Ming’s Pretty Heroes ontvangt ‘Roots And Bones’ uit handen van Ntjam Rosie

Bescheiden Heldenonthaal

Tekst: Chantal van den Berg Foto's: Marcel van Leeuwen ,

Het is een spannende avond voor Ai Ming Oei, zangeres van Ming’s Pretty Heroes, die haar derde cd presenteert in Rotterdam. Gelukkig doet ze dit niet alleen en heeft ze de steun van haar bandleden, producer Alexander van Popta, oud-Codarts-schoolgenootje en management-zusje Ntjam Rosie en de support van alle fans die via crowdfunding aan de totstandkoming van de cd hebben bijgedragen.

Lang hoeft het publiek niet te wachten want met lieve, aanmoedigende woorden kondigt Ntjam Rosie haar collega aan, waarna Ming recht op haar doel afgaat. De aanwezigen worden gelijk betoverd met haar feeërieke stemgeluid in ‘Not Lost’, ondersteund met mooi vioolwerk van Pablo Kleinsman en lo-fi beats. Zonder verblind te raken door de spotlight vervolgt ze met ‘Deer in Headlights’. De door Ming geschreven songteksten gaan vooral over breekbaarheid en emoties die je tot in je botten voelt. Deze zijn kundig verpakt in een mix van speelse beats van bassist Juan Manssens en drummer Tim Biesta, sfeervol en lichtvoetig vioolwerk van Pablo en pianopartijen van toetsenist Jonas Wegewijs.

Favorieten van de avond zijn het speelse ‘Muse’, de breakup-song ‘Try Again’, waarin Ming floreert met zuivere, steeds hoger klimmende vocalen, het duistere, voortslepende en soms bijna Bjork-achtige ‘Bones’ en de makkelijk mee te zingen hitpotentie ‘Lovemakers Heartbreakers’.

Ondanks dat het optreden in Rotown een thuiswedstijd is voor de Rotterdamse Ming, en de zaal vol staat met fans, vrienden, bekenden en pers, moet de lieflijke dame met de rode haren toch opboksen tegen het monster dat elke nieuwe albumpresentatie met zich meebrengt. Namelijk dat nog niemand de songs kent of mee kan zingen. De aanwezigen zijn voor het overgrote deel gebiologeerd door de nieuwe nummers van ‘Roots And Bones’ maar het is lastig om de aandacht van iedereen vast te houden. Geroezemoes dat achter in de zaal ontstaat verspreid zich in de loop van de set verder richting podium.

Soms wordt het geroezemoes even tot een halt geroepen wanneer Ming tussen enkele liedjes door vertelt hoe ze zijn ontstaan of waar ze over gaan. Zoals bij het meerstemmige intieme ‘Roots’ dat over een te sterk verstrengelde relatie gaat van een goede vriendin en haar geliefde. Of de angst voor de dood die bestreden wordt in het intrigerende ‘Fall’ waar Ming met haar flexibele stembereik evenveel een beeld doet oproepen als met haar teksten. Ook wanneer eerder de songs ‘Fled’, ‘Toy’ en ‘Out To Sea’ van haar vorige albums in de strijd worden gegooid keert de aandacht achter in de zaal terug.

Tegen het einde van de avond neemt Ntjam Rosie de eer waar om de versgeperste cd aan Ming te overhandigen. Ze krijgt het publiek ook nog zo ver om ‘Lovemakers Heartbreakers’ mee te zingen zodat Ming nog even terugkomt voor een kleine toegift. Over het geheel is de avond een succes: er wordt goed gereageerd op het nieuwe werk, maar men zal de cd met de mix van lekkere popliedjes en fraaie ballads toch nog eerst een paar keer moeten luisteren voordat de zaal bij een volgend optreden weer met ingehouden adem zal luisteren of meedansen.