3mix12!: Sjeroem combineert moeiteloos beste van twee werelden

"Het zijn echt wel de grote klassiekers waarmee ik ben opgegroeid"

Ruben Boyd ,

Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaats gevonden in de grotere steden en bleef voor de meeste mensen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in Noord-Holland voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Deze week spraken we in Haarlem met Sjeroem onder andere over zijn aankomende EP.

Sjeroem by 3voor12nh on Mixcloud

Jeroen Verdegaal, aka Sjeroem, is geboren in Leiden maar groeide op in Noordwijk. Met zijn 34 jaren draait hij al een tijdje mee in de scene. Alleen, of samen met zijn broer zet hij haarscherpe sets neer waar de levenservaring vanaf druipt. Met zijn zeer uitgebreide platencollectie en subtiele mixtechnieken weet Sjeroem altijd wel een lach te toveren op het gezicht van de echte liefhebber. Naast het dj’en heeft hij met het concept Nightriders meerdere avonden gehost in AIR en is hij tevens mede-eigenaar van de organisatie de Beatindustrie. Het kwam ons ter ore dat Sjeroem zich nu ook bezig houdt met produceren. Een gesprek met de dj leek ons daarom op zijn plaats.

Waar ben je tegenwoordig allemaal mee bezig?
Produceren is één van de dingen. Ik heb een paar nummertjes klaar staan die bijna af zijn. Verder ben ik continu op zoek naar nieuwe muziek. Ik las minimaal twee dagen per week in om dit te doen. Ook oude bandjes of opnames van andere dj’s op bijvoorbeeld soundcloud uitpluizen. Verder heb ik nog een vrij grote verzameling oude vinyl. Om de zoveel tijd pak ik een aantal oude platen en ga ik weer mijn hele collectie scannen. Dan vraag ik me af wat ik nog in mijn sets kan gebruiken en wat niet. Op die manier voeg ik oude en nieuwe muziek samen. 

Wanneer ben je hier dan eigenlijk mee begonnen? Met zo’n platen collectie zal dat wel een tijdje terug zijn.
Het begon in 1994 toen Chemistry op de radio was vanuit de Escape, een plek die toen nog hot & happening was. Dj’s als Dimitri, DJ Sneak en Isis zijn daar allemaal begonnen. Ik hoorde die bandjes en opnames toen ik heel jong was via de radio, vaak ’s avonds laat na twaalven. Daardoor was ik meteen verkocht. Heel veel acid en disco invloeden maar ook onwijs rauwe minimale techno, het was allemaal nieuw voor mij. Toen ik ging studeren in Amsterdam op mijn zeventiende en ben ik vervolgens een platenzaak gaan zoeken. Daar ben ik heel veel platen gaan luisteren, die ik dan ook vaak herkende van de radio. Vanaf dat moment ben ik een beetje mijn eigen stijl gaan zoeken.

Waren er bepaalde artiesten waarvan je in het bijzonder geinspireerd raakte?
Sowieso Dimitri, dat was echt een ultieme held. Nog steeds trouwens, hij komt nu echt weer terug. Ik heb nog opnames uit 1993 waarop hij hele vette en toentertijd vernieuwende acid laat horen. Van Laurent Garnier, Jeff Mills en Dereck May was ik ook zeer onder de indruk. Het zijn eigenlijk echt wel de grote klassiekers waarmee ik ben opgegroeid. Awakenings stond bijvoorbeeld ook pas in de kinderschoenen en daar draaiden ze ook allemaal. Die sound vond ik heel tof en die begint nu ook weer terug te komen. Echt fantastisch.

En vier jaar geleden ben je pas zelf begonnen met draaien. Waar wachtte je zo lang op?
Voorheen draaide ik altijd thuis. Gewoon lekker opnemen met vrienden erbij leek mij genoeg. Na een tijdje begonnen echter steeds meer mensen me aan te sporen om een keer mee te doen aan een dj-contest. Mijn broertje Ronald was op dat moment ook zelf feestjes aan het organiseren en hij nodigde me uit om bij hem te draaien. Dat sloeg erg aan. In 2011 won ik een contest en sindsdien is het erg hard gegaan. Ik kreeg een eigen avond in de Lichtfabriek, Grenzeloods, die nog steeds bestaat. Verder heb ik samen met mijn broertje een eigen organisatie opgericht genaamd de Beatindustrie.




Hoe kwamen jullie op het idee voor Beatindustrie? Het is een vrij underground concept vergeleken met andere reguliere avonden.

Ronald en ik begonnen veel dingen samen te ondernemen. Ik werd veel gevraagd om te draaien, en hij had door het organiseren ook al veel ervaring. Het samenwerken ging dus ook heel goed. Na het opzetten van Grenzeloods leek het ons handiger om een overkoepelende organisatie te hebben. Dat werd uiteindelijk de Beatindustrie. Het concept erachter was dat het puur om de muziek moest gaan. Geen toeters en bellen, underground en vooral rauw. Een stroboscoop en rookmachine samen met een afgetrapte locatie was genoeg. Ik kende de eigenaar van de Lichtfabriek goed en die gaf mij dus een keer de kans om daar een feest te hosten. Een industriële locatie als de Lichtfabriek leent zich enorm goed voor het concept. Onwijs natte dansvloer van het bier, iedereen nat van het zweet, veel te warm. Zoals het hoort. Het heeft bovendien meerdere zalen, dus je kan het klein houden maar ook heel groot maken.

Daar tegenover staat je avond in Air, Nightriders, wat toch wel een stuk commerciëler is. Dat is best een groot contrast.
Klopt. Mijn broer en ik werden benaderd door AIR om een avond te hosten. Een commerciëlere club maar het idee erachter is nog steeds de rauwe, vrij elektronische sound. We hebben bijvoorbeeld namen als Marc Romboy en Oxia over de vloer gehad. Bij Nightriders proberen we verder ook terug te pakken naar de jaren zestig en zeventig, een beetje punk qua looks. Dan heb je natuurlijk wel AIR, wat moderner, wat mooier. Daar tegenover hebben we het wel heel donker en rokerig gemaakt, om een beetje in onze vibe te blijven. En verder rauwe, minimale muziek. Deephouse, Techno en elektronica. Echt de underground sound. De volgende en dus ook de aankomende editie van Nightrider zal overigens in the Sugar Factory plaats vinden. Het concept blijft natuurlijk wel hetzelfde.

Welke avond vind je persoonlijk leuker dan?
Goede vraag. Ik denk toch Nightriders, vanwege het hele concept eromheen en de bepaalde look die mensen moeten aannemen.

Wat is die bepaalde look dan waar je het over hebt?
Veel zwart, oude rockers t-shirts, bandana’s om en gewoon gaan. Lekker feesten, crowdsurfen, alles mag. Helaas heb ik dat laatste zelf nog nooit gedaan maar ik zou het wel nog een keer willen proberen. Heerlijk extatisch.

Je begint in je 3mix12 met hele diepe dub-techno en gaat naadloos over op vrolijkere deephouse. Zoek je expres dat contrast op?
Dat sowieso. Mijn muziekstijl is ook vrij breed. Ik hou echt van acid, deep house, maar ook de wat rauwere dingen. Zolang het melodieus is vind ik het goed. Ik houd er verder van om rustig te beginnen met de oude detroit sound, om vervolgens verder op te bouwen naar een wat vrolijker en extatischer geluid. Daarna pak ik graag door naar wat stevigers, met acid-invloeden om de set af te sluiten. Vaak heb ik een bepaalde plaat waarmee ik sowieso wil beginnen om een bepaalde vibe neer te zetten. Daarna bepaal ik eigenlijk on the spot wat er gebeurt. Je let dan voornamelijk op hoe mensen reageren, waarop je afstemt of een andere stijl gewenst is. Wat ik doe is dus voornamelijk improviseren.

Er zijn ook dj’s die van te voren een setje in elkaar draaien.

Dat heb ik zelf ook lang gedaan maar dat doe ik niet meer. Sinds ik die contest won en ik meer in clubs ben gaan draaien, merkte ik dat een set waar je van tevoren over hebt nagedacht niet werkt. De vibe en sound kan heel anders zijn dan van tevoren verwacht, waardoor je totaal niet flexibel bent. Wat ik nu doe werkt voor mij veel beter.

Je vertelde eerder over je eigen producties die eraan komen. Wat kunnen we verwachten?
Een EP met vijf tracks. Twee platen zijn heel dromerig, vaag en langdradig, ongeveer dertien minuten lang. Het klinkt een beetje als hoe ik mijn sets opbouw, met een pakkende melodie die langzaam opbouwt. De andere zijn wat rauwer en harder. Ik heb twee wat stevigere platen met her en der wat disco-invloeden. De laatste track blijft een geheimpje. Op dit moment is het nog een beetje op- en afbouwen in Ableton dus het heeft denk ik nog een maandje of twee nodig. Houd Soundcloud voorlopig dus in de gaten. Hopelijk wordt het opgepakt!

Op 16 Augustus is de volgende editie van Nightriders in de Sugar Factory waar Sjeroem back to back draait met zijn broer Verdi