Nieuwe directeur Burgerweeshuis gaat Popvirus verspreiden in Deventer Nieuwe directeur Burgerweeshuis gaat Popvirus verspreiden in Deventer

Mano Scherpbier (29) over het Burgerweeshuis, dat dit jaar 25 jaar bestaat

, Tekst: Daan van Doorn / Foto's: Marcel de Graaf

Nieuwe directeur Burgerweeshuis gaat Popvirus verspreiden in Deventer

Mano Scherpbier (29) over het Burgerweeshuis, dat dit jaar 25 jaar bestaat

Tekst: Daan van Doorn / Foto's: Marcel de Graaf ,

Mano Scherpbier is, sinds Pascal Bouma, de tweede nieuwe directeur van het Burgerweeshuis. Zijn voorganger Antoine Croné heeft de functie maar een halfjaar vervuld. Scherpbier is gehecht aan het Burgerweeshuis, zo'n 10 jaar geleden kwam hij er als stagiair binnen.

Mano Scherpbier (29) over het Burgerweeshuis, dat dit jaar 25 jaar bestaat

Mano Scherpbier is op 13 oktober 2008 begonnen als directeur van het Burgerweeshuis in Deventer. Toen hij in 1999 begon als stagiair bij het Burgerweeshuis, vroeg de toenmalige directeur Rob Kramer wat zijn ambities waren. Hij antwoordde: “jouw baan”, en dat is gelukt. Een interview met een ambitieuze directeur.

Zijn afstudeerproject was Do-it!, een scholierenproject waarbij de jongeren zelf konden aangeven wat hun ideale avondje uit was. Het beste idee werd uitgevoerd. Dit was zo’n succes, dat in 2000 de provincie Overijssel er subsidies voor over had en Scherpbier in dienst trad bij het Burgerweeshuis
Behalve van Do-it! is hij producent geweest van Lola Tanzt (2001), Def Enter Hiphop Jam en diverse producties bij productiehuis Oost-Nederland (ON). In 2005 kwam hij fulltime in dienst van het productiehuis ON en produceerde onder andere C64 orchestra en Word-ON met Ali B.
Zijn nieuwe baan als directeur bevalt hem goed. Hij komt uit het Burgerweeshuis voort, dus hij weet wat er speelt. De eerste verkennende fase is nu achter de rug. Een aantal dingen gaan op korte termijn veranderen: er komt een nieuwe digitale nieuwsbrief, er kunnen online kaarten besteld worden zonder tussenkomst van een ticketbureau en er komt een eigen YouTube-Burgerweeshuis-kanaal.

Hoewel poppodia in de omgeving uitbreiden (zoals Hedon en Metropool), is Scherpbier dat niet van plan. Het pand en zijn unieke ligging zorgen juist voor een authentieke uitstraling van het Burgerweeshuis. Het doel dat wordt nagestreefd is: een gastvrije uitstraling met een mooie programmering. Zo worden Danko Jones, Kytmeman’s Hiphop Orkest (productie van ON), Marike Jager, Nashville Pussy + The Supersuckers en Sepultura verwacht in het Burgerweeshuis. Ook de verschillende dansavonden, zoals Dirk Deluxe en Krypt, zijn een groot succes.
Volgens Scherpbier onderscheidt het Burgerweeshuis zich juist door dit soort dingen. De uitstraling, de ontspannen sfeer, een goed netwerk en een goede programmering zorgen ervoor dat het Burgerweeshuis uniek is in zijn soort. Ook de gesprekken die gaande zijn met de Deventer Schouwburg laten zien dat de virusbesmetting van de grond lijkt te komen: “het Burgerweeshuis moet niet op één plek voelbaar zijn, maar ervaren worden in heel Deventer”.

Het Burgerweeshuis bestaat dit jaar 25 jaar. In het kader daarvan wordt er één keer per maand een concert uitgezocht, waarbij de eerste 25 bezoekers een gratis kaartje krijgen. Dit zal onder andere gebeuren bij de techno-avond Krypt en het concert van A Balladeer en Swelter. Er komt dit jaar een boek over het 25 jarige bestaan van het Burgerweeshuis en er zal rond september een festival in het Burgerweeshuis worden gegeven naar aanleiding van dit jubileum. Tevens komt er 13 maart een feest voor alle medewerkers en oud medewerkers, want zonder deze mensen had het Burgerweeshuis het geen 25 jaar volgehouden.

Zijn nieuwe baan bevalt prima. Scherpbier straalt de energie uit om van het Burgerweeshuis iets moois te maken. “Ik wil het popvirus verspreiden in heel Deventer en onder alle Deventernaren. En Overijssel komt daarna aan de beurt!”

nu op 3voor12