Als serieus talent bestempeld door 3FM en de rest van muziekliefhebbend Nederland, stonden MakeBelieve en Kensington in de Hengelose Metropool. Het blijft grappig om te zien dat de een na andere band de stempel van 'next-best-thing' opgedrukt krijgt. Is er nu eenmaal veel talent in Nederland of zit er misschien een simpele marketing-truuk achter? Hoe dan ook, om dat te mogen bepalen trok uw razende reporter op de desbetreffende vrijdagavond naar de rocktempel van het oosten. Een goed gevulde avond met ook nog een voorprogramma, Summerlin. En dat voor maar tien euro. Zelfs als er een bezuiniging vanuit de overheid overheen komt, valt hier niets over te zeggen of te schreeuwen. Maar misschien is goedkoop duurkoop??
Van de lieve dames achter het loket kreeg ik mijn ticket om vervolgens de trap op te lopen naar de kleine zaal. Ik keek om me heen en even dacht ik op de verkeerde avond te zijn beland. Haast uitgestorven, met her en der een paar giechelende dames. Gelukkig hoorde ik de gedempte tonen van gitaren en vocals en met een ferme zwiep aan de zaaldeur overviel Summerlin me met hun tonen. Heerlijk herkenbare emo-poprock zoals we dat kennen van You Me At Six en Crash Romeo. Helaas was de zaal amper gevuld. Net twee rijen, grotendeels stille, jonge dames stonden voor het podium. Toch jammer, want de heren deden hun best en de moeite vertaalde zich in lekkere, catchy deuntjes, afgewisseld met zwaarder gitaarwerk. Daarvoor kom je dan helemaal uit Engeland als band, om voor een nagenoeg lege zaal te spelen. Uw razende reporter kon het in ieder geval waarderen, al was het maar voor het jeugdsentiment van het genre.
Met de hoop dat de zaal wat voller zou lopen betraden de heren van Kensington het podium. De jonge gasten uit Utrecht kwamen wat dat betreft bedrogen uit. Weliswaar iets meer jongedames vervulden de zaal, maar het enthousiasme bleef uit. Desondanks een degelijke show, her en der geplaagd door technische mankementen. De vocals van de frontman waren ijzersterk, maar zodra de tweede stem meezong was de kracht weg. Erg jammer, de zang van de frontman alleen zou goed genoeg zijn. Het gebrek aan enthousiasme van het jonge publiek was in geen enkele mate de weerspiegeling van de band. De technisch sterke sound en tekst gingen ze waarschijnlijk ver boven het hoofd. Saai was de set allerminst, de mannen speelden als een ge-oliede machine, maar moesten het wel hebben van de muziek en lieten daarbij de stage-performance wat achter liggen. Al met al een band die de 'next-best-thing' stempel best verdient.
Met nog steeds een beschamend lege zaal betrad MakeBelieve het podium. Dat de aanwezige meiden hiervoor kwamen was meteen duidelijk. Gillen als een idioot, dat konden ze dan weer wel. MakeBelieve, een flink gehypte band met dito 'talent-stempel' had inmiddels al op Lowlands gestaan, en inmiddels ook een paar videoclips gemaakt. Ze vergelijken zichzelf met onder andere Paramore, maar is niet aan de muziek te horen. Veelal braaf gitaarwerk en nummers die weinig vernieuwend zijn. 'Come Home With Me Tonight' en 'Sleep With Me' zijn daarbij voorbeelden van tekst die toch raar zijn om tegen gillende 15-jarige dames te zingen. Ook al pretenderen ze een jong publiek aan te spreken, het lijkt allemaal net iets te gemaakt. Het entertainen van de dames, de zang, het gitaarwerk, het is niet baanbrekend. Het is overdreven catchy, met weinig merkbare uitstapjes. En dat is toch jammer, want er zit wel talent in de mannen uit Groningen. Geef ze een paar jaar om zichzelf muzikaal te ontwikkelen, en een ander publiek zal zich vanzelf melden.
Met een gemengd gevoel stapte ik de Metropool uit. De optredens van de avond waren, op technisch-muzikaal gebied, zeker niet slecht, maar de sfeer en het publiek waren niet iets waar een poppodium trots op kan zijn. De Converse-Tour heeft in dit opzicht gefaald, of in ieder geval in Hengelo. Een zaal die maar voor een kwart gevuld is met jonge dames die vervolgens niets drinken aan de bar.. Tja, dan helpt het niet als je als band het nieuwe talent genoemd wordt, als alleen minderjarige, naieve dames dat erkennen.