Hedon haalt primeur met ‘sneak preview’ van Delain’s nieuwste album

Uitverkocht Hedon geniet van onthulling van “April Rain”

Tekst: Judith Heemskerk / Foto's: Hendrik Jan Oskam ,

In een uitverkocht Hedon presenteerde Delain 6 maart voor het eerst aan het publiek hun tweede album “April Rain”. De release van het album staat gepland op 20 maart in de Melkweg, maar in thuisbasis Zwolle konden fans al genieten van de meest recente creaties van Delain.

Het staat stampvol in een uitverkocht Hedon. Iedereen is afgekomen op de ‘sneak preview’ die Delain geeft van hun nieuwste album “April Rain” dat 20 maart zal uitkomen.

Het geduld van de fans is echter zwaar op de proef gesteld. Het is immers al geruime tijd geleden dat het debuutalbum gelanceerd werd. In 2006 bracht Martijn Westerholt, oprichter van Delain, namelijk het album “Lucidity” uit. Een succesvol album dat Nederland in een oogwenk fan maakte van deze Zwolse band. “Lucidity”, dat Westerholt startte na zijn gedwongen vertrek bij Within Temptation vanwege de ziekte van Pfeiffer, was een samenwerkingsproject met diverse artiesten uit de scene. Zo werkte gitarist Marko Hietala van Nightwish mee aan het eerdere album. Vanwege deze samenwerkingen was het uitgesloten dat Delain zou optreden. Echter, vanwege de grote vraag om Delain live te zien, werd er besloten een band te formeren. Delain bestond vanaf dat moment niet alleen meer uit Martijn Westerholt, maar eveneens uit Charlotte Wessels (zang), Ronald Landa (gitaar en zang), Rob van der Loo (bas) en Sander Zoer (drums). Een slechte keuze, zou men kunnen denken, want deze mensen zijn zomaar bij elkaar geplaatst. Maar al snel wist men een zeer hechte groep te creëren die zelfs op muzikaal vlak goed presteerde en elkaar naadloos aanvulde. Op de website van hun platenlabel zegt Westerholt hierover: “Door heel veel op te treden, is Delain echt een groep geworden. Een groep die samen aan nummers werkt en die elkaar op alle punten aanvult en sterker maakt”.

Gaf “Lucidity” de aanzet tot klassiekers met nummers als “Frozen”, “See Me in Shadow” en “The Gathering”, al snel blijkt in Hedon dat “April Rain” een grote kans maakt dezelfde weg te volgen. De gemoederen in Hedon zijn dan ook gespannen. Op de website van Delain was al een aantal ‘snippets’ van een paar nummers te horen, maar nu is het moment toch echt daar dat het album, dat eigenlijk al in 2008 had uit moeten komen, voor het eerst ten gehore wordt gebracht.  Een primeur voor de Zwolse fans en het Zwolse poppodium Hedon.

Als Delain het podium bestijgt, vormt het publiek een geluidsmuur van gegil. Het publiek is buiten zinnen, want eindelijk kunnen de fans dan horen wat de band voor prachtige nummers hebben gecreëerd. En er zitten zeker juwelen bij. Nieuwe nummers zoals “April Rain”, “On the Other Side” en “Virtue and Vice” galmen door Hedon. Hoewel “Lucidity” een album was waar Westerholt trots op kan zijn, is het duidelijk dat dit nieuwe album meer eenheid uitstraalt. Mogelijk is dit het resultaat van de intense samenwerking tussen de bandleden die, naast de repetities, bij de eerdere “Lucidity” ontbrak.

Vooruitgang is dan ook met dit nieuwe album van Delain een feit. Het geluid dat de band weet neer te zetten is breder en vernieuwend. Echter, nog steeds weet de band door het gebruik van prachtige keyboard arrangementen, door het samenspel tussen de zoetgevooisde stem van Charlotte Wessels en de gitaristen en door de prachtige ritmesectie een sprookjesachtige sfeer te creëren. Delain mag dan dit keer niet in een sprookjesachtige sfeer vertoeven zoals eerder in de Broerenkerk, waar het podium een duidelijke rol speelde in het vertolken van hun fantasierijke muzikale creaties, in Hedon hangt net zo’n sprookjesachtige sfeer nu dan toch eindelijk de klanken van “April Rain” onthuld zijn.