Vrijdag 25 maart werden de corona maatregelen afgeschaft. Eindelijk mocht alles weer open! Naber maakte daar meteen gebruik van. In samenwerking met Hedon Productiehuis organiseerde hij een feest in De Nieuwe Keuken onder de naam NABERWERKING. Daar werd vooral clubmuziek gedraaid. Dat was tijdens de lockdown wel anders. Hij zocht zijn zijn heil in de ambient muziek. Naber richtte in samenwerking Sacred Sundays op en hij dook zijn studio in om een EP te maken.

Sacred Sundays

“Sacred Sundays is een evenement in Hedon, waar je 2.5 uur, naar ambient muziek kan luisteren. Ik organiseer dat met Paul van ’t Veer (Pauluz) en Guus Berendsen (SonurBer). Wij met z’n drieën zijn de vaste kern van Sacred Sundays. Mensen liggen daar in zitzakken, ze worden daar eigenlijk uitgedaagd om volledig op te gaan in de muziek. En àls er een stijl is die goed werkt is het ambient, want die muziek is al meditatief van zichzelf. Je ziet heel vaak mensen een beetje gapen en kleine oogjes krijgen. Dat is precies wat we willen zien! De eerste editie zat er twee uur lang een man ook echt helemaal in meditatiehouding, daar kicken we echt heel hard op!”

Best Kept Secret Festival

“Als Sacred Sundays krijgen we op Best Kept Secret ook een stage, dus dat is echt heel tof! Waarschijnlijk wordt het een beetje ‘the Best of Sacred Sundays. We hebben nu een aantal edities gehad in Hedon en we willen niet altijd dezelfde muziek draaien. Zodat de vaste bezoeker niet twee keer hetzelfde hoort. Maar we willen wel echt uitpakken! We willen laten zien wat we doen en wat onze favorieten zijn.”
Waar ze in Hedon in een donkere zaal met bijzondere lichteffecten draaien zal dat op Best Kept Secret iets anders zijn. “We draaien wel in daglicht, dus we moeten gaan kijken wat er kan. We hebben normaal een donkere zaal met veel lichten. Dat gaat hem nu niet worden, want we staan op een buitenstage. We gaan kijken hoe we dat gaan aanpakken. Als het zitzakken worden, dan worden het zitzakken. Maar we moeten nog kijken wat er mogelijk is. Nu is het allemaal nog in de maak.”
Hoewel Naber vooral in clubs draait is de switch naar ambient helemaal niet vreemd voor hem. “Ik heb eerder wel demo’s gemaakt en korte uitstapjes in die richting. Maar ik was er nog niet zo mee bezig als nu. Ik ben wel een liefhebber, zo is Sacred Sundays ook tot stand gekomen natuurlijk. Door de lockdown kwam ik in een mindset waar dit wel als de enige juiste muziek voelde. Clubs waren dicht dus de experience van een club voelde ik toch niet. Het enige wat ik toen kon maken was ambient.”

Van clubmuziek naar ambient

Naber draaide in eerste instantie vooral in clubs. Door de pandemie kon hij zijn aandacht niet meer richten op de clubmuziek. Resultaat: hij maakte zijn eerste EP waar vooral ambient muziek op te horen is. “Het is best wel gek gegaan. Afgelopen jaar deed ik mee aan de popronde. Ik had best wel wat shows en ik vond het heel vet dat ik onderdeel kon zijn van het eindfeest in Amsterdam. Dus ik ging er van uit dat we een feestje gingen maken in de Melkweg, met allemaal mensen, helemaal te gek! Dat viel weg, toen was er ineens helemaal niets meer. Dat was best wel pittig! Ik merkte gewoon, alles wat dansvloer gericht was, dat trok ik gewoon niet. Ik ben op zich best wel een optimist maar het wel was zwaar. Ik kwam mijn studio in, met alle instrumenten waar ik normaal de clubmuziek mee maak. Maar het klopte niet. Ik kwam er muzikaal gezien gewoon niet uit.” 

Verhaal

Op Ameliorate vertelt Naber het verhaal over hoe hij zich voelde tijdens de lange nachten van de pandemie. De nummers op zijn EP geven een gevoel van isolatie, depressie en knaldrang. In het begin overheerst een angstgevoel dat hem naar het donkerste van de nacht brengt. Gaandeweg herpakt hij zich en gloort er hoop aan de horizon. Uiteindelijk is er licht aan het einde van de tunnel. “Ik zat tijdens de lockdown heel veel ambient muziek te luisteren. Dat is iets wat ik ook al heel lang tof vind. Ik had een verhaal voor mezelf bedacht. Wat wilde ik nu precies gaan vertellen? Het is begonnen met een track die ik ook al speelde tijdens de Popronde. Dat is de laatste track op de EP ‘Oceans’. Die begint heel ambient, heel spacey. Daar zat ik naar te luisteren, en ik dacht, ‘Waarom pluis ik dit niet meer uit?’ Toevallig is dat de enige track met drums op de EP. Dat is een hele specifieke keuze geweest. Om dan af te sluiten met de song waar het feestje mee begint. Want normaal gesproken open ik mijn liveshow met dit nummer. Zo was het voor mijn gevoel ‘full cirkle’. Toen moest ik de rest van het verhaal gaan invullen. Ik had al best veel demo’s. Ik ben gaan invullen welke sound het beste paste op welke plek. Het werkte als een soort puzzel.”

Ameliorate

Ameliorate betekent letterlijk het verbeteren van een slechte situatie. Dat is precies wat Naber met deze EP heeft gedaan. “Het laatste en het eerste nummer zitten thematisch heel dicht bij elkaar. Het refereert allebei naar het mislopen van licht. De track ‘Suspended in a Sunbeam’ geeft het verdwijnen van licht uit een situatie weer. De andere nummers nemen je dan mee door de nacht. Het verdwijnen van het licht op de dansvloer is een hele letterlijke manifestatie. Maar het kan ingevuld worden op de manier hoe iedereen dat zelf ervaart. Tijdens het maken waren de dagen kort en zat ik veel in de studio, dus ik zag zelf ook bijna geen licht. Het derde nummer is een soort van kater die je oploopt na alles. ‘Amethyst’, de titel van de derde track, is een diamant die in de zon zijn kleur verliest, maar puur blijft in het donker. Wat best paradoxaal is, want in het donker zie je de kleur amper. Dat geeft het diepste punt van de nacht weer. Het gevoel van ‘er is even geen licht’. De track die daarna komt is de kalmte die er overblijft. ‘Rest Assured’ betekent ook ‘het komt goed’. En bij de laatste track voelt het weer alsof de zon op komt, het einde van de donkere dagen. Globaal gezien is dat het thema, het neemt je mee in mijn donkere dagen.”

Licht

Toch weet Naber er het positieve uit te halen. In de laatste track, die symbool staat voor het terugkomen van dat licht, hoor je: The waves in which i lay, are oceans of light.’ “Dat is ook waarom het eerste en het laatste nummer aan elkaar gekoppeld zijn. ‘Suspended in a Sunbeam’ is een quote van de astroloog Carl Sagan. Daarmee refereerde hij naar de aarde op een foto die de Hubble Telescope had gemaakt van de melkweg. Daar was de aarde als een ‘blue dot’ te zien. ‘The waves in which i lay’ is niet een referentie naar water, maar een referentie naar het feit dat we altijd omringt zijn door licht in het universum. Zonder dat we het doorhebben is er altijd licht. Alleen is dat soms moeilijk te bevatten als het donker is. Daarom zijn het eerste en laatste nummer met elkaar gekoppeld. Dat maakt het verhaal rond.

Momenteel is Naber de remixes aan het maken van zijn EP 'Ameliorate'. Deze remixes worden gemaakt voor wanneer hij weer in de clubs op het podium staat. Tot die tijd kan je genieten van de originele ambient mixes.