Het aantal vrouwen dat op podia staat en achter de schermen werkt, is nog altijd kleiner dan het aantal mannen. Maar rocken doen ze er zeker, die dames. En dat mag best wat meer in beeld worden gebracht. Daarom bieden we iedere maand een vrouw in de muziekindustrie een online podium en laat ze zien wat haar zoal bezig houdt.

Judith Rijsenbrij

Naam: Judith Rijsenbrij
Werk: zangeres, toetsenist, producer en compositie voor theater  
Werkt voor: 
puntjudith, VRUKT, Muziekschool Amsterdam
Bezig met: net afgestudeerd van het Conservatorium van Amsterdam, druk
bezig met debuut van puntjudith.
Komende releases:  puntjudith – Sabotage (18 september)
VRUKT (begin november)

Ik loop door het Erasmuspark m’n dagelijkse rondje om m’n chaotische hoofd wat leeg te maken. 2020 zou zo’n goed jaar worden, het voelt in retroperspectief bijna voorspelbaar hoeveel zin ik erin had: zo fantastisch dat het alleen maar kon misgaan.

Ik heb m’n diploma net in ontvangst genomen samen met mijn insane getalenteerde klasgenoten die allemaal online hebben moeten afstuderen. Bands als KOWNU, Darlyn, Zep & Friends, Sam en Julia, Signe DØ, Collective Conscience. Allemaal upcoming bands en artiesten die flinke klappen hebben moeten opvangen met gecancelde tours en uitgestelde releases.

Ik probeer zo positief mogelijk naar de toekomst te kijken en mezelf te trainen in dankbaar te zijn, maar man, het is soms wel verdomde lastig in deze gekke tijden.

M’n vuur leek echt even uitgeblust. Ik heb al die mensen nodig om me heen om te vlammen, om te werken aan mooie muziek en voorstellingen. In m’n eentje brand ik gewoon op.

Gelukkig heb ik deze zomer, zelfs zonder festivals, alsnog kunnen doorpakken. Na een succesvolle Voordekunst Campagne heb ik met twee mega getalenteerde teams de eerste videoclips van puntjudith geshoot. Daarnaast heb ik samen met m’n bandgenoten Adriaan Stoop en Wannes Notenbaert doorgewerkt aan onze muziek en we zijn druk bezig met de eerste single die 18 september uitkomt!

Het is zo fantastisch en wholesome om met een gigantisch team aan iets te werken. De muziekindustrie hangt in zoveel schakels aan elkaar, dat is heel precious en moet gekoesterd worden. Het is zo belangrijk, juist in deze tijd, elkaar te supporten en te verheffen. Je staat op de schouders van degene die voor jou hebben gevochten voor wat er nu mogelijk is, al die koplopers. Ik vind dat het als artiest je taak is om dat ook te doen, je stem te verheffen, op te staan voor de dingen die je belangrijk vindt. Ik merk aan mijn generatie dat dat enorm speelt.

De maanden van vreemde stilte gaven wel de ruimte om na te denken over waar ik heen wil als artiest. Ik schreef voor alles op slot ging toevallig een lied over kansen grijpen:

Kans op al m’n angsten uitgekomen, ontevreden nog meer willen.
Kans op overstromingen, kans op smelten en bevriezen. Ze zeggen er is kans dat het niet afkomt en je het verkeerde zal kiezen. Kans om alles dan weer mis te lopen en een kans om te verliezen.


Kan overwegen het niet te doen, ik zou het kunnen laten, maar de kans op wat nou als of toen ben ik als de dood. Kan overwegen het niet te doen, ik zou het kunnen laten. Maar de kans op wat nou als of toen, veel te groot.

Het past toevallig meer dan ooit.