Metropolis14: Thinkers Stage

Regenval en een solide line-up zorgen voor een volle tent

Dylan Degeling | Foto's: Christel de Wolff, Marcel van Leeuwen en Marc de Jong ,

Buiten een tent om te schuilen voor het heftige noodweer, is de Thinkers stage vandaag ook de plaats waar je moet zijn voor een heerlijk dagje aan muzikale hoogstandjes. Pop, rock, dance, rap en nog een hoop diverse andere genres of een combinatie hiervan vliegen (soms letterlijk) vandaag het publiek voorbij.

HeavyLight

De opening van de Thinkers stage wordt toepasselijk gedaan door een rockband uit Rotterdam. Heavylight mag zich een 3FM Serious Talent act noemen en bracht ons eerder dit jaar hun debuut studio album, ‘Your Kingdom’. Ondanks dat hun muziek niet heel innoverend of vernieuwend is, trekt het de aandacht van de mensen die al op de vroege middag op het festivalterrein te vinden zijn. Wanneer ze Diamond van The Boxer Rebellion coveren, komen voor het eerst echt de voeten van de vloer. Voor de mensen die het niet weten is Leave Us Behind daarentegen wel even schrikken. Dit nummer eindigt (vrij onverwachts) ineens met dubstep. Dit wordt door met gemixte gevoelens ontvangen. Dat is niet het enige onverwachte wat HeavyLight vandaag in petto heeft. Ze spelen een nummer van Eminem waarbij de drummer het voortouw neemt tijdens het rap-gedeelte. Een beetje zonde om je als band over te geven aan zo’n cliché, wanneer je zelf genoeg leuk materiaal hebt om een setlist mee te vullen. Al met al is HeavyLight wel een lekkere Rotterdamse opwarming voor een festival met veel internationale acts.
 

The Sore Losers

Onze zuiderburen zijn tegenwoordig vaak te vinden op poppodia door heel Nederland. Zo nemen The Sore Losers nu hun plaats in op de Thinkers stage. Een traditionele rockband zonder fratsen. Elektrische gitaren, basgitaar, een drumstel, zang en niks meer of minder. Hun laatste album Roslyn is net als hun eerste zelf-getitelde album een goed samenhangende plaat geworden. Geen over gecompliceerde teksten maar lekker recht voor zijn raak. En dat wordt op het moment door alle aanwezigen ervaard. Het viertal is buiten muziek maken vandaag ook bezig met het uitroken van de tent. Met rookmachines die op volle toeren draaien is de band regelmatig volledig verguld in een grijze walm. Dit in combinatie met de kalme Belgen creëert een heel erg ongedwongen sfeer. De perfecte omstandigheden om je eens te verdiepen in het geluid en mee te bewegen op de steenharde rock van The Sore Losers. En is dat nou R2D2 die op de versterker staat?
 

The Bohicas

Rock is ondanks het geroezemoes op de wandelgangen van de muziekschool nog steeds niet uit de mode. Britse rockers The Bohicas leggen dat wel even haarfijn uit. Met hun zelf-getitelde EP op zak verpletteren ze het Metropolis publiek. Catchy gitaar riffs, luide bas en een veel te bleke frontman zetten een ijzersterk optreden neer. De show kan niet lang genoeg duren want de glimlach die zowel bij het publiek als de bandleden het gezicht vult, toont dat iedereen het naar zijn zin heeft. The Bohicas zouden het liefst nog uren iedereen vermaken met hun aanstekelijke liedjes als Swarm, XXX, Bloodhound en Crush Me. Maar Metropolis is en blijft een festival. En festivals hebben nou eenmaal een strak schema.
 

The Jezabels

Als je een goede blik werpt op het overzicht van de artiesten en bands die vandaag optreden is er iets dat opvalt. Er zijn een hoop acts die helemaal uit Australië naar Rotterdam komen om een show neer te zetten. Vandaag maakt de Thinkers stage ook plaats voor de groots opgezette indie rock van The Jezabels. Een heel erg solide show tot op het moment dat er wat technische problemen ontstaan. Dit zorgt ervoor dat er interactie met het publiek plaats moest vinden. Dit was tot op dit moment nog een beetje ver te zoeken op het festival. En wat is op het moment nou een heter onderwerp dan voetbal? Jammer genoeg bevat het optreden verder niet echt momenten die er uitspringen. En dat terwijl de fenomenale stem van frontlady Hayley Mary al galmend zich tussen het gras van het Zuiderpark door heeft navigeert.

 

Elliphant

De tweede dame die de Thinkers stage overneemt. De Zweedse combinatie tussen dance en new rave muziek neemt ons mee in de grofgebekte wereld van Ellinor Olovsdotter. Beter bekend als Elliphant. Dit jaar nog bracht ze nog haar EP Look Like You Love It uit. Hierop zijn samenwerkingen te vinden met grootheden als Skrillex en Thomas Wesley Pentz, die je waarschijnlijk wel kent als Diplo of van zijn elektronische zijproject, Major Lazer.

Helaas komt het gros van het publiek niet naar de Thinkers stage voor haar muziek. Noodgedwongen wringen mensen zich de tent in om te schuilen voor het noodweer. Elliphant doet nog wat pogingen het publiek mee te laten doen met de muziek. Ze slaagt hier buiten wat verdwaald uitziende handen in de lucht niet in. Dan moet je je toch wel afvragen of een gratis festival als Metropolis, nou wel de juiste plaats is voor een act als Elliphant.

Twenty One Pilots

Overal op het terrein hangen blaadjes waarop staat: Twenty One Pilots starts at 20:00 (8 pm), wat een half uur later is dan gepland. De lucht is ondertussen opgeklaard en de tent van de Thinkers stage puilt om half acht al aan alle kanten uit met mensen die een stukje van dit duo mee willen pakken. Wanneer Tyler Joseph en Josh Dun met bivakmutsen op het podium betreden, kan je aan het gegil van de menigte horen dat dit de band is waar ze voor zijn gekomen. Wanneer de radio hit Car Radio van hun laatste album Vessel wordt gespeeld, wordt het publiek al helemaal lyrisch.
De aanstekelijke rap rock in afwisseling met de sympathetische akoestische nummers klinkt natuurlijk gewoon prima. Maar bij Twenty One Pilots is de muziek al enige tijd niet meer de focus. Het draait allemaal om de show. Het eerste nummer wordt al staand op de handen van de voornamelijk jonge fans gezongen en er wordt zelfs een nummer gespeeld op een door het publiek gedragen drumstel. Twenty One Pilots sluit de Thinkers stage af alsof het de laatste gymles van het jaar is.