De vrijdag is niet genoeg, want vandaag toch ook aandacht voor meer nieuw werk, wat eigenlijk niet onbesproken mag blijven zoals de synthpop van April Afternoon met het eigenzinnige verhaal van UGI & Jaan waar Eric Harbers en Gerhardt Heusinkveld achter schuilen. Als laatste mag ook HUNK niet onbesproken blijven. De eerste echte single is nu een feit. Je kunt rustig zeggen dat bij de start van mei het nogal wat ongestructureerd verloop kent.

HUNK

Ontsnappen aan de verstikkende eisen van eigen gedachten

Om maar direct met HUNK te beginnen. Eerder hebben ze al een live video geschoten van het nummer Paul. Alleen is dat nummer nu net niet te vinden op de streamingsplatformen. De link naar de illustere Beatle zit heel subtiel aan het begin met het akkoord van A Hard Day’s Night.

Adel verplicht nu de band al eerder de Rob Acda Award heeft weten te winnen en inmiddels ook mag spelen tijdens de Popronde in dit najaar. Om HUNK te omschrijven zijn wel wat zinnen nodig. Zelf hebben ze gezegd alsof je met je blote voeten door een zomerse regenbui fietst. HUNK is een diet grungepopband, waar frontvrouw Joan de Bruyn Kops van het voormalige PANTHAUSE ontsnapt aan de verstikkende eisen van haar eigen gedachten. In de muziek van HUNK zit alleen veel meer in. Paul klinkt stevig, maar de echte debuutsingle heeft een afwisseling van stevige en rustige momenten. Het ene moment is het alternatieve indie-pop en dan is er de zweverige en grungy sfeer zoals op Blushing Over Nothing. Zelfs rock is op de eerste echte single te horen. Blushing Over Nothing is te vergelijken als het ventiel dat zorgt dat de vele lucht in proporties wegloopt.

Bij het verschijnen van dit bericht, speelt de band als opener op het hoofdpodium van Bevrijdingspop Haarlem. HUNK kent een vliegende start en ondanks dat de band net als een lieve hond een hoog aaibaarheidsgehalte heeft, blijft het eigenwijs en tegelijkertijd onweerstaanbaar. Dat belooft wat met de Popronde nog in het verschiet.

April Afternoon

Aanklacht tegen al te behoudende ideeën over liefde en geluk

Met zijn April Afternoon is Jelmer Luimstra in 2023 begonnen en dat doet hij met twee versies van Danse De Animaux. In juli van het afgelopen jaar verschijnt dan de eerste single I Am Going Back. De eerste track voor de EP Words die dit jaar moet gaan verschijnen.

De nieuwe single Modern Lovers is de opvolger van The Chorus die begin maart is uitgebracht. In April Afternoon kan Jelmer zijn voorliefde voor het gebruik van traditionele synthesizer gebruiken in combinatie met het geluid uit de vroegere jaren tachtig zoals The Cure en New Order die in hun muziek hebben laten horen uit die tijd. Het resultaat is haast een eclectisch geluid. Volgens hem zelf zijn het ijzige synths en donkere gitaarlijnen die domineren op de nieuwe single Modern Lovers. De donkere laag in de muziek beschrijft precies waar de single min of meer over gaat en dat is een aanklacht tegen al te behoudende ideeén over liefde en geluk.

UGI & Jaan

Eigenzinnig en ongestructureerd

Met MGGM is Gerhardt Heusinkveld al een ander muzikaal pad ingeslagen. De single MMMMMMG die hij samen met Martine Bond vorig jaar heeft uitgebracht heeft naar meer gesmaakt, want met UGI heeft Gerhardt onder de naam Jaan nu ook Whitey On The Moon en Deep Hours achter hun naam staan.

UGI is Eric Harbers en het tweetal laat zich niet sturen als het gaat om het uitbrengen van het materiaal. Het komt als het komt. Na de twee eerdere singles is deze week dan ook A Divide erbij gekomen. Wel totaal anders klinkend als de twee eerder uitgebrachte tracks. Het tekent de eigenzinnigheid van UGI & Jaan. Droge beats, stevige elektro en behoorlijk wat soundbites en soundscapes. Kortom welkom in de wereld van UGI & Jaan, waar grenzen vervagen en kaders niet gelden. Je kunt bijna zeggen: ‘We hebben maling aan de regels’. Dat is ook precies het geval met A Divide die behoorlijk de andere kant op gaat de droge beats en de elektro zit er nog steeds aan, maar het doet meer aan een symfonisch geheel denken dan aan dans. Het is je vereenzelven met de ruimte waarin je reist. Snelheid is ineens een abstract begrip geworden. UGI & Jaan hebben Dan Wilson And The Counterfactuals uit Liverpool weten te strikken om een bijdrage te leveren. Niet alleen tekstueel in de vorm van een nihilistisch gedicht, maar ook zoals Gerhardt zelf zegt wat ‘inblaft’ op de track.

UGI & Jaan maken een collage boogie maar wel een met een apart geluid.