Ook in de popmuziek is netwerken een belangrijke factor om activiteiten te laten slagen. Kunst & Cultuur Overijssel (KCO) organiseerde vorig jaar in Zwolle met succes de eerste Netwerkmeeting Popmuziek Overijssel, bedoeld voor iedereen die in Overijssel op wat voor manier dan ook actief is in de popmuziek. Voor de tweede editie zijn op 23 november zo’n tweehonderd mensen naar de Metropool in Hengelo gekomen.
Niels Aalberts verzorgt de openingspresentatie ‘Van Niets Naar Iets Op Internet’. Op zijn weblog Eerste Hulp bij Plaatopnamen (EHPO) geeft hij tips voor met name beginnende muzikanten. Voor muzikanten, maar ook voor poppodia geldt: wil je mensen bereiken, zorg dan dat je website in orde is en maak gebruik van social media. Onderscheid je met iets eigens van andere bands en podia. Een grote rol daarbij spelen betrokkenheid en lokale/regionale kracht.
Vervolgens zijn er verschillende korte seminars. Roelie van Lingen legt uit hoe je je band kunt promoten. Als promotor bij King Play Music heeft hij onder andere Sanne Hans (Miss Montreal) en Stefany June ondersteund. Ook hier wordt weer het belang benadrukt van een goede website, social media en de punten waarop jij je onderscheidt van anderen. Een promotor kost wat, maar er is veel mogelijk. Mike Iking en Maurice Endeman zijn adviseurs op het gebied van festivalorganisatie. Zij vertellen wat er allemaal komt kijken bij het indienen van een subsidieaanvraag. Welke mogelijkheden zijn er in Overijssel en hoe kom je van een plan tot een concept?
Rik Pape is directeur van SMETT en Het Front in Vroomshoop. Het Front heeft sinds dit jaar de status van kernpodium, maar moet op termijn verhuizen. Of Het Front in Vroomshoop blijft of naar Almelo gaat is nog niet duidelijk. Rik laat weten dat het vooral van belang is dat een gemeente de toegevoegde waarde van een poppodium ziet: je bindt mensen (bezoekers en vrijwilligers) en je haalt mensen naar je gemeente toe. Vertegenwoordigers van ArtEZ vertellen over het Productiebedrijf van de Popacademie en MediaMusic. Binnen het Productiebedrijf werken studenten van verschillende jaren samen aan eigen projecten en aan opdrachten in de muziekindustrie. Het Productiebedrijf werkt ook samen met studenten van andere kunstopleidingen zoals Muziektheater en Art & Design.
Druk bezocht zijn verder de kleedkamersessies met Typhoon (Glenn de Randamie) en André Manuel. Productiehuis Oost-Nederland bedacht hiervoor het concept ‘Rock ON Roll, The Stories’: artiesten vertellen over hun ervaringen in de wereld van de popmuziek en beantwoorden vragen van hun publiek.
Aansluitend is er in de grote zaal een panelgesprek over popmuziek in het oosten. Arris Roordink (Alles Los Agency & Events), Rob Kramer (Productiehuis Oost-Nederland) en Erik Delobel (Hedon) bespreken stellingen als ‘De Overijsselse popscene kan zich goed meten met die van andere provincies in Nederland’ en ‘Artiesten in Overijssel weten zich niet goed te profileren en zijn daardoor minder zichtbaar’. Het duurt tot stelling drie voordat het publiek er echt actief bij betrokken wordt. De conclusie lijkt in ieder geval dat Overijssel zich op het gebied van popmuziek in de middenmoot bevindt. De Randstad telt dan wel meer muzikanten, maar in het oosten is veel meer mogelijk en men is hier minder gebonden aan regeltjes. Met ArtEZ heeft Oost-Nederland de grootste kunstopleiding van Nederland, maar toch trekken veel studenten na hun studie naar de Randstad. Het zou goed zijn voor de muziek als ze hier bleven en hun krachten zouden bundelen. Overijssel heeft een erg toegankelijk netwerk, maar er is nóg meer uit te halen. Beleid zou gericht moeten zijn op het maximaal benutten van de bestaande mogelijkheden: breng partijen samen en bekijk wat je elkaar te bieden hebt.
Nieuw dit jaar is de Popprijs Overijssel, een stimuleringsprijs voor makers en regelaars in de popmuziek. Onder de tien genomineerden waren artiesten en poppodia, maar ook andere personen en initiatieven die het afgelopen jaar iets hebben betekend voor de popmuziek in Overijssel. Via de website van KCO kwamen 2000 stemmen binnen. Stefany June, de band rond Popacademiestudent Stefanie Martens, behaalde daarvan 30% en won zo de publieksprijs. De aanwezigen op de Netwerkmeeting vormden de vakjury. Zij gaven de meeste stemmen aan Frank Satink, mededirecteur van evenementenbureau Ev’hands en medeoprichter van Goomah Music. Frank is tevens als programmeur betrokken bij diverse festivals en poppodia.
Op een Netwerkmeeting Popmuziek mag muziek natuurlijk niet ontbreken. Tijdens het eten treedt de Chickewally’s Fanfare op: twee zusjes uit Enschede in een originele bezetting van zang, basgitaar en een trommel. Helaas vallen ze wat weg in al het gepraat. Later op de avond is er boven in de kleine zaal de Eurosonic Preview: de Overijsselse afvaardiging voor Eurosonic 2012. Arthur Adam opent. Een singer/songwriter met een krachtige stem, die met zijn houding tegelijkertijd ook iets kwetsbaars uitstraalt. De twee songs die hij onversterkt tussen het publiek speelt geven zijn optreden een heel persoonlijk tintje. The Kings of Oblivion stonden pas geleden nog in de Metropool om hun album te presenteren. Hun combinatie van heel diverse stijlen als rock, ska en americana pakt fijn uit en het geeft de band een geheel eigen smoel. Als laatste speelt Glasses & Moustaches. Bij de jonge poppunkband, winnaar van De Doorbraak, zit het tempo er flink in. De zanger vindt alles ‘awesome’, maar het enthousiasme maakt veel goed.
Minpuntje van de dag is dat er ’s avonds maar weinig publiek is. Toch kijkt organisator Bert Bennink (KCO) met een goed gevoel terug op de Netwerkmeeting. ‘Dit is nou popmuziek in Overijssel. Iedereen is hier in een gemoedelijke sfeer bij elkaar. Je krijgt inhoudelijk iets mee, maar het gaat er vooral om dat je elkaar ontmoet. We hebben van vorig jaar veel geleerd zodat we het dit jaar nóg beter konden doen. De waarde van de Netwerkmeeting is in ieder geval niet in geld uit te drukken.’