Nanne Heilig die eerder voor Patronaat Haarlem de Rob Acda Award voor haar rekening nam, mag als medeorganisator van Nieuw Oogst tevreden zijn. De kleinste ruimte van de Haarlemse poptempel blijkt te zijn uitverkocht en niemand kan er op de avond bij zijn om zowel het optreden van Jente Charlotte als Leah Rye gade te kunnen slaan. De mensen die er zijn, hebben kunnen genieten van dreampop.

Jente Charlotte

Combinatie van jazz en dream

Op de avond zelf vertelt Jente Charlotte dat ze haar nieuwe single Stepping Stones gaat spelen. Ze wordt op die avond begeleid door Sam Nieuwenhuijs waardoor het eigenlijk al direct sfeervol is. Wat Jente bijzonder maakt, is de stem die een jazz klank heeft, maar dat ze dit weet te combineren met de dreampop die ze maakt. Juist in deze kleine setting komt dat er heel goed uit. Over de aanleiding van haar optreden, zit een leuke kant. ,,Ik kreeg een dm via de socials met de vraag of ik het leuk vond om te komen spelen”, zegt Jente tussen twee songs in. Naast haar eerder uitgebrachte materiaal wat vooral is uitgebracht tijdens de pandemie, is Jente nu bezig om haar nieuwe materiaal te laten horen.

Verrassing

Rustpunt

Een van die nieuwe singles, is het kakelverse Stepping Stones die ze vol trots laat horen. Het publiek en de bezoekers luisteren ademloos en er is niemand die door de songs van Jente heen fluistert. Het is ook luistermuziek die de songwriter en zangeres brengt. Daar zijn de songs ook wel naar. Voor de bezoekers heeft Jente dan nog een verrassing in petto en dat is dat ze haar nieuwe single The Vastness. Een single die Jente op 24 mei nog gaat uitbrengen. Jente vertelt ook iets bij Stepping Stones. Het is een song dat ons op een reis meeneemt op een reis door ‘ups-and-downs’ van het leven en waar het ons herinnert aan dat alle stukjes uiteindelijk op hun plaats vallen”, zegt Jente. Het optreden van Jente is een rustpunt in het leven buiten het podium.

Leah Rye

Hypnotiserend en pulserend

Waar Jente Charlotte met haar repertoire de dromerige kant van de muziek laat horen, doet Leah Rye dat ook al gaat het bij de Haarlemse muzikante en songwriter hier bijna op een hypnotiserende en pulserende wijze. Wie naar Leah Rye luistert hoort de aandacht en de liefde terug in haar muziek en daar heeft Leah best een behoorlijke afstand voor weten af te leggen. Het zijn vooral de drumbeats in de muziek waarmee Leah Rye de aandacht van het publiek weet vast te houden. Sinds de Popronde van het afgelopen jaar, brengt het Leah ook veel. Haar songs ontstaan op de akoestische gitaar en op de piano. De muziekinstrumenten die ze ook bespeelt tijdens haar optreden. Leah Rye kan muzikaal schilderen en strijkt weet verfijning aan te brengen met de meest kleine penceeltjes.

Gevoelige en bezielende thema’s

Kwetsbaar slot

Tijdens het optreden veel nummers van haar laatst verschenen album Symbiosis Inmiddels heeft Leah haar richting gevonden. Het past ook als een mooie jas waarmee ze zich muzikaal weet te kleden. Bezieling en vooral de thema’s die Leah aansnijdt zoals op Woman bij vrouwen die zich soms onveilig kunnen voelen, is een ademloos nummer om naar te luisteren. Een ander nummer van het album is Sit Down. Er zitten best uptempo nummers in zoals The Observer. Andere nummers die ze tijdens haar optreden laat horen zoals In My Imagination zijn als je je ogen dicht doet bijna tastbaar. Leah sluit zelf af met No One Listens Anymore. Het is misschien wel het allermooiste wat je als muzikante kan doen. Je kwetsbaar opstellen met een uiterst kwetsbaar liedje.