DNA Bartek: Fuzz, en fijne platen DNA Bartek: Fuzz, en fijne platen

“Onze voorliefde voor fuzzy gitaren heeft ons bij elkaar gebracht.”

, Joël Kopp

Ze zeggen wel eens dat luie handen speeltuigen van de duivel zijn. Met 4 EP’s en een heerlijke plaat hoeven de heren van Bartek daar niet bang voor te zijn. Integendeel, wie de platen heeft geluisterd weet dat de heren niets minder dan vuur uit hun vingertoppen spugen. Het garage fuzzrock powertrio uit Amsterdam, bestaande uit bassist David Stapel, drummer Bo Meskers en gitarist Wessel van der Kroef speelt 8 mei tijdens Club3voor12NH X Woodstock Live samen met Nemsis in Bloemendaal. Wij gingen langs in hun oefenruimte in de studio van Erik van der Paardt op de NDSM-werf in Amsterdam om te praten over de favoriete muziek van de boys van Bartek.

My Bloody Valentine – Loveless en m b v

 

David: “Dit is toch wel een van mijn all-time favorieten. Ik vind het een hele sfeervolle plaat. Er zit ook een heel interessant verhaal achter dit album. Ze zijn er twee jaar mee bezig geweest en hebben 19 verschillende studio’s versleten tijdens de opnames. De producers schenen ook horendol te worden van de band, ze wilden allemaal belachelijke dingen doen. Je hoort die strijd ook wel terug in de plaat. Het is een soort muur van geluid. Wij hebben bij vlagen ook wat shoegaze invloeden en die invloeden komen vooral van My Bloody Valentine.”

 

Wessel: “22 jaar later kwamen ze met m b v, ook weer na een heleboel gedoe.”

 

David: “Om de zoveel jaar zeiden ze, ‘Ja, we zijn bijna klaar met de nieuwe plaat.’ Ondertussen kwam er maar niks uit en toen opeens van de een op de andere dag kondigden ze hun nieuwe plaat aan. Diezelfde nacht om 00:00 kwam ie toen opeens uit. Hier zit ook weer een heel mooi verhaal achter. Ze begonnen hier al aan voor ze in 1997 uit elkaar gingen. Een aantal bandleden zijn zelfs een tijdje dakloos geweest. Toch steeds weer een beetje verder sleutelen aan de plaat en hem dan uiteindelijk totaal onverwacht uitbrengen. Ik moest de muziek wel weer opnieuw gaan waarderen, de plaat is behoorlijk wat experimenteler.”

King Gizzard and The Lizard Wizard – I’m In Your Mind Fuzz en Nonagon Infinity


Bo: “Mind Fuzz hebben we de hele weg op repeat gehad toen we naar Berlijn gingen voor een gig.”

Wessel: “Deze plaat doet me ook altijd denken aan slapende mensen in de file. Dat is blijkbaar echt een ding in Duitsland.”

David: “Die hele plaat is überhaupt een trip. Ze brengen elke drie maanden ongeveer een album uit en heel veel zou ik ook niet zo vaak achter elkaar kunnen luisteren. Deze wel, deze is wat rustiger. De doordenderende drums roepen bij mij een soort meditatief gevoel op.”

Wessel: “Ja deze plaat is wel echt raak. Toen ik deze band voor het eerst ging opzoeken en zag dat ze twintig platen hadden vond ik dat wel een beetje overkill. Deze springt er voor mij ook wel echt tussenuit. Ondanks het feit dat het zo’n grote band is weten ze toch mooi één geheel te vormen. Wij zijn wat dat betreft minimaler met onze driemans bezetting.”

Bo: “Nonagon Infinity is dan weer wat harder. Dit is hun een na laatste plaat en ook de krachtigste als het op sound aankomt. Die energie nemen wij ook wel mee in de dingen die wij doen. Vooral qua drums was dit wel echt een eye-opener voor me. Ik vulde mijn drumpartijen altijd met veel toeters en bellen. Bij King Gizzard zijn de drumtracks best wel steady en beheerst. Juist doordat beide drummers zo beheerst en eigenlijk best wel simpel spelen kunnen ze veel meer tempo maken.”

Jay-Z & Kayne West – Watch The Throne

Wessel: “Dit is voor mij heel erg een plaat van momenten. Ieder nummer is een soort impact van momentum. Ken je dat gevoel dat als je iets aan het luisteren bent dat zo vet is dat je er duizelig van wordt? Dat heb ik met deze LP. Ze bouwen de nummers zo goed op op deze.”

Bo: “Ik luister niet zo heel veel hip hop, maar ik was wel echt zwaar onder de indruk van dit album. Het is allemaal heel erg minimaal. De beats, de harmoniën en de nummers an sich. Het is gewoon echt een totaalplaat wat dat betreft. Één groot geheel. We houden sowieso wel van popmuziek. We hebben op Spotify ook een afspeellijst gemaakt vol met onze lievelings popliedjes.”

David: “Het lijkt helemaal niet op wat wij doen met BARTEK, maar ik ben er van overtuigd dat je alles wat je vet vindt meeneemt in de muziek die je maakt. Ik denk dat we wat betreft het opbouwen van nummers hier wel wat van hebben geleerd.”

Sleep - Dopesmoker

David: “Dit is voor ons als band wel echt de ultieme plaat. Ik denk dat dit voor ons alle drie wel geldt als de favoriet.

Bo: “Ik heb ze gisteren nog een e-mail gestuurd. Hun  website is heel kut. Ik dacht; ‘ik maak websites, laat mij een betere voor jullie bouwen’, benieuwd of ik daar nog iets van hoor.”

David: “Sleep is uit elkaar gegaan om deze plaat. Het label wilde de plaat – of eigenlijk het nummer – niet uitbrengen. Ik heb een periode gehad dat ik elke ochtend opstond met Dopesmoker. Tot de buurman er op een gegeven moment klaar mee was. Die droney fuzzsound is heel erg rustgevend en prettig. Het album gaat over een wietkaravaan die door de woestijn trekt. Dat zegt eigenlijk al genoeg. Onze voorliefde voor fuzzy sounds heeft ons bij elkaar gebracht en dit is voor ons, in die categorie, wel echt de favoriet.”

Wessel: “Ik kwam van de week nog een 8-bit game tegen op internet ergens. Er zat een 8-bit versie aan vast van het hele nummer/plaat. Helaas deed het geluid het niet, maar ik ben er best wel nieuwsgierig naar. Dit is gewoon een hele vette plaat.”

Fidlar – Fidlar

Wessel: “Deze heb ik ook veel veel geluisterd. Samen met Bass drum of Death, Wavves, dat soort bands.”

David: “Die bands hebben ons wel heftig geïnspireerd toen we bezig waren met onze eerste plaat. Die fuzzy California sound vinden we erg fijn.”

Bo: “We hebben zelfs nog contact gehad met de producer met de vraag of hij onze plaat kon mixen. Hij was alleen te duur. Ik noemde ons budget en hij vertelde dat ie daar misschien twee nummers voor kon doen. Helaas!”

David: “Ik vind deze plaat echt een hele goede sound hebben. Het enige wat me op een gegeven moment tegen ging staan was dat de teksten alleen maar over bier en drugs gingen. Op een gegeven moment dacht ik van, ‘ja, nou weet ik het wel’.”

Wessel: “Ze hebben wel heel duidelijk kleur gekozen. Ze zingen over bier drinken en drugs en niet eens over seks. Daar valt dan ook weer wat voor te zeggen. Als je ervoor gaat, ga er dan vol voor.”

Japandroids – Celebration Rock

David: “Ik vind dit wel de meest toepasselijke album naam ooit. Dit is echt feest rock, wel ontzettend slecht geproduceerd. Het klinkt gewoon eigenlijk best wel ruk. Het is allemaal niet goed getimed en ik mis heel veel lagen, maar dat wordt helemaal goed gemaakt door de energie die ze erin stoppen.”

Bo: “Ja ik vind de productie van die plaat eigenlijk best wel goed. We hebben ooit eens in hun voorprogramma gespeeld in De Helling in Utrecht. Dat was wel heel slecht. Ze krijgen die zang niet goed live voor elkaar.”

David: “Ja ze hebben echt moeite met de zang. Maar ze maken zoveel goed met de power die ze geven. Allround interessante band dit wel.”

Wessel: “Het was een beetje alsof ze niet helemaal wisten wat ze kwamen doen. Het waren wel hele aardige lui. Ik denk dat ze het zichzelf live gewoon te moeilijk hebben gemaakt.”

BARTEK speelt samen met NEMSIS op 8 mei tijdens Club3voor12NH X Woodstock Live in Woodstock Bloemendaal. Mooie locatie, vette bands en ook nog eens helemaal gratis. Komen dus! Wij zien jullie daar!

#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12 Noord-Holland