Nina en Laura Philips halen inspiratie uit harmonie en poëzie

"Het gaat niet per se om mooi zingen"

Nadieh Bindels ,

Twee gouden keeltjes, één tweeling. De Haarlemse Nina en Laura Philips zou je kunnen kennen als de zangeressen van Rilan & The Bombardiers, maar de twee zijn ook al een tijdje als duo bezig. Eigenlijk al vanaf hun vijftiende, maar twee jaar geleden gaven ze ook een naam aan hun samenspel: All The King’s Daughters. Met hun folk en pop speelde All The King's Daughters bij de release van hun eerste EP 'Because I wanted to’ The Irrational Library helemaal vol. Tijd om eens te checken waar deze meiden hun inspiratie vandaan halen en wat er in hun platenkast staat.

De keuzes van Nina Philips:

The Roches - The Roches (1979)
Hier zijn wij echt mee opgegroeid en misschien zijn we hierdoor ook wel de muziek gaan maken die we maken. Onze vader heeft toen we jong waren de compilatie-cd ‘The girls favorites’ voor ons gemaakt, die we altijd luisterden als we op vakantie gingen. Daar stonden ook veel nummers van The Roches op. The Roches bestaat uit drie zusjes uit Engeland en dit is hun eerste album. Ze zingen alles driestemmig, echt super mooie harmonieën. Meestal zijn teksten wel enigszins poëtisch, maar de teksten op dit album zijn echt zo letterlijk. Dat zouden wij niet zo gauw doen, maar het zijn ook vooral de harmonieën en de goeie folk die ons inspireren.
Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen (1967)
Voordat Leonard Cohen begon was hij schrijver en dichter, dit was zijn eerste album. Hij is ook meer songwriter dan zanger. Net als bij Lou Reed en Bob Dylan is zijn stem niet echt geweldig, maar zijn teksten wel. Toen we op het conservatorium zaten, werd de nadruk zo gelegd op mooi zingen. Waarschijnlijk was Leonard Cohen met zijn stem niet eens toegelaten, terwijl hij echt geschiedenis heeft geschreven met zijn werk. Zo veel muzikanten zijn door hem geïnspireerd. Het gaat niet per se om mooi zingen. Passie en goede, inhoudelijke teksten vind ik veel belangrijker en dat is wat het werk van Cohen heel erg in zich heeft. Hij maakt zijn liedjes niet mooier of moeilijker dan dat ze zijn.
 
Laura Marling - I Speak Because I Can (2010)
Laura Marling doet altijd wat ze zelf wil en het maakt haar niet uit wat anderen er van vinden. Daar kunnen wij echt nog wel wat van leren. Op haar zestiende verhuisde ze naar Londen, waar ze veel in cafeetjes speelde en haar eerste EP uitbracht. Ze werd een keer niet toegelaten in een café waar ze moest spelen, omdat ze te jong was. Toen is ze in een steegje verderop gaan spelen. Wij hebben ook vaak op straat gespeeld en tijdens het schrijven van onze liedjes hebben we veel naar Laura Marling geluisterd. De liedjes blijven dicht bij haarzelf, ondanks dat ze flink uitpakt met instrumenten. Dat waardeer ik echt.

De keuzes van Laura Philips:

Rodriguez - Cold Fact (1970)
Je vindt zoveel terug in deze plaat: folk, pop, rock, psychedelisch. Het heeft ook hele mooie, diepgaande teksten, ze zijn heel poëtisch. Hoe meer je er naar luistert, hoe meer je erin hoort. Rodriguez begon als artiest in Detroit, waar hij vaak in cafeetjes optrad. Hij was heel verlegen en speelde ook vaak met zijn rug naar het publiek toe. Rodriguez werd succesvol en tekende bij een platenmaatschappij die hem lekker maakte met dat hij het helemaal zou gaan maken. Toen zijn plaat uitkwam, kocht niemand het en is hij ander werk gaan doen. Maar jaren later kwam hij erachter dat zijn muziek heel populair was in Zuid-Afrika en dat zijn platenmaatschappij bakken met geld aan hem verdiende, waar hij zelf niks van terug zag. Nu is Rodriquez flink aan het touren en helemaal gelukkig. Ik vind hem zo’n sterk mens, omdat hij ondanks alles gewoon door is gegaan met leven en dan nu toch zijn geluk gevonden heeft in de muziek. 
 
Sean Nicholas Savage - Other Life (2013)
Deze man poept echt platen. Dit is zijn achtste album en niet eens de laatste. Nicholas is 29 en hij heeft nu negen platen officieel uitgebracht, maar op zijn site is nog veel meer muziek van hem te vinden. Hij is niet kieskeurig, het hoeft niet perfect. Ik heb hem twee keer live gezien. De eerste keer was hij alleen met een karaokeband en iemand die toetsen speelde. Toen hij begon dacht ik: is dit nou wel of geen grap? Het was zo fout, maar tegelijkertijd ook heel goed. Ik heb dit album van hem gekregen en hij probeerde me ook nog te versieren en mee te krijgen, maar dat is hem niet gelukt hoor. Er zijn veel dingen van Sean Nicholas Savage die me inspireren. Het maakt hem niet uit wat anderen van hem vinden. Hij maakt muziek voor zichzelf en als het klaar is dan laat hij het horen. Zijn mimiek is heel goed, het is echt een theaterman. Hij staat met heel veel emotie op het podium en is niet bang om lelijk te zijn. Het hoeft allemaal niet mooi te zijn, dat brengt vrijheid met zich mee en dat zou ik ook wel wat meer willen.
My Baby - Loves Voodoo! (2013)
Dit is de enige Nederlandse band tussen onze inspiratiebronnen. Wat ik er heel tof aan vind, is dat deze band heel veel initiatief neemt. Ze hebben tours gedaan in Japan, Nieuw Zeeland en Engeland en pakken heel veel aan. Dat vind ik goed en daar kunnen wij ook wat van leren. Het is heel gemakkelijk om je liedjes te schrijven en vervolgens thuis te blijven, maar die vervolgstappen zijn juist zo belangrijk. Wij willen ook gaan aanpakken. We zijn nu bezig met het regelen van een tour in Engeland, maar het is zoveel werk en moeite. Deze Nederlandse band is dan echt een voorbeeld, je moet gewoon doorzetten en er voor gaan.