The Growlers hebben onderhand al vier albums op hun naam staan. Het door hen zelfbedachte genre ‘Beach Goth’ is een groezelige combinatie van garage- en psychedelische rock. Voor het aankomende album ‘Chinese Fountain’ stond de band voor het eerst in een echte opnamestudio met moderne apparatuur. Voorheen werd er vooral bij bandleden of managers thuis gesleuteld aan de muziek. Volgens The Growlers heeft het geleid tot wat mogelijk hun beste album tot nu toe is. Gelukkig kan iedereen hier vanaf 23 september zijn eigen oordeel over vestigen.
Het vijftal staat er om bekend zich graag te verkleden en in jurken en met allerlei attributen het podium te betreden. Hoewel ze vandaag geen jurken aanhebben zien ze er allerminst gewoon uit. Zanger Brooks Nielsen ziet eruit alsof hij zo uit de jaren zeventig is komen lopen met zijn dikke snor, bakkebaarden en retro kleding. Opvallend is ook toetsenist/gitarist Kyle Straka, die onder andere zijn plectrum een paar keer vrijwel volledig opeet om vervolgens een bierflesje in zijn volledigheid leeg te lurken.
Een van de kenmerkende aspecten van The Growlers zijn de effecten. Op het podium spelen ze hier iets minder mee dan op de albums, maar een gering aantal effectenpedalen komt zeker te pas. Ook staan er twee microfoons voor frontman Brooks; één daarvan met een fikse dosis reverb. Dit in samenwerking met een kleine synthesizer, die omringt is door lege glazen en bierflesjes, zorgt voor een diepgaand en kenmerkend geluid. Vooral in combinatie met joviale dansbewegingen zorgt dit voor een lekker zweverige atmosfeer.
Het publiek staat vanaf het eerst aangeslagen akkoord tot aan het laatste nummer geen moment stil. Wanneer uiteindelijk de klok elf slaat, zijn The Growlers er eigenlijk nog helemaal niet klaar mee. Helaas is er een avondklok. Dit forceert de band om nog snel één nummertje te spelen en het podium te verlaten.