EP recensie: Sideditch – What A Waste

Jasper van Poelgeest ,

Twee jaar geleden kwamen de heren van Sideditch met een zeer mooie demo. Op 'Mary,
Me' staan drie, zeer toegankelijke, indiepop nummers die je niet snel vergeet. Anno 2012
brengt de band opnieuw een geluidsdrager uit. Tot dusver niets bijzonders zal je denken.
Totdat er een EP op rood 10” vinyl voorzien van een hoes met prachtig artwork voor je ligt
en je gewoon weet dat dit wel bijzonder moet zijn!

De EP draagt de titel 'What A Waste' en is net zoals 'Mary, Me' opgenomen met producer Martijn Groeneveld in zijn Mailmen studio. De stempel van Groeneveld (o.a. A Balladeer, Solo, Blaudzun) is opnieuw hoorbaar: warm en puur met veel gevoel. Hoewel de titel anders doet vermoeden bewijst een enkele draaibeurt al dat het alles behalve 'A Waste' is.

Opener 'Berlin' neemt je gelijk mee in een achtbaan waarbij het nog alle kanten op kan gaan maar komt in een fijn vaarwater terecht en zet vervolgens de toon voor de rest van de EP. Dit nummer is tevens de eerste single met bijbehorende videoclip. Waar de vorige demo op safe werd gespeeld en de nadruk lag op de 'leadpartij' is What A Waste een stuk complexer. Voor de standaard muziekliefhebber zal het dan ook een paar draaibeurten vergen voor je hart gestolen kan worden. Op kant één prijken nog twee nummers: 'Eight Years' en 'Talk Of This Town'. Hoewel de vergelijking met gevestigde namen als The National en Arcade Fire snel gemaakt is bewijzen deze nummers dat Sideditch zich steeds minder in een keurslijf laat passen.

Kant twee begint met 'Coma Confessions' verrassend vrolijk met een lichte echo in de zang. Feelgood op een donker fundament is het gevoel wat blijft hangen. Afsluiter 'Comes With Age' is misschien wel het beste nummer van de EP en lijkt zich te bezinnen met veel gevoel voor timing en detail tot in de laatste tonen. Het gevoel toen ik de plaat alleen nog maar zag zag is bevestigd: dit is bijzonder.

De honger naar meer Sideditch wordt alsmaar groter naar mate de plaat vaker op de speler ligt. Hopelijk is een langspeler dan ook niet ver weg. Tot die tijd moeten we het met 'What A Waste' doen en dat laat Sideditch niet onopgemerkt voorbij gaan. Ze presenteren hun trotse vinyl EP donderdag 29 maart in het Burgerweeshuis. In het voorprogramma staan Villa Zeno en Arthur Adam. Tickets zijn voor €5,- verkrijgbaar bij de website van het Burgerweeshuis.