Hiphop met toekomst in Overijssel

Triplewize entertainment organiseert i.s.m. KCO de Oogst van Overijssel finale Hiphop/RnB

Jeroen van den Bogert, ,

Voor het eerst organiseert de Enschedese hiphop organisatie Triplewize entertainment i.s.m. KCO (Kunst en Cultuur Overijssel) dit jaar de finale Hiphop/RnB van de oogst van Overijssel. Philip Grob, een van de oprichters van Triplewize, vertelt over de totstandkoming van deze samenwerking, Hiphop in Overijssel en wat er zoal verwacht kan worden tijdens de aankomende finale op vrijdag 28 mei in poppodium Atak.

Triplewize entertainment organiseert i.s.m. KCO de Oogst van Overijssel finale Hiphop/RnB

Wie ben je? Philip Grob medeoprichter van Triplewize entertainment, een organisatie voor hiphopevenementen, cursussen en workshops en dit jaar ook organisator van de oogst van Overijssel hiphop/rnb. Wat is Triplewize Triplewize entertainment is een Enschedese Hiphop organisatie die nu zo’n 2,5 jaar bestaat en opgericht werd door Philip Grob en Colin Vaneker. Triplewize heeft een soort van uitzendbureau-functie voor mc’s, dj’s en breakdancers voor activiteiten die ook weer door ons worden georganiseerd. We organiseren een divers aantal workshops en cursussen voor scholen, in het kader van ckv maar ook steeds meer in het kader van naschoolse opvang. Daarnaast allerlei evenementen zoals recent met Koninginnedag op het Van Heek plein of vorig jaar tijdens het Enschede Muziekfestival toen Triplewize de organisatie op zich nam van de productie van de Hiphop-versie van Da Traviatia. Het werkveld van Triplewize beperkt zich trouwens niet tot Enschede en omgeving maar bestrijkt heel Overijssel. Hoe is de samenwerking tussen Triplewize en de oogst van Overijssel tot stand gekomen? Bij eerdere projecten van Triplewize was al contact opgedaan met de popconsulent van kunst en cultuur Overijssel, Bert Bennink, welke medeverantwoordelijk is voor de organisatie van de Oogst van Overijssel. In de ogen van Triplewize werd de hiphopscene niet goed vertegenwoordigd in de Oogst van Overijssel. Zo kwam het balletje aan het rollen en organiseren wij als Hiphoporganisator voor onze eigen scene de finale en selectie van de oogst. Het is een structuur die eerder door de Oogst is gebruikt in de categorie dance maar niet eerder in de Hiphop. Waren er voldoende aanmeldingen dit jaar om een goede selectie te maken? Ja, er waren een redelijk aantal aanmeldingen, 11 dit jaar, dat is natuurlijk eigenlijk nog te weinig, zeker als je het vergelijkt met het aantal aanmeldingen voor pop/rock wat geloof ik rond de 70 ligt. De kwaliteit van alle artiesten is natuurlijk wisselend. Wat je wel ziet is dat de afgelopen drie jaren de producties steeds beter worden, er is een enorme stap voorwaarts gezet. Dit is toch grotendeels te danken aan het feit dat de commercie de hiphop-hype heeft opgepikt en het niet langer als een bijproduct in de markt zet. Dat stimuleert jongeren om toch ook wat zelf te gaan doen. Ook de apparatuur is steeds beter en makkelijker beschikbaar, met een beetje pc knutsel je tegenwoordig al beats in elkaar. Ook zie je dat workshops en cursussen veel invloed hebben op jonge mensen die dan toch zelf dingen gaan proberen. Hiphop loopt wat dat betreft voor in workshops, maar dat is waarschijnlijk ook omdat het zo makkelijk te realiseren is, in geval van nood kan het zelfs zonder apparatuur. Zijn er grote verschillen tussen de stijlen van de artiesten die zich aanmelden? Eigenlijk kun je zeggen dat elke grotere stad zijn eigen stijl heeft, elke stad/regio heeft zijn eigen club van mensen die de kar trekken en dus ook hun stempel op de muziek drukken. Zo heb je Jawat uit Zwolle, die komen overduidelijk uit de hoek van Opgezwolle, of Fata Morgana uit Deventer, die hebben ook helemaal hun eigen geluid. Wat je vaak ziet is dat de voorkeur voor bepaalde Amerikaanse hiphop artiesten duidelijk de richting binnen een groep aangeeft, desondanks hebben de huidige Nederlandse Hiphop artiesten wel een duidelijke eigen sfeer en geluid. Zo hoor je bij Arsis duidelijk de voorkeur voor De la Soul en Mos Def terug, maar hun producties zijn duidelijk herkenbaar en hebben een eigen smoel. Is het hebben van een eigen stijl belangrijk bij de beoordeling van de muziek en optreden? Tot op zekere hoogte. Het hebben van een eigen stijl is tegenwoordig sowieso heel moeilijk, mensen worden door allerlei groepen beïnvloed. Wat eigenlijk echt belangrijk is, is hoe de artiest op het podium overkomt, is er een reactie van het publiek en hoe gaat de artiest hier mee om. Het gevoel van een show moet pakkend zijn, het moet zo zijn dat het je nog wat doet als je na een optreden thuiskomt. Zijn het enkel Hiphop artiesten die dit jaar aan de finale van de Oogst van Overijssel Hiphop/RnB meedoen? Allen op 1 na, dat is een nu-soul band uit Enschede. Je ziet toch steeds bij popprijzen in het hele land dat die verhouding er vaak is, merendeel Hiphopacts en dan 1 of 2 RnB-acts of bands. Eigenlijk zou het beter zijn als de RnB bij de Pop/Rock werd getrokken. Je krijgt nu namelijk ook vragen als van: als dit jaar een hiphop act wint dan moet volgend jaar zeker een rnb-act winnen en daar gaat het natuurlijk niet om. Hiphop blijft vaak toch een dj en een mc terwijl RnB eerder in de bandrichting gaat. Heeft meedoen aan de oogst van Overijssel effect voor de betreffende acts? En in hoeverre komt de winnaar van de Oogst ook verder? Natuurlijk heeft meedoen aan de Oogst nut, je komt absoluut meer in de picture van zowel clubs, bookers als platenmaatschappijen. Kijk naar Opgezwolle die wonnen enige jaren terug de Oogst en werden vervolgens 2e bij de Grote Prijs van Nederland, zij zijn serieus doorgebroken. Nu is het helaas niet zo dat als je de Oogst wint dat je dan automatisch mee kan doen aan de finale van de Grote Prijs, je gaat dan eerst nog naar de Regiofinale Noord van de grote prijs en als je die wint dan kan je door naar de Grote Prijs finale. Dat maakt het toch wat moeilijker, een act moet er dus ook echt uitspringen om door te gaan. Als je eenmaal in de finale van de Grote Prijs staat zijn er genoeg mensen die je te zien krijgen en die dan wat voor je kunnen betekenen. Wat je vaak ook ziet is dat niet de winnaar maar de 2e of 3e van de grote prijs verder komt. We hopen in de toekomst te kunnen bewerkstelligen dat de winnaars van de Oogst van Overijssel direct naar de finale van de grote prijs kunnen, bij sommige regionale popprijzen is dit al zo. We willen nu eerst echter een heel geslaagde finale van de Oogst neerzetten en dan kijken we daarna verder naar volgend jaar. We hebben genoeg ideeën. Zo zou het leuk zijn om in de toekomst als een van de prijzen van de Oogst de winnaars een toertje langs alle podia in Overijssel te bieden of iets dergelijks. Ook zien we mogelijkheden voor halve finales als de ontwikkeling naar meer acts zich doorzet. Er zit zeker toekomst in de Hiphop en RnB in Overijssel. Wanneer kunnen we deze finale van de oogst van Overijssel Hiphop/RnB gaan bekijken en beluisteren? Vrijdag 28 mei vanaf negen uur ‘s avonds in poppodium Atak te Enschede, het belooft een gezellig feestje te worden. De avond wordt gehost door LTH en we hebben een zeer gedegen jury en een aantal fijne dj’s die de boel aan elkaar draaien. Vanaf half een gaat het feestje verder in café de Kikker met o.a. de winnaars van de oogst van de twee voorgaande jaren dus nog meer redenen om te komen kijken.