Het is alweer meer dan twee weken geleden, maar Bevrijdingspop Haarlem is net als eerdere jaren behoorlijk in trek bij het publiek. Naast de publiekstrekkers bij Bevrijdingspop zijn verschillende optredens van bekende en minder bekende bands. Allemaal verspreid over eigenlijk twee grote podia. Het hoofdpodium op Het Vlooienveld bij de Kamperlaan en het SENA podium in het Frederikspark aan de andere kant van de Kamperlaan.

HUNK (met gitarist Rasmus Bisschop)

HUNK

De combinatie van alternative indie en grunge te horen bij de start

Om met het begin te beginnen. De Haarlemse band HUNK begint Bevrijdingspop. Het is immers een traditie dat de winnaar van de Rob Acda Award dit mag doen. Een flinke bonus voor HUNK is dat de band met frontvrouw Joan de Bruyn Kops, toetsenist Noa Kariem, gitarist Rsamus Bisschop, bassist Vic Hament en drummer Guus van Zijl is geselecteerd voor de Popronde komend najaar. Bij de introductie door Barend en Wijnand van 3FM zegt één van de twee dat 3voor12 over HUNK meldt dat het goed moet zijn. Als de band begint, blijkt dat direct, want HUNK heeft er zin in en speelt onder meer de  single Blushing Over Nothing. Het is de enige single die op Spotify is te vinden. Ook Paul laat de band horen en daar beginnen ze hun optreden mee. ,,Het is een song over vieze mannen”, zegt Joan aan het begin van het optreden. HUNK oogt energiek en heeft veel zin in hun optreden. In aanloop naar hun optreden toe op Bevrijdingspop heeft HUNK stickers op lopen plakken om publiek te trekken. Daar profiteert zelfs Kraantje Pappie van die na HUNK het optreden moet doen.

Jacob Drescher

Jacob Drescher

Ingetogen optreden

Aan de andere kant van het grote hoofdpodium staat een wat kleiner podium dat vorig jaar nog naast het huidige SENA podium heeft gestaan. Voor de liefhebbers van Jacob Drescher is het dan snel omkeren, want Drescher speelt met zijn twee bandeleden een ingetogen set op het kleine podium langs de Kamperlaan bij de zijkant van het provinciehuis van Noord-Holland. Net als HUNK is Jacob Drescher geselecteerd. Als Jacob Drescher zijn laatste nummer speelt, wordt het bijna overstemd door het geweld van Kraantje Pappie die op het hoofdpodium op dat moment begint aan zijn optreden.

Zoë Livay

Zoë Livay

Aangenaam en onderhoudend

Op het SENA podium laat Zoë Livay onder meer haar materiaal van Vrouw Van De Wereld horen. Hoewel er ook de soul en r&b vibe terug zijn te horen, klinkt er ook de andere en huidige kant van Zoë door. Het publiek geniet er zichtbaar van ook de kwetsbare kant die Zoë op het podium laat horen. Inmiddels is Zoë begin twintig en verovert ze langzaam aan muzikaal Nederland. Met haar stem, maar bovenal ook met haar liedjes.

MEROL

MEROL

Geen blad voor de mond

MEROL staat op het hoofdpodium en wikkelt bij haar optreden geen doekjes om. Je weet direct waar je aan toe bent. Merel Baldé zoals ze in het echt door het brengt eigenlijk een beetje de vriendelijke variant van de gabberstijl uit de jaren negentig weer een beetje terug op haar eigen manier. Veel elektro, uptempo drumbeats en alles in de eigen Nederlandse taal. Uiteraard laat MEROl haar meest recente werk horen. Het podiumoptreden van MEROL is met een ondeugende twist, maar het wordt nog ondeugender met de bekende song Lekker Met De Meiden en natuurlijk Hou Je Bek En Bef Me. Ongeneerd en gewoon recht voor je raap. De truttigheid kan letterlijk de boom in bij MEROL.

Hiqpy

Hiqpy

Geen nadere introductie nodig

Voor Hiqpy is het bijna een thuiskomen. Het is iets wat Abir Hamam al aan het begin van het optreden al deelt met het publiek. Niet alleen Abir komt uit Haarlem, maar ook bandlid Tom Radsma heeft Haarlemse wortels. Al snel is duidelijk waarom de Nederlandse muziekwereld Hiqpy omarmt. Dat heeft te maken met de veelvoud van invloeden in wat ze naar buiten brengen. Het is stevig en ook wat Abir al eens eerder heeft gezegd dat ze met hun muziek de wereld willen overdonderen en dat is wel een belofte die Hiqpy inlost. Op het hoogtepunt is er een heuse moshpit  Voor het publiek zijn Red Flag Magician en Sometimes de meest bekende songs omdat daar bewegend beeld is te vinden op het wereldwijde web.