De Atak BusinessClub een zichtbaar feit

Wat moet een poppodium met een businessclub? Is dat niet meer iets voor een schouwburg of voetbalclub?

door: Jasper van Poelgeest. ,

Zaterdag 19 februari zal gitarist en kunstenaar Adje van den Berg samen met Peter den Oudsten, burgemeester van Enschede, de founderswall van de Atak BusinessClub onthullen. Wat is eigenlijk de Atak BusinessClub, en waarom?

Wat moet een poppodium met een businessclub? Is dat niet meer iets voor een schouwburg of voetbalclub?

Tot heden bestond het fenomeen businessclub of vriendenclub in de lokale muziekscene alleen nog maar voor festivals als Geuzenpop en het BAMfestival. Poppodium Atak heeft als eerste poppodium nu ook een heuse businessclub, de Atak BusinessClub, ofwel ABC. Een elite clubje yuppen of echte muziekliefhebbers? Ik sprak telefonisch met Mechteld Geesing, bestuurslid van de ABC, om erachter te komen wie deze club mensen is.


Wat is eigenlijk de Atak BusinessClub?

De ABC is een afzonderlijke stichting. We proberen Poppodium Atak te helpen met netwerken en de professionalisering van de organisatie. We bestaan ook al een tijdje, ooit is Paul Haverkort als voortrekker met een aantal andere mensen als Adje van den Berg en Herman Kok met de ABC begonnen toen Atak nog in het pand aan de Noorderhagen gevestigd was. Hij was van mening dat niet alleen de schouwburg of het muziekcentrum een businessclub zou moeten kunnen hebben, maar Atak ook. Op dit moment bestaat de ABC uit 32 bedrijfsleden, variërend van huisarts Rick Schenau tot Hans Kroeze van Asito. Al deze mensen zijn lid geworden uit liefde voor de popmuziek en natuurlijk poppodium Atak die in Enschede een mooie thuisbasis vormt voor de popmuziek.


Bij een businessclub denk ik toch aan een groepje elitaire mensen die vanuit een skybox in een voetbalstadion, of in het geval van Atak vanaf het balkon, wat lopen te netwerken en het ze niet veel kan schelen wie er op het podium hun kunsten staan te vertonen, heb ik nu een juist beeld?
Natuurlijk huren wij als ABC het balkon voor onze leden en hun relaties af, maar dan betalen we netjes voor de kaartjes en alle drankjes als ABC. Dit soort privileges moeten we onze leden gewoon kunnen bieden voor hun relaties. Netwerken is niet de corebusiness van de ABC, we gaan dus geen bedrijfspresentaties voor elkaar geven. We komen voor de muziek en dit zal altijd ons eerste uitgangspunt zijn. Zo vragen we leden tijdens bijeenkomsten hun favoriete CD mee te nemen. Muziek is een universeel gevoel en al onze leden hebben een band met popmuziek en Atak.


Wat heeft Atak als poppodium aan de ABC?
Elk lid heeft zijn financiële bijdrage van €1.500 per jaar voor het poppodium. Dit is natuurlijk niet veel en geldt voor twee personen. Hiervoor organiseren we speciale evenementen en diners voor de leden. Zo zijn we vorig jaar met een touringcar als VIP's naar Rockin' Park geweest. De niets vermoedende Atakbezoeker merkt hier niets van, behalve natuurlijk bij bepaalde concerten als het balkon exclusief voor leden en relaties van de ABC is. Verder vinden wij de 180 vrijwilligers van Atak erg belangrijk, zij zijn onmisbaar dus voor hen gaan wij ook leuke dingen organiseren om hun te bedanken voor hun belangeloze inzet.

Welke invloed hebben jullie als businessclub op het beleid en de programmering van Atak? We hebben hier geen invloed op. Hooguit bijvoorbeeld in het geval van het concert van wijlen Solomon Burke. Hier hebben we als ABC een extra bijdrage aan geleverd om dit mogelijk te maken, anders zouden de tickets veel te duur worden. Atak hoeft geen verantwoording af te leggen naar de ABC, het gaat hierbij om een stuk vertrouwen dat wij in Atak en zijn medewerkers hebben.


Kan iedereen lid worden van de ABC?
In principe kan iedereen lid worden, wel wordt een betrokkenheid met popmuziek en Atak verwacht. We willen de toegankelijkheid zo hoog mogelijk houden.


Je vertelde dat de bijdrage niet veel is, maar dit hangt natuurlijk van de financiële situatie van elk persoon af, voor iemand wie in de bijstand zit. is €1.500 euro per jaar een onmisbaar bedrag, toch willen jullie de drempel om lid te worden zo laag mogelijk houden? Dat is helemaal waar, voor iemand met een minimum inkomen is het een onmogelijk bedrag om op te hoesten, maar we moeten ergens een lijn trekken. Overigens is het wel mogelijk om voor €750,- individueel lid te worden. Een bijdrage naar draagkracht zal oneerlijk zijn tegenover de leden die wel het hele bedrag betalen.


Jullie zijn, zover ik weet, de eerste en enige businessclub van een poppodium, gaan dit er meer worden?
Gezien de bezuinigingen op het culturele bestel worden businessclubs of vriendenclubs op lange termijn een noodzaak. De poppodia hebben het al lastig genoeg hun hoofd boven het water te houden. Door deze bijdrage wordt deze last enigszins verlicht. Ik ga er vanuit dat er binnenkort meerdere poppodia een businessclub zullen hebben. Ik raad het ze in elk geval van harte aan! Wil je meer weten van de Atak BusinessClub, bezoek dan de ABC website.