3mix12!: Baptist verrast met melancholische dromerige electronica 3mix12!: Baptist verrast met melancholische dromerige electronica

"Eigenlijk mixen we gewoon alle sounds bij elkaar die we vet vinden"

, Ruben Boyd

3mix12!: Baptist verrast met melancholische dromerige electronica

"Eigenlijk mixen we gewoon alle sounds bij elkaar die we vet vinden"

Ruben Boyd ,

Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaats gevonden in de grotere steden en bleef voor de meeste dorpelingen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in de polder voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Deze week spraken we in Haarlem met Baptist in hun studio waar we het hadden over het opgenomen setje, hun muziek, en de toekomst.

Baptist by 3voor12nh on Mixcloud

Matthijs Koster en Dimitri Opstal zijn de heren achter de naam Baptist. Met een combinatie van elektronica, live elementen en visuals waaien ze als een frisse wind door de Noord-Hollandse scene. Vorig jaar wonnen zij al de Rob Acda Award 2012/2013 waarbij werd gesteld dat Baptist een internationale plek kan veroveren. Ook mochten zij Bevrijdingspop Haarlem openen wat zij op fantastische wijze deden. Op 4 Januari stonden de jongens bovendien in een vol Patronaat voor de release van hun eerste EP: For A While.

Jullie hebben vroeger vaak samen in bandjes gespeeld. Hoe zijn jullie vanuit die samenwerking op het concept van Baptist gekomen?
Dimitri: We speelden samen een aantal jaar in verschillende pop-rock bandjes en we zaten in ons examenjaar. Dat jaar zouden we ook naar Lowlands gaan.
Matthijs: We maakten toen ook al wat beat-achtige dingen in Ableton maar het stelde nog niet zo veel voor.
Dimitri: Op Lowlands was ik vervolgens bij Trentemøller kijken. Dit vond ik zo vet dat ik Matthijs sms’te 'Dit gaan we ook doen'. Een week daarna zijn we op zijn zolderkamertje met alle apparatuur die we bij elkaar hadden gekocht begonnen met muziek maken. Het ging best wel snel eigenlijk. Vervolgens hadden we ons ingeschreven voor de Rob Acda Award in Haarlem. Die hebben we het eerste jaar niet gewonnen maar het tweede jaar wel. We werkte naar die avond toe met het idee dat we electronica, live instrumenten en visuals met elkaar gingen combineren.

Waren er toen bepaalde artiesten die jullie als inspiratie zagen?
Dimitri: In het begin niet echt.
Matthijs: We gebruikten ook al veel muziek die ik zelf had gemaakt. Ik had het jaar voordat we ons inschreven met Baptist al solo meegedaan met de Rob Acda Award en was zelf al heel erg aan het knutselen met muziek. Voor mij was Spinvis toen een grote bron van inspiratie. Uit dat vroegere, door Spinvis geïnspireerde werk hebben we toen wel veel dingen gehaald.
Dimitri: Klopt. Verder hadden we in het begin niet echt artiesten waarvan we vonden dat we eenzelfde kant op moesten gaan. Trentemøller live zien optreden op Lowlands was wel echt heel inspirerend, omdat daar ook van alles gecombineerd werd.
Matthijs: Laatst hadden we ook een track gemaakt die heel erg klonk als Bonobo. Dat gaat niet echt expres. Je luistert al je hele leven muziek en als je dan zelf muziek gaat maken maak je gewoon wat je zelf vet vind. Achteraf merk je dan dat een track soms als een bepaalde artiest klinkt.
Dimitri: Zoals wordt gezegd, je moet eerst iets heel goed na kunnen maken om iets te verbeteren.

Dimitri & Matthijs

Jullie lijken muzikale kameleons te zijn, doordat jullie zowel dj’en, producen en live instrumenten bespelen. Hoe verdelen jullie on stage de taken?
Dimitri: Met dj’en hebben we allebei een laptop en kiezen we allebei wat tracks uit en dan mixen we dat samen. Live hebben we twee laptops, waarvan die van Matthijs de main laptop is. Hier zitten de synthesizer geluiden op die we niet live meespelen en fungeert dus als de band. Uit mijn laptop komen de beats. Verder heb ik finger pads waarmee ik percussie kan doen en heb ik pads hangen waarmee ik beats maak. Als we live niet met laptops bezig zijn drum ik en speelt Matthijs wel eens gitaar. Hij zingt ook op sommige tracks, dat doe ik niet.
Matthijs: Nee lul, waarom niet?
Dimitri: Met heel veel stemvervormers wil ik het wel een keer proberen haha.

En hoe gaat de taakverdeling precies als jullie in de studio aan muziek werken?
Dimitri: We werken veel met opzetjes.
Matthijs: Ja precies. We hebben vaak allebei wat ideetjes gemaakt. Dimitri is meer bezig met de beats. Ik volg een muziekopleiding dus ik weet doorgaans meer van de melodieën en harmonie. Zo voegen we allebei iets toe aan een track.
Dimitri: Doordat ik drum kan ik kan heel erg mierenneuken op hoe bijvoorbeeld een snare klinkt. Dan schuift Matthijs soms boos de laptop naar me toe van doe jij het maar. Vervolgens zit ik uren verschillende snares uit te proberen en effecten toe te voegen.

Zien jullie jezelf dan meer als podium of studio muzikanten?
Matthijs: Ik vind podium het leukste eigenlijk.
Dimitri: Daar sluit ik mij bij aan.
Matthijs: We zijn ook veel bezig met de muziek opzich, vooral nu we zo met de EP bezig zijn geweest. Dus het werken in de studio is ook heel gaaf. Het leukste is echter om van die plaat een liveshow te maken met live muzikanten en visuals erbij. Daar doe ik het uiteindelijk echt voor.
Dimitri: Terwijl we die plaat aan het maken waren we ook al heel veel bezig met hoe het live over zou komen en hoe we het live zouden uitvoeren. Als studio muzikanten zitten we verder veel achter onze laptop en spelen we af en toe wat in. Live heb je gewoon veel meer. Je ziet de mensen genieten en daar genieten wij dan weer van.

Jullie werken vaak met gastmuzikanten. Wat vinden jullie de toevoeging van gastmuzikanten ten opzichte van op de computer gecreëerd geluid?
Matthijs: Sfeer. Je kan met een computer prima het geluid van een bas gitaar maken en dat live afspelen, maar waarom zou je dat niet live doen? Alles wat je met de computer maakt is bovendien heel precies op de tel. Dat verpest voor mij een beetje de sfeer van een nummer. Als je het live uitvoert is het toch meer menselijk en zitten er een paar foutjes in hier en daar. Dat voegt muzikaal veel toe.
Dimitri: En bijvoorbeeld een Bonobo-achtige track die we hebben. Daar hebben we geprobeerd zo min mogelijk met laptop te doen. Matthijs speelt dan gitaar en ik drum. Verder hebben we daar ook nog een saxofonist en bassist bij. Als je op zo’n manier speelt ben je continue bezig met oogcontact maken en je speelt dan echt. Bij meer computer georiënteerde tracks spelen we ook wel maar als ik met een laptop mee speel dan voelt het soms meer alsof ik aan het repeteren ben op mijn kamer. En bijvoorbeeld die saxofoon werkt retegoed live. Als hij een applaus krijgt, dan krijgt hij ook echt iets van het publiek.

Hoe zouden jullie de muziek van Baptist omschrijven?
Matthijs: Wat ik op het begin altijd zeg is elektronische muziek met live elementen, maar dat is heel erg algemeen.
Dimitri: Iemand die ik sprak over de EP For A While zei dat het melancholische dromerige electronica was. Ik kan me daar persoonlijk wel goed in vinden. Het is wel zo dat het puur deze plaat is. We hebben ook echte band tracks en soms ook vrij stevige dansbare electronica.
Matthijs: Eigenlijk mixen we gewoon alle sounds bij elkaar die we vet vinden.

Dit is ook terug te horen in het dj-setje wat jullie opgenomen wat veel verschillende genres bevat. Kiezen jullie bewust voor deze uiteenzetting van stijlen?
Dimitri: Ja, het is alles wat we heel vet vinden. Deze mix gaf een kans om ongeacht setting de muziek tentoon te stellen die wij echt tof vinden. We beginnen bijvoorbeeld met een soundtrack van de film Lost in Translation die drie minuten aan vooral dromerige melodieën bevat. In een club zouden we daar niet zo snel mee openen, maar hier kan dat.
Matthijs: Het is een beetje proberen. Ik vond de verschillende stijlen door elkaar erg leuk. De afwisseling is fijn.
Dimitri: Het is ook wel een beetje zoals we live doen. We beginnen vaak rustig en eindigen dan met stevigere kost, zoals Modeselektor of Siriusmo. Als je eenmaal een hardere track hebt gepakt kun je bovendien moeilijk teruggaan naar een softere track, want dan is je hele verhaal weg.
Matthijs: Ik heb trouwens ook wel de gedachte om ooit een keer alleen maar house te maken voor een plaat, maar dat is meer iets voor de toekomst. We moeten nu echt meer laten zien wie wij zijn en wat ons geluid is. Dat is goed te horen in zowel de mix als de EP.

Hoe vonden jullie het om die EP release te doen?
Dimitri: Vet.
Matthijs: Heel vet en spannend. Het is natuurlijk onze eerste EP. We hebben al vaker reacties gehad op onze liveshows en visuals, maar nu ging het echt om de muziek zelf. Het voelde een beetje alsof het onze baby was. De plaat was allang af dus je weet wat je gaat releasen, maar nu kwam alles bij elkaar. Gelukkig is het moment dat ik op het podium sta alle spanning bij mij verdwenen. Het hielp ook het het publiek erg goed reageerde.
Dimitri: De track For A While als geheel hadden we ook nog nooit gespeeld. We hadden het wel al aan mensen laten horen, maar dat is toch heel anders dan hoe mensen live op je muziek reageren. Je zag mensen er echt van genieten.

Zijn jullie daar veel mee bezig, hoe het publiek moet reageren ?
Dimitri: Nou dat niet echt. We hadden wel alle tracks die op de EP staan ook al eerder bij andere optredens gespeeld om te kijken hoe het publiek erop reageert.
Matthijs: Je hoopt natuurlijk dat ze het vet vinden, want je vind het zelf heel vet en je staat dan een beetje voor lul als jij heel enthousiast bent en niemand dat met je deelt. Maar we doen het voornamelijk voor onszelf. We gaan ook wel proberen om meer buiten Haarlem op te treden in zalen die we totaal niet kennen. In Haarlem is er wel heel veel vrienden en familie.
Dimitri: Een thuiswedstrijd.

Waar zouden jullie dan het liefst nog een keer spelen?
Dimitri: Paradiso sowieso. Maar een groot festival als Coachella is ook echt te gek, dan kan ik vredig sterven.
Matthijs: En Lowlands. Ons doel is om daar in 2015 te staan.

nu op 3voor12