CD-recensie: MC Pikkl and da Clitters

Vette hap uit Oldenzaal

Patric Dikkers, ,

Echt nieuw is de demo van deze 6 wildemannen uit Oldenzaal niet. Uit 2003 stamt dit Cd’tje alweer, maar aangezien MC Pikkl and da Clitters flink wat optredens in het verschiet hebben en er een nieuwe cd in de maak is bespreken we deze eersteling ook nog even.

Vette hap uit Oldenzaal

Echt nieuw is de demo van deze 6 wildemannen uit Oldenzaal niet. Uit 2003 stamt dit Cd’tje alweer, maar aangezien MC Pikkl and da Clitters flink wat optredens in het verschiet hebben en er een nieuwe cd in de maak is bespreken we deze eersteling ook nog even. Je kunt goed horen waar de Clitters hun inspiratie vandaan halen. Wat dat betreft is de CD een feest van herkenning; Primus, Urban Dance Squad, en in het nummer ‘fly as a best friend’ wordt zelfs ongegeneerd een stukje Kyuss gejat. Let niet op het matige artwork of de flauwe teksten in de inlay. Wees ook niet al te kritisch op het opnamegeluid. Het is allemaal niet slecht voor een demo, maar het kan zeker beter. Let wèl op de prettig in het gehoor liggende Stonerfunk en kom tot de conclusie dat hier toch wel een verrassend bandje aan het werk is. Ten eerste wordt er lekker vet gemusiceerd en het spelplezier spat dan ook van de vier liedjes af. Ten tweede zitten de composities goed in elkaar en zitten ze vol variaties. Een hoofdrol is weggelegd voor de blazers die het geheel een lekker zwoel sausje geven. Het basgeluid is ook opvallend funky, maar het gitaargeluid is dan weer zwaar in de overdrive. Jammergenoeg is MC Pikkl zelf niet zo’n briljante rapper. Zijn schorre en nasale stemgeluid is de zwaktste schakel uit het geheel. Neemt niet weg dat alle verschillende stijlen die hier door elkaar worden gegooid, verassend goed bij elkaar passen. En zoals mensen op koninginnedag hebben mogen aanschouwen zorgen MC Pikkl and da Clitters live voor een waar spektakel.