Bleep bleep, peep, bleep!!!

Micromusic, a gameboy night out staat garant voor een avondje 8-bit party

Jeroen van den Bogert, ,

Micromusic, met als belangrijkste instrumenten commodore 64, gameboy en amiga, zal voor menigeen een onbekende muziekstroming wezen. Donderdag 7 Oktober werd in het kader van het Rockarty festival een micromusic-avond georganiseerd in poppodium Atak. Een avond gevuld met 8-bit electro, atari-acid en bleep-techno die voor de in grote getalen aanwezige bezoekers zeer zeker uitnodigde tot dansen.

Micromusic, a gameboy night out staat garant voor een avondje 8-bit party

Micromusic, met als belangrijkste instrumenten commodore 64, gameboy en amiga, zal voor menigeen een onbekende muziekstroming wezen. Donderdag 7 Oktober werd in het kader van het Rockarty festival een micromusic-avond georganiseerd in poppodium Atak. Een avond gevuld met 8-bit electro, atari-acid en bleep-techno die voor de in grote getalen aanwezige bezoekers zeer zeker uitnodigde tot dansen. Niet voor iedereen zijn gameboys de eerste instrumenten als men aan een dance-party denkt, wel voor de artiesten van Micormusic. Micromusic is een webcommunity opgericht door een groep artiesten uit Zwitserland die met oude typen computers nieuwe typen muziek maken (low tech music for high tech people). Meer dan 5000 muzikanten, dj’s, vj’s en geinteresseerden zijn ondertussen lid van deze internet-gemeenschap. Deze heeft zijn basis in muziek gemaakt met ouderwetse typen computers (Commodore 64; amiga etc.) en spelcomputers als de Gameboy. Donderdag 7 oktober is een groep internationale top-artiesten uit de micromusic-scène neergestreken in poppodium Atak in het kader van Micromusic, A gameboy night out. Een nacht lang bliepen, piepen en vooral dansen op muziek uit gameboys en commodore 64. Rond 23.30 h. begint Atak al aardig vol te lopen met geïnteresseerden. Zij worden opgewarmd met platen uit het 8-bit genre door Dj Hyperkut, micromusic-huisdj uit Brussel. Voor de bezoekers die nog niet toe zijn aan de dansvloer is er ook nog het café alwaar spellen gespeelt kunnen worden op een echte oude msx-computer. Tevens worden in het café oude computerdemos en aanverwante filmpjes (bijvoorbeeld Buurman & Buurman bouwen een C64) vertoond. Bovendien is er voor de echte fans een heuse microshop waar zeer kunstige mini-cds en 7”singles worden verkocht van micromusic-artiesten. Rolemodel, uitvinder van het computerprogramma wat de gameboy in een instrument veranderde, was om 24.00 h. de eerste artiest die live zou aantreden. De zaal was ondertussen goed gevuld en de sfeer was meer dan gezellig. Na een tweetal meer experimentele blieperige nummers kwam de zaal goed op dreef met de meer techno geörienteerde nummers. Fijne melodieuze techno met veel blieps en ritme-wisselingen. Na een set van iets meer dan een half uur nam de Brusselse Lo-Bat het over. Een game-boy muziekant van faam die als geen ander het publiek wist te mennen. Alsof het niets was toverde hij noisy en soms industrieel aandoende klanken uit zijn gameboy, dit alles gelardeerd met heftige breakbeats en electro-clicks. Dat ging er in als koek, het publiek nam na drie kwartier gillend afscheid van deze bleep-tovenaar. Vervolgens was het tijd voor wat minder gameboys en wat meer commodore 64, de Zweedse Goto 80 (land- en labelgenoot van Rolemodel). Visueel ondersteund door The C-men, huis-vj van micromusic, die een verpletterend beeld-bombardement loslieten op het publiek. The c-men waren gedurende de hele avond overduidelijk in hun element want zo briljant waren ze zelden te zien. Ondertussen verspreidde Goto 80 zijn muzikale ideeën onder het publiek. Soms schreeuwend door een microfoon (zou hij stiekem in een metal-band spelen?) met rollende C64-beats en tunes gecombineerd. Van easy-tune via electro tot soms zelfs een vleugje breakcore, fijnproevers van electonische muziek kwamen deze avond duidelijk aan hun trekken. De laatste live-artiest van de avond was de Duitse Firestarter, die op eerdere micromusic-evenmenten in Enschede al optrad. Zijn muziek is meer electro geörienteerd en hij bespeelt zowel gameboy als commodore 64 en een uitgebreid scala aan andere instrumenten of wat daar voor door zou moeten gaan. Verkleed als oerduitser met pruik en snor brengt hij een ware popact met vocoder die hij gebruikt om met een helium stem het publiek toe te spreken. Briljant is zeker zijn misschien wel 8 minuten durende acid-nummer overduidelijk afkomstig uit zijn C64. Ook hier weer zeer toepasselijke beelden uit de amiga van The C-men! Firestarter sluit af dansend tussen het publiek die hij om en om in de vocoder laat zingen. Bleep more bleep. Als laatste treed de Belgische dj Hyperkut weer aan en het is aan hem om de overenthousiaste menigte nog een laatste uurtje te laten dansen. Van Axel F via Drexcya langs echte 8-bit tracks en anderszins gerelateerde artiesten slaagt hij hier uitstekend in. Tot 04.00 h. danst iedereen door en gaat met een bleep in zijn hoofd weer naar huis. Wat een geslaagd feestje en erg leuk onderdeel van het Rockarty festival. Bleep bleep bleep, join the party, bleep!