Met twee nieuwe singles, een EP en een album is er wat te beleven op deze vrijdag als het gaat om het nieuwe muziekmateriaal. Uiteenlopend is het ook. Een combinatie van jazz en neo-soul door LUCIA, de powerpop met rock van High On Chai, de alternatieve en elektronische elementen in de EP van Heijmat en het album van Audrey AC met als uitgangspunten de invloed van Radiohead en Roxy Music.

LUCIA

Een dubbelcheck naar welzijn en welbevinden

LUCIA heeft als klein meisje een droom. Haar droom is om eigen muziek te maken en dat te delen met zoveel mogelijk mensen deze te delen. Ze is opgegroeid in Brielle en begint op haar twaalfde met gitaar te spelen.

,,Never Seen You Cry is ontstaan door een realisatie die ik kreeg toen ik voor de zoveelste keer een traantje weg pinkte bij een vriendin thuis. We waren super close en deelden zoals veel vrienden, alles met elkaar: je diepste geheimen, je grootste dromen, je irritaties over de wereld. Toen merkte ik dat ze nooit bij mij huilde; sterker nog, dat deed zij bij niemand. Deze song is een dubbel check naar haar "Ben je echt okay?" "Cause I've never seen you cry", vertelt LUCIA over de single.

Afgelopen jaar LUCIA de singles Our Logic en Message To You uitgebracht. Hoog tijd om haar nieuwe single Never Seen You Cry uit te gaan brengen. Neo-soul met jazz en pop.

High On Chai

Zelfreflectie

Na een overdonderende debuutsingle van High On Chai is de band met dragende kracht Cheyene Howell terug weer met een nieuwe single. Daarnaast werkt High On Chai aan haar debuut EP Counterweight die niet meer lang op zich laat wachten.

De single Carefully Good laat weer overduidelijk horen wat High On Chai kan. De single begint nog vrij tam, maar ontbrandt dan pas echt. Ingehouden en eigenlijk ook met een zweem van mysterieuze passages afgewisseld met dynamische passages met stevige gitaarwerk zijn de belangrijkste bestanddelen van Carefully Good. Een echte powerpop met een flinke dosis rock waarin je jezelf ook een spiegel mag voor houden. Dat is een beetje de strekking van de single zelf.

KOLBAK

De publieke excuses van publiekelijk bekende mensen

Met hun vorige Play Time heeft KOLBAK best wat aandacht gekregen. Een single die drijft op nostalgie en herinneringen.

Inmiddels is er de opvolger. Het is volgens de band een verlate Valentijn, maar de inhoud van Smoke And Mirrors is al veelzeggend. ,,Waar gaat het nummer over? Wist je dat de publieke excuses van BN'ers zes standaardregels heeft en dat de Universiteit van Ohio daar onderzoek naar heeft gedaan? Het nummer was al geschreven voordat Nederland werd overspoeld met grensoverschrijdend gedrag in de mediawereld. Hoe wonderlijk is het dat iemand publiekelijk wordt beschuldigt van een misdrijf en er na publiekelijke actie mee wegkomt? Verleidelijk, dromerig, en meezingbaar. Dat is Smoke And Mirrors", vertelt Harold Pflug van KOLBAK.

Heijmat

Als een wind aantrekt tot een stevige wind

De Haarlemmer Huub Reijnders is al geruime actief in de muziek. Zo is hij de producer geweest van MEAU, Wies en Oscar And The Wolf. Zelf maakt hij ook muziek en daar komt hij nu mee naar buiten.

Heijmat is het geesteskind van Huub. Voor de EP Lost & Found uit heeft hij eerder de single Where Will It Take Us op 26 januari uitgebracht. Voor Heijmat creëert Huub een hype rondom zijn eigen muziek. Terecht, want waar hij als producer al veel van muziek weet, past hij zijn eigen creativiteit in zijn eigen muziek. Lost & Found is een tocht die zachtjes begint, maar waar bij het geluid als een wind aantrekt tot een stevige wind en die langzaam opbouwt naar een explosie van energie. ,,De aanzwellende analoge synths creëren een gelaagd geluidslandschap dat je meesleept in een hypnotiserende trance”, zegt Heijmat.

Heijmat's unieke mix van alternatieve en elektronische elementen zorgt voor een frisse en vernieuwend geluid. De muziek is tegelijkertijd toegankelijk en experimenteel, waardoor het zowel liefhebbers van popmuziek als elektronische muziek aanspreekt. De mix van stijlen is toegankelijk en er is behoorlijk wat te beleven op de EP. Niet alleen met de eerder uitgebrachte single Where Will It Take Us lijkt hij alleen maar verder te groeien in zijn artistieke visie. Lost & Found is een verzameling van nummers waar de emotie aanwezig is.

Audrey AC

De lange aanloop naar een melodieus debuutalbum

Audrey AC heeft een behoorlijk lange aanloop gekend tot waar het nu is gekomen. Na dat ze al drie singles hebben uitgebracht komt de Amsterdamse band nu met hun debuutalbum Bin Bag Parachute.

Volgens de band vermengt het melodische indierock met dromerige lyrics, onvoorspellende ritmes en een laagje mafheid. Dat is al direct te horen op het openingsnummer van het album Papillion De Nuit. De titel van het nummer doet sowieso eer aan het nummer, maar staat eigenlijk direct voor alles met wat zij zelf beschrijven. In 2019 begint Audrey AC met het schrijven en maken van muziek geïnspireerd op bands als Radiohead, Sparklehorse en Roxy Music. Vooral laatstgenoemde band is zeker in het geluid van de band terug te horen. Alleen is de band dan nog niet echt tevreden. ,,Het leidt al gauw tot verschillende composities en drie houtje-touwtje opgenomen demo’s”, zegt de band hierover. Maar met vallen en opstaan en met het proces van wijzer worden beginnen ze vanaf 2021 verder met het uitwerken van hun nummers, wat tot optredens leidt in iconische Amsterdamse onderkomen en culturele broedplaatsen als De Nieuwe Anita en De Tanker in Amsterdam-Noord.

In 2023 wordt het hoog tijd om de composities professioneel op te nemen en te mixen. ,,Het resultaat is een eclectisch indierock-ensemble van negen nummers dat tot stand is gekomen door verschillende spelers in de Amsterdamse bandjesscene; technische hulp kwam van Randy Derkhof, de mix van Max de Kok van de Amsterdamse rock-bakermat Rock Supplies en de masters zijn gedaan door Remko Schouten van IJland studios. Op het album zijn te horen: Igmar de Haan (zang), Sal Hagen (gitaar/backing vocals/synth), Sybren Woudstra (drums/samples), Hidde van der Meulen (bas) en Myrte van der Zwet (synth/backing vocals)”, zegt de band trots over Bin Bag Parachute.