De jubilerende ruimte heeft een aantrekkingskracht op alternatieve kunstvormen. Zaal 100 heeft bijvoorbeeld een belangrijke rol gehad in de Amsterdamse kraakscene. Aja Waalwijk die zelf contacten onderhoudt met alternatieve gemeenschappen, is aanwezig als Zaal 100 van start gaat. ,,Ik herinner mij het moment van de opening van Zaal 100, zoals door José Melo vastgelegd. Marcel 't Sas opende de deur, Maarten Bollinger maakte een uitnodigend gebaar en zijn zus Saskia Bollinger stond er lachend naast. Maarten en Joost Bolliger exposeerden even daarvoor in de door Henk Spitteler en mij opgezette galerie Het Getal 0. Volgens Henk was de naam Zaal 100 daardoor beïnvloedt. Volgens Frits van der Heijden en Rob Fransen zou dat best weleens zo kunnen zijn, maar konden dat niet beamen", vertelt Waalwijk.
100X40=9 begint op 12 april en heeft alles te maken met het 40-jarig jubileum van Zaal 100. De viering van het jubileum begint op 12 april, waar dan een mijlpaal is bereikt, want het cultureel centrum is een begrip in Amsterdam. Het 'podium voor ongehoord geluid' viert het jubileum met dagelijkse optredens tussen vrijdag 12 en zondag 21 april in de grote en kleine zaal. Daar zijn dagelijks optredens van musici, acteurs en dichters te zien.
Aantrekkingskracht op alternatieve kunstvormen
De start van een ruimte
Zaal 100 is niet zo maar een ruimte
Vereniging en voorportaal
Zaal 100 is niet zo maar een ruimte. De plek is niet bedoeld voor privéfeestjes of partijpolitieke bijeenkomsten, maar meer bedoeld voor onder meer tenenkrommend amateurtoneel of in het geval van muziek voor merkwaardige concerten. Hoewel het dat niet vaak merkwaardig is, want er komt wel wat uit voort. Het is een kunstinstelling die experiment en talentontwikkeling centraal stelt. Laagdrempeligheid, improvisatie, avontuurlijk en dynamisch zijn de kernwoorden. Bovendien is Zaal 100 een vereniging. De Algemene Leden Vergadering is het hoogste orgaan en controleert het bestuur. Zitting hebben vrijwilligers en de vaste bespelers bestuur en personeel. Een verenigingsstructuur die al met al zo’n 25 zetels telt. Lidmaatschap van de vereniging kan worden aangevraagd en worden gehonoreerd door de ALV. Deze structuur is bijzonder, want de meeste vergelijkbare accommodaties opereren als stichting. Maar de verenigingsvorm is veel democratischer en past daarom goed bij Zaal 100. Er is een zeskoppig bestuur, en een groep onbetaalde medewerkers (20-25). De vereniging Zaal 100 stelt zich als doel een plek en podium te bieden voor kwetsbare nichekunst. Of dit nu muziek, poëzie, dans, theater of beeldende kunst is. Het centrum biedt een ruime plek en is ingeruimd voor jazz en geïmproviseerde muziek dat een voorportaal kan zijn voor grotere podia zoals het Bimhuis.
Veel muziek in jubileumweek
Prominente plaats
Het zal geen verbazing wekken dat muziek in de lange jubileumweek een prominente rol speelt. Een bijzonder optreden tijdens de viering van het jubileum is een optreden van Andy Moor. Hij is onderdeel van de illustere band The Ex die in de Amsterdamse undergroundscene een cult status hebben. Andy is iemand die graag in Zaal 100 komt. The Ex zelf treedt niet op, maar hij doet dat wel samen met Marian Coutts (Dog Faced Hermans) onder de naam Radial A&M. Een andere band die al meerdere malen op 3voor12 Noord-Holland aandacht heeft gekregen, is Labasheeda. De band met Saskia van der Giessen hebben bijvoorbeeld vaak een optreden gedaan in de zaal, zoals in 2013 tijdens het Blitz festival en in 2019 tijdens Christmas Stomp. De liefhebbers van Labasheeda weten dat Saskia de viool gebruikt in de rauwe muziek die Labasheeda maakt. Naast Labasheeda zijn ook bands als Templo Diez en Viper Mad te zien op de openingsavond 12 april. Internationaal komen onder meer Love By Sound (een jazzformatie en waarbij Aaron Lumley is te zien) en Leo Svirsky ook naar Zaal 100. Voor de liefhebbers van underground een ‘must see’