Case Closed deel 5: NoRisk-ticket, MyStage en Discovery Tour

NoRisk-ticket Paard van Troje valt in prijzen, Discovery Tour niet ontdekt

Door het verder professionaliseren van de popsector, lijkt het wel of ieder jeugdhonk tegenwoordig ook in het bezit moet zijn van een heuse marketingmedewerker. De meest wilde ideeën om publiek te trekken worden, vetgedrukt in grote lettertypes, gepresenteerd in vele persberichten. Het Paard kwam dit jaar met het NoRisk-ticket, Iduna met MyStage en Kunst en Cultuur Overijssel kwam dit jaar de popliefhebber zelf thuis ophalen. De resultaten op een rijtje.

NoRisk-ticket Paard van Troje valt in prijzen, Discovery Tour niet ontdekt

In 2006 lijkt de marketingdeskundige gemeengoed in de popsector te zijn geworden: ieder zichzelf respecterende popodium heeft er een. Zij worden ingezet in de strijd om de bezoeker. ‘Bigger, longer, better’ lijkt het devies en geen plan is gek genoeg om in kapitale letters gepresenteerd te worden in allerhande persberichten. Dit jaar kwam het Paard van Troje in Den Haag met het NoRisk-ticket, Iduna organiseerde MyStage-avonden en Kunst en Cultuur Overijssel was zelfs bereid de bezoekers op te halen in een Amerikaanse schoolbus. 3VOOR12 viel als een blok voor de plannen van de podia. Maar wisten de bezoekers deze ook te waarderen?

Het idee van het NoRisk-ticket bij het Paard van Troje kwam uit de koker van Stefan Oosthof: “Die actie heeft een megabom aan publiciteit opgeleverd. Dat is bizar, omdat we het in korte tijd hadden verzonnen. Voor ons was het een soort spelletje.” Doel van het ticket, waarbij je tot een kwartier na aanvang van de hoofdact je geld kunt terugvragen, was om de drempel van het concertbezoek in de Hofstad te verlagen. Oosthof: “Mensen komen massaal naar Robbie Williams, maar weten de kleine bandjes niet te vinden.”

Oosthof zag het concertbezoek flink toenemen tijdens het eerste half jaar van de actie. Daarna stagneerde het. Er worden nog altijd twee NoRisk-avonden per maand gepresenteerd op basis van de bands die dan spelen. “NoRisk is in korte tijd een sterk merk geworden. Mensen vragen: wie speelt er? Pietje Puk? Oh, het is een NoRisk-avond!” Oosthof kreeg dit jaar een IJzeren Podiumdier voor ‘beste marketingplan’ en werd geïnterviewd door Cultuurnet Vlaanderen en veel nationale media. Ook het Journaal en RTL in het Land stond op de stoep aan de Prinsengracht. “Ik had niet gedacht dat het zo’n sneeuwbal zou zijn,” zegt hij. “En dat terwijl de campagne 60 euro heeft gekost: een persbericht en een nieuw logo.”

Ook Teunis Spits van Iduna in Drachten was verrast van het succes van hun MyStage-actie, waarbij het podium bands boekt uit het eigen MySpace-vriendenbestand. “Het begon als een grapje maar is inmiddels volledig uit de hand gelopen en kom ik nauwelijks nog aan mijn eigen werk toe. We hebben zoveel vrienden erbij gekregen dat we een stagiair hebben aangenomen om het kaf van het koren te scheiden. We moeten ook selectiever met het toevoegen van vrienden worden: we willen geen snollen meer uit de USA,” aldus Spits.

Inmiddels zijn er twee MySpace-avonden geweest, die redelijk goed bezocht werden. “Op 4 februari hebben we er weer een. Ditmaal met ondermeer een Braziliaanse en een Mexicaanse band die een MySpace-tour doen. We gaan kijken of we het vooral regionaal houden, of dat we meer internationale vrienden gaan boeken.” Spits bladert geregeld door het vriendenbestand van Iduna op internet. Of hem nog iets opvalt? “De enorme hoeveelheid kutbands in het gothicsfeertje. Iedere huisvrouw die The Gathering ooit heeft gehoord, lijkt een microfoon te pakken. Hou toch op!”

Niet alle verfrissende ideeën pakken even goed uit. Kunst en Cultuur Overijssel haalde met een Amerikaanse schoolbus bezoekers op om naar zalen te brengen: The Discovery Tour. “Het is niet zo breed van de grond gekomen als we hadden gewild,” zegt bedenker Bert Bennink. “Soms zaten er 30 mensen in de bus. Het record op één avond was 43.”

Bennink heeft er veel van geleerd: “Het is lastig om een zaal vol te krijgen. Dit was een duur project en je moet een lange adem hebben. De zalen ervaren het niet als hun eigen ding. Wij moeten leren dat we de zaken niet teveel van bovenaf kunnen opleggen. We gaan wel verder, maar op een heel andere manier. Die bus was een gimmick, maar we willen natuurlijk dat de mensen blijven komen. Ik had ook graag een juichend verhaal opgehangen, maar de zalen vol krijgen moet vanuit de podia zelf gebeuren.”

3VOOR12 volgt met belangstelling de nieuwe marketingplannetjes van programmeurs, boekers en popkoepels. Iduna kondigt nu al airdrumwedstrijden aan. Wij zijn benieuwd!