“Het idee voor de cursus kwam van New Arts, die vroegen mij of ik samen met Typhoon een cursus beatcreating en rappen wilde geven. New Arts is een organisatie die nieuwe kunstvormen zoals beatcreating en rappen maar ook vormen als graffiti en breakdance in projectvorm aan jongeren wil aanbieden.” Gezeten in een kleine studio omgeven door apparatuur vertelt Rob: ”In de eerste instantie was het een cursus voor beginners. Uiteindelijk bleek dat bij sommige jongens het niveau wat hoger lag, maar ook voor hen was het leuk om de basisprincipes uit te diepen." Dus is Rob gaan kijken wat belangrijke dingen zijn om een goeie beat te kunnen produceren: je moet middels midi noten een beat kunnen programmeren en je moet met een synthesizer kunnen werken. Zeker in de elektronische muziek en dance is dat een heel belangrijk instrument. "Heel veel jongens gebruiken de synthesizer wel maar weten niet hoe zo’n ding werkt, dus daar heb ik tijdens de cursus veel aandacht aan besteed. Daarnaast heb ik met de jongens gekeken naar de compositie. Dat is waar veel jongens tegen aan lopen: hoe arrangeer je een track zodat die muzikaal klopt, wat is interessant en hoeveel maten moet je gebruiken. En als laatste heb ik, hier in de studio, aandacht besteed aan het afmixen, dus hoe zorg je dat alles goed in balans is.
De les duurde in totaal anderhalf uur. "Het eerste deel van de les deed ik een stukje theorie. Het tweede deel vroeg ik vaak iemand wat voor geluid hij wilde maken en dan gingen we met zijn allen actief dat geluid maken. En het derde deel van de les gingen de jongens aan de slag zodat ze niet vergaten wat ze geleerd hadden en dan liep ik rond om tips te geven.”
Typhoon heeft tijdens zijn rap-lessen vooral veel aandacht besteed aan de performance: hoe vertel je je tekst om geloofwaardig op het publiek over te komen. Veel deelnemers schreven al teksten en sommige traden ook al wel eens op. Daarnaast heeft hij veel aandacht aan besteed aan de techniek: wat rijmt wel, wat rijmt niet. En wat zijn interessante flows. "Hij is heel inhoudelijk bezig geweest en we merkten dat dit heel goed aansloeg bij de deelnemers."
New Arts Zwolle geeft cursus beatcreating en rap
Een interview met een van de cursusleiders: producer Rob Peters
Op 24 april jl. startte producer Rob Peters, bekend van Seven League Beats en de Fakkelteitgroep, samen met Typhoon (Glenn de Randamie) eveneens bekend van de Fakkelteitgroep een cursus beatcreating en rappen van zes lessen. Onlangs vond in Hedon de afsluitende Releaseparty van de mixtape plaats. Tijd om terug te blikken!
De cursus
Talentontwikkeling
"Bij mij op de cursus zitten jongens met veel talent die heel goed weten wat ze willen, maar ik vind dat er meer faciliteiten voor beginnende, maar ook voor gevorderde kunstenaars (producers vallen ook onder kunstenaars) zouden moeten zijn waar ze hun talenten kunnen laten zien. Nu hebben we een demissionair kabinet wat daar bepaald niet aan meewerkt, maar dat soort plekken zouden er veel meer moeten zijn. Plekken waar je als kunstenaar gestimuleerd wordt om aan het werk te gaan. Heb je een mooi kunstwerk, ga het maar verkopen. Het gaat niet direct om het geld maar op een gegeven moment wordt het wel je beroep. Ik denk dat zo’n plek heel waardevol is en er is heel veel behoefte volgens mij."
Op de vraag of de regering door dit beleid het beroep kunstenaar ontmoedigd onder jongeren volgt een beslist “nee” als antwoord. "Ik merk juist het tegenovergestelde. Kunstenaars moeten zich nu meer onderscheiden om hun brood er mee te kunnen verdienen. Doordat kunstenaars creatiever moeten zijn til je de kunst naar een hoger niveau. Maar erg jammer is wel dat door de bezuinigingen organisaties zoals New Arts ook heel erg gekort worden. Dat zijn juist organisaties die projecten organiseren die jongeren van de straat houden waardoor je op andere dingen weer kosten bespaart, bijvoorbeeld op jongerenwerkers."
Vervolg
Komt er een tweede cursus? "Jazeker," is het antwoord. "De volgende cursus start waarschijnlijk in oktober. Al gaan we dan wel dingen anders doen: we willen een startdag organiseren waar we een les gaan geven en we gaan een gesprek voeren met mensen die interesse hebben in de cursus. Hierdoor kunnen we bepalen of ze in de beginners of de gevorderde groep starten of dat het misschien beter is om thuis nog wat dieper in de software te duiken. Ook willen we niet zes maar acht lessen geven, dan kunnen we iets gedetailleerder op bepaalde zaken ingaan. Maar het enthousiasme van de deelnemers smaakt zeker naar meer."