Het is misschien wat vreemd een concert mee te maken vanaf een podiumblok met een
camera in de hand, continu onderbroken door een stem die mij en twee andere lotgenoten
verteld wie ‘actual’ is, maar vooralsnog werkte het prima. Tegenwoordig voelt het zelfs een
beetje leeg als ik tijdens een muzikaal optreden geen medium heb waarmee ik het moment
kan vastleggen. Noem het gewenning, maar dit is wat ik elke keer weer ervaar.Deze avond, vrijdag 7 november 2008 was wat mij betreft de kroon op de Wolfkamp sessies.
Het is misschien wat onconventioneel om jezelf voor te stellen in een recensie over een
concert, maar het legt mijn eerder beschreven situatie wel wat beter uit. Als Bram, leerling van
het Deltion College krijg ik de opdracht (vanuit het Deltion College) dit soort spektakels op
camera vast te leggen, die daarna verdwijnen in een archief, uiteindelijk functionerend als
oefening voor later, of gewoon in de handel komt. Momenteel draaien we als nooit tevoren,
waarin ikzelf werk als documentairemaker en eindverantwoordelijke van de reünie toerende
jaren ’80 New Wave band, Weekend at Waikiki. Het zijn kansen die je als filmmaker en
fotograaf niet kan laten liggen.
Gewapend met video apparatuur en een headset zag ik hoe twee mannen, waarvan ik al eentje
kende, het podium betraden. Jan Wolfkamp, die samen met Het Bureau van het Deltion
college deze sessies organiseert, krijgt van tijd tot tijd de duivel in zijn ogen wanneer hij zijn
handen op zijn percussieset legt. Het ding waarmee hij tot één van de besten van deze wereld
hoort.
De amerikaanse superbassist Michael Manring doet het echter wat rustiger, wat een
mooi contrast geeft aan de bij tijden bezeten percussionist. Mooier is hoe uniek deze avond
wordt als het publiek zich bedenkt dat de 15 nummers tellende set volledig bestaat uit
geïmproviseerde stukken, allen zo zorgvuldig opgesteld dat het lijkt alsof de twee dit al jaren
samen doen (terwijl ze slechts één keer eerder samen hebben gespeeld). Daarbij tonen ze zich
als de koningen van structuur, zowel binnen hun jamsessies als het geheel-plaatje; het zijn
stuk voor stuk prachtige composities waarin veelvuldig gebruik wordt gemaakt van contrast,
blijkbaar een terugkomend thema. Het ene nummer is een meditatieve uiting op de basgitaar
(die overigens helemaal niet meer klinkt als een basgitaar, aanduidend hoe ongelooflijk
geniaal Manring zijn instrument bespeelt), waarna de volgende plots terugvalt op funk, een
sessie die iets later wat rust neemt en dan weer volledig openbreekt in een orgie aan
meeslepende geluiden.
Alles wat de mannen neerzetten lijkt te kloppen. Het zijn gewoon twee muzikale genieën die precies weten wat ze moeten doen om hun publiek ruim 2 uur te vermaken, of beter gezegd: te imponeren. Geen enkel
nummer duurde te lang, geen enkel moment gooide je als luisteraar uit de meditatie die de
mannen creëerden. Diegenen die aanwezig waren zullen knikken bij deze woorden. Het zijn
van die ongrijpbare gebeurtenissen, in van die kleine zaaltjes (Hof van Heden te Dalfsen red.), waar iedereen in het publiek een soort verbonden gekriebel voelt bij het horen van de geproduceerde klanken. Gewoonweg
adembenemend mooi, geen ander woord kan het beter samenvatten.
Wolfkamp Sessie met Michael Manring
Door de ogen van een cameraman
Een ongrijpbare gebeurtenis met een bassist van wereldformaat in Hof van Heden te Dalfsen.