CD recensie: De IJssel Stroomt Over volume 7

Overijssels muzikaal talent verzameld op één schijfje

door: Jasper van Poelgeest. ,

Wanneer er in Overijssel zoveel talent rondloopt, de popmuziek floreert en bandjes de ene na de andere demo op zeer professioneel niveau opnemen, is het natuurlijk erg fijn als een deel hiervan samenkomt op één schijfje...

Kunst en Cultuur Overijssel (KCO) is de verbindende factor tussen al het talent wat in onze provincie rondloopt. Achter de schermen wordt er dus hard gewerkt ons talent landelijk in de markt te zetten. Een mooie gelegenheid om dit extra kracht bij te zetten, is natuurlijk Eurosonic/Noorderslag waar de complete scene bijeenkomt. Voor het eerst is er dit jaar niet alleen voor gekozen de artiesten die worden afgevaardigd door KCO naar het festival, maar ook ander talent een kans te geven op De IJssel Stroomt Over.

A La Din
Erg lekkere opener is het Zwolse A La Din. Dat dit funky rock kwartet van een optreden een feestje weet te maken, is al wel duidelijk maar is ook op de CD een erg aantrekkelijke opener met 'Eyes On The Prize'. De stem van zanger/ gitarist Coen van Dijk leent zich optimaal voor hun heerlijk dansbare mix van funk, rock en jazz waar invloeden van Jamiroquai tot Incubus in terug te horen zijn. Zeer aanwezig in de nummers is ook gitarist Francesco "Chaz" Taranto die zoals gebruikelijk zijn effectpedalen optimaal gebuikt. A La Din... een fijne opener!

Are You A Lion
Het eerste wat opvalt bij het luisteren naar de twee tracks van Are You A Lion is dat het geluid zeer helder is en het erg Amerikaans klinkt. In het rootsy 'Rich Beyond Belief' dweept zanger Tije Oortwijn (ex Cafebar 401) met de luisteraar. Dat hij een verhalenverteller is, is ook duidelijk te horen in 'Come On' waarin de indieband je het gevoel geeft mee te willen zingen. Dat belooft live nog wat!

My Propane
Wat harder gitaargeweld wordt gegarandeerd door My Propane. De in het begin agressief ogende band weet hun muziek erg goed te doseren in 'Mood'. Het fijne van My Propane is dat ze niet uitmondt in een ordinaire bak herrie, maar zelfs voor de niet -liefhebber het erg interessant maakt om naar te luisteren. De van oorsprong Engelse formatie bewijst op 'Home' dat de subtiliteit binnen het geluid erg belangrijk is.

Sideditch
Bij het beluisteren van 'Mary' van de Denekampse formatie Sideditch is het praktisch onmogelijk niet te denken aan één van de grootste voorbeelden van deze band, namelijk de Amerikaanse band The National. 'Mary' kent een zelfde fijne sfeer die veel overtuiging kent. In nog geen drie minuten ontpopt dit nummer zich als een fijne indiepopsong. Één keer luisteren is eigenlijk niet genoeg want 'Mary' kent veel diepte. Gelukkig zit er een repeatfunctie op de speler!

Colinn.
De eerste, en tevens laatste vrouwenstem op De IJssel Stroomt Over #7 is die van Jacky Kwast van Colinn. 'Shower of Hail' begint met veel gitaar die gelukkig plaats maakt voor de zuivere, maar niet altijd verstaanbare stem van Kwast. Het nummer heeft een erg fijne productie waardoor het geluid erg geordend is. Fijne track.

Filthy Nelly
Het is vrij moeilijk om van deze muziek niet vrolijk te worden, de uptempo folk van Filthy Nelly is erg aanstekelijk. 'Camden' wordt vooral geaccentueerd door violiste Ezma die je als ware door het nummer heen trekt. Na het luisteren krijg je echt zin om deze band live te gaan ervaren!

Canadian Sunset
Hoewel de bandnaam anders doet vermoeden komt Canadian Sunset gewoon uit Zwolle en Heerde. 'Come, Die With Me Tonight' begint en eindigt met een bak strak gitaargeluid. Dit wordt onderbroken door de fijne, wat dromerige stem van Maurits Nienhuis. Het geluid doet erg denken aan bands als Face Tomorrow en Fuel 238.

The Kings Of Oblivion
Dat deze band niet zomaar in een hokje te plaatsen is, wordt wel duidelijk bij het luisteren naar 'Lighten Up'. Het nummer kent een hoog reggae gehalte overgoten met een flinke indiesaus en en mysterieuze onderlaag wat zich ontpopt in een blijk van 'The Police' achtige popsong.

Fingers On Fire
Het lentegevoel stroomt gelijk door je aderen bij het luisteren naar 'At Least She Tried' van de jonge rockers van F.O.F. Het is duidelijk dat dit nummer vanaf de eerste keer spelen op het HobNob Festival in 2009 is geëvolueerd in een meer dan waardig feelgood nummer!

Face The Fact
Metal! Zonder twijfel het hardste geweld op deze CD is afkomstig van de Ommenaren van Face The Fact. 'Prussian' wordt dan ook je huiskamer in geblazen, maar dat geeft totaal geen reden om de volumeknop naar beneden te draaien. Het nummer barst van de gitaar details die meteen opvallen. Mijn nieuwsgierigheid naar meer is gewekt!

Twee Ons
Ik was al even bang dat deze CD alleen maar gitaarbandjes zou bevatten, maar gelukkig is de hiphop ook vertegenwoordigd, enkel wel in hele kleine mate. 'Sfeerbeheer' doet zijn naam eer aan met sfeervolle subtiele beat. Geen harde teksten, maar heerlijk droomgeluid. Een heerlijke soundtrack voor de zomer!

Capacocha
Hoewel je in eerste instantie denkt dat er minimaal vijf mensen aan het werk zijn, gaat achter Capacocha één man schuil: René Beerens het multitalent die ooit nog als gitarist furore maakte in Destination Zero. Voor 'Babylon Hoe' maakte Beerens gebruik van ingrediënten als synthesizer, elektrische gitaar elektro beats en natuurlijk zang wat het tot een zeer aantrekkelijk, uptempo, dansbaar nummer maakt.

Clueless
Dat deze band al een tijdje bezig is, is goed te horen aan het geroutineerde geluid van 'Just A Little Longer (On & On)'. Het is een fijn popliedje wat als het aan mij ligt veel hitpotentie heeft, omdat de opbouw spannend is en vooral het On & On blijft hangen. Verder is het nummer behangen met elektronische details wat het vaker luisteren zeer aantrekkelijk maakt.

Lick
Dat Deventer ook vertegenwoordigd is op dit schijfje bewijzen de heren van Lick. 'Bad As Luck' doet je terugdenken naar de jaren '80 en begin jaren 90 van de grotere Amerikaanse stadionbands inclusief vette gitaarsolo's en de zeer bijpassende stem van zanger Nolle Groen. Lick bewijst dat alles wat ooit populair was weer terugkomt!

Velvet Monk
Fijn, gladjes en gelikt klinkt 'Turning Back' uit de luidsprekers. Dat Velvet Monk zich in het livecircuit meer dan bewezen heeft, blijkt wel aan de groot aantal optredens uit het verleden. Maar bij het horen van het laatste nummer van De IJssel Stroomt Over #7 bewijst de Hengelose band in de studio ook een erg goed product af te kunnen leveren. 'Turning Back' is meer dan pop en zeer aanstekelijk, strak en zonder schoonheidsfoutjes.

Mocht je nieuwsgierigheid gewekt zijn.., KCO heeft nog een aantal exemplaren van De IJssel Stroomt Over #7 op voorraad. Mail je naam en adresgegevens naar bbennink@kco.nl en je krijgt gratis een exemplaar thuisgestuurd! Je kan natuurlijk ook de websites van de bands bezoeken waarop nog veel meer materiaal te horen is.