Er zijn duidelijk twee delen, want tijdens het middagprogramma is er livemuziek te zien van onder meer Elvira en High On Chai en daarnaast is er alternatieve kunst die te zien is, zoals van Scarlett Tattoo, Studio Kut en de fotografie van Sara Hofstra. Vooral deze laatste laat zien dat je echt oog moet hebben voor alles en precies moet weten wat je nu wil laten zien. Aan de hand van opdrachten die Sara heeft meegekregen zijn portretten te zien in de meest kwetsbare vorm, maar ook van een stuk terrein nabij Ouderkerk aan de Amstel waar Sara iets bijzonders mee heeft gedaan op het punt van de fotografie. Het kan zo maar zijn dat de fotografe een keertje opduikt bij obscure optredens in deze provincie. Voor Sara Hofstra betekent Alternatieve Geluiden haar eerste expositie.
Directeur Demian de Rooij van Slachthuis heeft begin dit jaar een oproep gedaan aan jongeren en hen uitgedaagd om zelf iets te organiseren in de muziekfabriek van Haarlem. Een van de uitwerkingen is gedaan door twee bekenden uit de muziekwereld en dat zijn Thomas Bons en Kilian Schilder van RELICS. Op zaterdag 24 november hebben ze Alternatieve Geluiden georganiseerd in Slachthuis Haarlem. Het project is volledig gesubsidieerd door de gemeente Haarlem. Slachthuis Haarlem heeft het project gefaciliteerd en de coaching gedaan om iets te organiseren.
Middagoptreden met Elvira
Stripped down versions van High On Chai
Het eerste optreden is van Elvira die sinds haar releaseoptreden van halverwege dit jaar in Patronaat Haarlem weer een optreden doet tijdens Alternatieve Geluiden en waar ze ook daadwerkelijk songs laat horen van haar debuutalbum Am I Even Thinking? Elvira weet in haar eentje als multi-instrumentaliste haar songs bijna net zo over te brengen als op haar album en het geluid klinkt pico bello omdat vooral Merlijn Breedland (bekend van Dorpsstaat 3) zich goed kan verplaatsen in wat de muzikant wil.
Door het uitvallen van Rhodon Cerise vanwege ziekte, is er een gat, maar het wachten is het wel waard als later op de middag High On Chai met haar songs van haar debuut EP Counterweight komt en daar deze nummers meer in een ‘stripped down’ versie laat horen. Het effect is verrassend met alleen de elektrische gitaar en de toetsen waardoor de songs van Cheyenne Howell meer ingetogen klinken. Het maakt het optreden bijna huiselijk, wat geen verbazing wekt, want de opstelling met banken en stoelen doen denken aan de drie Sam Saxton Sunday Sounds afleveringen in Slachthuis Haarlem en waarvan het derde deel een week eerder te zien is geweest op dezelfde locatie.
Banken en stoelen weg
Dynamisch avond programma
Met het avondprogramma geven Thomas en Kilian dan ook duidelijk een ander accent. Allereerst zijn de banken en stoelen weg en is Slachthuis Haarlem dan weer veranderd in een dampende zaal waar de vonken van afspatten. Eurydice trapt de avond af met hun progressive rock. Uiteraard weten Jim en Jelle met hun geluid de zaal te overweldigen. Hun optreden wordt gevolgd met Proxima Flare wat een klein verschil kent met voorganger Eurydice. De twee organisatoren komen met toetsenist en bassist Senna met hun band RELICS ook zelf aan bod om uiteraard werk te laten horen van hun debuutalbum The Heartbreak Show en als laatste komt uitsmijter Cloud Café op het podium. Het is de kroon op het werk van Bons en Schilder met de uitdaging die zij zijn aangegaan met directeur Demian de Rooij die nog eerder zich heeft laten ontvallen met de vraag wat je doet als jijzelf het voor een dag mag zeggen in Slachthuis Haarlem. De twee van RELICS hebben in samenwerking met Lotte de Waal van Slachthuis Haarlem dit uitgewerkt tot een langdurend programma wat op een zondagmiddag begint en paas laat eindigt.