Vrijdag 5 oktober is de releaseshow van KNARS (voorheen Knarsetand) in het Burgerweeshuis in Deventer. Hoog tijd voor ons om weer in gesprek te gaan met frontman Martijn Holtslag over de nieuwe plaat From the Madhouse en de aankomende show.

Nieuw album, nieuwe naam, wat is er nog meer nieuw?
‘Het is een hele nieuwe band. Nieuwe songs, nieuwe sound. Alleen de toetsenist en ik zijn nog over van het oude Knarsetand.’

Wat is voor jou het grootste verschil tussen deze plaat en jullie vorige platen?
‘Een heel groot verschil is dat ik zelf volwassener ben geworden en cynischer. Minder een fuck ben gaan geven over wat de wereld vindt. De plaat is ook tien keer persoonlijker.

Cynischer is niet perse iets positiefs, waar is dat door gekomen?
I went through a rough patch. Mijn vorige band viel uit elkaar, ik ben verhuisd, het ging uit met mijn vriendin en ik ben vader geworden. Ik heb meer mensenkennis gekregen. Als mens moet je dit doormaken om te snappen hoe mensen werken. Ik heb nog steeds vertrouwen in de mensheid, maar de mensheid blijft een moeilijk te paaien organisme.’

Volwassener, dat zeggen meer bands en artiesten. Wat houdt het voor jou in?
‘Ik denk dat ik een stuk genuanceerder ben geworden. Ik durf ook meer te maken wat ik zelf wil maken. Mensen verzinnen allemaal dingen in hun eigen bubbel en projecteren dat op een ander. Daar trek ik mij niks van aan.’

Het is een mix van verschillende stijlen, welke stijlen horen we voorbij komen?
‘Ik vind deze plaat juist een goed geheel. In ieder geval meer dan onze vorige plaat. Er zitten wel wat gekke uitstapjes op, zoals No Tengo Dinero. Dat is Zuid-Amerikaanse psychedelische muziek. Maar wel rauw. De hele plaat is rauw. Het doel was een vette rauwe rave plaat maken.’

Het is ook niet een plaat die je op zondagochtend op zet, wanneer zou je deze plaat opzetten?
‘Wanneer je terug komt van je werk en je hebt echt een kut dag gehad, dan is dit een perfecte plaat.’

En dan toevallig ook met een vervelende baas? Want dat doet mij denken aan jullie nieuwste clip, waar Harry Piekema (bekend van de AH-reclames) de rol speelt van een agressieve baas. Hoe zijn jullie bij hem gekomen?
‘Ik heb hem gewoon gebeld. Ik dacht hem moet ik hebben. Volgens mij vond hij het zelf ook erg leuk, hij staat bekend als goodguy, en nu kan hij zich als nare vent profileren.’

In het Parool zegt Harry Piekema over jullie muziek ‘Dat het fijn is dat er naast alle mainstreammuziek ook nog dit soort ongenuanceerde muziek wordt gemaakt’. Zie je dat als een compliment?
‘Ja, ja man. Er wordt erg veel mainstream shit gemaakt. Het is echt absurd! Er zijn zo veel vette bands die geen plek krijgen omdat er een paar mannetjes op een kantoor alleen de hipste sound willen.

Een band die meer aandacht verdient is Money and the Man. Een Zwolse band, een erg vette band! Daarom hebben we ze ook voor ons voorprogramma gevraagd voor bij de releaseshow.’

Welk nummer kijk je naar uit om voor het eerst live te gaan spelen?
‘We primeuren zes nieuwe nummers bij de releaseshow. Het meest zin heb ik in Psycho let’s go, hierop doet Kelly Thijssen mee. Zij zingt ook op Sweatshop van De Staat, en ze is er vrijdag bij.’

Op deze plaat zingt nog iemand mee, Isaac McCluskey. Hoe is het voor jou om niet meer de enige frontman te zijn?
‘We hebben onbedoeld een duidelijke verdeling, hij zingt en ik rap. Soms zing ik ook, maar dat voelt haast een beetje beschamend. Isaac is zo een geweldige zanger en artiest. Alsof je bij een mega rock-'n-rollster in de band zit en dan zelf een liedje zingt.’

Heb je ook wel eens rust? Na een hele drukke festivalzomer en nu een nieuwe plaat.
‘Ik ben wel een beetje overwerkt. Ik ben heel blij dat de plaat af is, dat het goed is gelopen. Erg blij met alle hulp die we hebben gekregen bij deze plaat, van het artwork tot de muzikanten, producers en mixers. Ik kijk erg uit naar de release vrijdag! Als je komt zijn oordopjes en dansschoenen geen overbodige luxe.’