Het fenomeen Ass-crack Stage-hack

Junior editie in het Burgerweeshuis

Tekst: Lourens Scholing ,

De Ass-crack Stage-hacks, opgezet door het Deventer platenlabel (spreek het uit!) esc.rec, zijn nu al vier jaar een terugkerend evenement op de Deventer podia. We spreken inmiddels alweer van de vier-en-twintigste Ass-crack, en het is voor de derde maal dat esc.rec een junior editie van het gebeuren organiseert, ditmaal in de hoofdzaal van het Burgerweeshuis. In de luwte van de Deventer zomerkermis een middag avontuur voor acht tot achtentachtig.

Was het Davo-gebouw in het Havenkwartier voorheen plaats delict, inmiddels heeft de karavaan elders in de stad groenere weiden opgezocht. Ass-cracks zijn voor de lieden onder ons die graag verrast worden door een artiest, en de muzikale bijdragen hebben veelal een speels en geïmproviseerd karakter. En dat heeft meer spannende, af en toe weerbarstige, maar altijd unieke uitvoeringen als resultaat. De junior editie van de Ass-cracks Stage-hacks is hiervan een uitstekend voorbeeld.

Muziek Raken is een project voor basisscholers onder de paraplu van Sine Limite in Deventer. In het project worden kinderen uitgedaagd de gehele muziekpraktijk van instrumentbouw tot compositie te deconstrueren, om zo tot nieuwe inzichten en daaruit voortvloeiend met origineel werk op de proppen te komen. En laat dat laatste maar aan een stel koters over. De orkestjes schudden en beven, schommelen en strompelen achtereenvolgens en het is geweldig de muzikantjes zo bezig te zien met wat voor hen een unieke ervaring moet zijn. Het gaat er allemaal in als kindercola bij de aanwezigen. Maak u op voor de skiffle revolutie, jazeker!

Na de orkestjes van Muziek Raken wordt duidelijk van wie de grote hoeveelheid aan instrumentarium is, dat al de gehele tijd aan één kant van het burgerweeshuispodium staat uitgestald: Der Wexel en Weerthof bestormen de Deventer poptempel voor een proeve in muzikale dwarsigheid, die echter bij mij de verwachtingen niet helemaal inlost. Vooral de, aan de ontwerpen van de Italiaanse futurist Luigi Russolo ontleende, verzameling van instrumenten van Wessel ‘der Wexel’ Westerveld imponeert (steam punk originale!) maar het geheel blijft vanmiddag iets te veel in onsamenhangend gepiep en gekraak steken. Wel weer gaaf: een fiets bespelen!

Het trio Vang! tenslotte is vanmiddag een duo bestaande uit (tap)danseres Janne Eraker en bassist-met-de-klinkende-naam Bruno Ferro Xavier da Silva. Dat danseres Marije vandaag verhinderd is mag de pret geenszins drukken: de lieden zorgen voor een onbevangen en aanstekelijk coda. Bruno bouwt met behulp van looppedalen aan baslijnen als zoemende insecten die de danseres met graagte tracht te pletten onder de metalen schoenzolen. Het is ook Janne die de middag de finale geeft waar zij recht op heeft door ritmisch met de laarsjes aan in een bakje water te stampen. Een prachtige vondst, vinden ook de kids, die hardop blijk geven het allemaal nogal ‘vet’ te vinden. En zo is het.

Het zijn precies de aspecten die de Ass-crack zo onderscheidend en tof maken - de speelsheid, het avontuurlijke - die maken dat ze bij uitstek aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Bekijk het eens taalkundig: muziek pleegt men te SPELEN, en spelen is uiteraard wat nu precies de core business is van het grut. Hier hoor je muziek die prikkelt, niet disciplineert. Had ik zelf ooit maar, nog nat achter de oren, een Ass-crack junior editie gehad!

Check volgende Ass-cracks op deze data:
22 september 2013 in Filmhuis de Keizer
21 oktober 2013 in Filmhuis de Keizer
3 november 2013 in Kunstenlab
18 november 2013 in Filmhuis de Keizer
16 december 2013 in Filmhuis de Keizer
26 januari 2014 in Theater Bouwkunde