Schoonheid van totale controle

Hedon stil en uit hun dak bij Kytecrash

Tekst: Lizet van de Kamp / Foto's: André van Scholten ,

Kyteman is terug met een nieuw project. Zijn oude leermeester Eric Vloeimans en Kyteman vormen nu… Kytecrash. Samen laten Vloeimans Colin Benders (Kyteman) Hedon op vrijdag de dertiende dansen, zwijgen en vooral genieten van hun samenspel.

Hedon stil en uit hun dak bij Kytecrash

Hij had even genoeg van de spotlights en de roem, maar toch is hij terug: Colin Benders (beter bekend als Kyteman). Samen met zijn oude leermeester Eric Vloeimans begonnen zij het nieuwe project Kytecrash. Op vrijdag de dertiende staan ze in Hedon en ze hebben alles behalve ongeluk aan hun zijde.

De stijl van Kytecrash is moeilijk te omvatten. Samen met een toetsenist op keyboard, een drummer, een bassist, een DJ en rapper PAX maken ze er een grote, aaneengesloten symfonie van jazz, hiphop, reggae en elektronica van. Het instrument waar het allemaal om draait, de trompet, is zo belangrijk voor Benders dat hij er zelfs een tattoo op zijn arm van heeft, stond eerder bij hiphop nooit in de spotlight. Toch liet Kyteman al met zijn Hiphop Orchestra al zien dat dit prima kan. Met zijn nieuwe project bewijst hij dat in Hedon zonder moeite nog een keer. Benders en Vloeimans laten zien dat de trompet een heel mooi instrument is en dat het vaker in de spotlight moet staan.

Aan alles is te merken dat Eric Vloeimans de leermeester van Benders is. Wanneer Vloeimans speelt gaat Benders stil in een hoekje tussen de keyboards en het drumstel zitten, met zijn trompet veilig in zijn armen geklemd. De trompettist leeft voor de muziek. Niet alleen Benders, maar de hele band van Kytecrash laat zich meeslepen door de muziek die ze zelf maken. Door de volledige controle die ze uitstralen duurt het slechts enkele momenten voordat ze het publiek ook mee hebben.

“Je hebt rappers en je hebt MC’s. Maar wij hebben iets uit de categorie ‘apart’. Wij hebben PAX”, vertelt Vloeimans aan het begin van het optreden. En apart is PAX zeker. Hij rapt niet, hij vertelt. Zijn woorden stellen je gerust, maken je bang, verdrietig en ze nemen je mee naar de wereld die hij schetst in zijn verhalen. Hij zingt, schreeuwt, fluistert en vertelt zijn verhalen over dronken meisjes in Rotterdam en over samenlevingen waar iets in ontbreekt.

Niet alleen de rapper weet op een duidelijke manier te communiceren. De hele band communiceert met elkaar en is daardoor perfect in balans. Iedereen luistert naar elkaar, speelt op elkaar in en geeft elkaar de kans om even in de spotlight te staan. Het samenspel van Benders en Vloeimans volgt elkaar dan ook naadloos, alsof ze al hun hele leven niks anders doen dan communiceren via hun trompet.

Tijdens ‘Ballad for Kyte’, een nummer dat Vloeimans voor Benders heeft geschereven, leest PAX voor uit een boekje. De trompetgeluiden van Benders en Vloeimans en het verhaal van PAX wisselen elkaar perfect af. De hele zaal wiegt mee, luistert en kijkt stil toe.

Niet alleen het publiek valt af en toe volledig stil. Opvallend genoeg zoekt Benders met regelmaat zijn vertrouwde hoekje tussen de keyboards en het drumstel op. Het is haast alsof hij het grote werk liever over laat aan zijn leermeester. Dat Kyteman klaar was met de roem en de spotlights is dan ook te merken. Hij houdt er blijkbaar niet zo van. Toch is de band perfect op elkaar ingespeeld en lijken ze elkaar zelfs af en toe te verassen met de geluiden die ze produceren.

Met het zomerse nummer ‘Afrobeat’ sluit de band de avond af. Ook dit nummer bevestigt het weer: Kyteman is weer terug, gelukkig. Nu hopen dat hij de spotlights kan trotseren en hij blijft.