Met zijn zachte G en eigenzinnige melodieën, is Ares een bijzonder figuur in de Nederlandse rapscene. Zijn eerste album kwam uit in 2014 en sindsdien heeft hij grote sprongen gemaakt met onder andere album Alice, waar bijna elk nummer boven de miljoen streams zit. Een paar albums, 101Barz en features verder, staat hij vanavond in de grote zaal van Paradiso. Het is een bijzonder concert: het is de allerlaatste keer dat hij z’n oude muziek voordraagt en het begin van een nieuw tijdperk voor Ares.

Hiltje

Hiltje

Met 'Hillside' onder de arm in Paradiso

Hij luistert nar de naam Adam Hilt, maar het is simpelweg Hiltje en hij is een van de twee supportacts die het optreden van Ares in Paradiso doet. Vorig jaar heeft hij al hoge ogen gegooid met de jerseyclub-banger Iedereen Is Onzeker. Inmiddels heeft hij eerder dit jaar het album Hillside uitgebracht en in een vol Paradiso is dat natuurlijk een prima manier om daar wat van te laten horen. Hiltje beschrijft zijn eigen geluid als alternatieve hiphop. ,,Ik kan best zeggen dat het ver van hiphop staat, maar tegelijkertijd snap ik wel dat mensen er vooral hiphop in horen omdat ik ook rap", zegt hij over het eerder verschenen album. Hiltje is het type dat zich met dit album kwetsbaar durft op te stellen.

Zeno

Zeno

Protégé laat zich zien in Paradiso

Zeno is opgepikt door Ares en de twee leren elkaar kennen via Ares’ producer Skiba, met wie Zeno het nummer Heimwee maakt. Intussen heeft Zeno een debuutalbum achter zijn naam staan met als titel Aan De Rand Van Het Ravijn Bloeien De Mooiste Bloemen en en dit jaar heeft hij zelfs de single Drie Seizoenen uitgebracht. Zeno is al langere tijd bezig als artiest, maar is eerst vooral gefocust op rappen. Bij het verschijnen van de single 7 jaar die voor Drie Seizoenen is verschenen laat hij het één en ander optekenen. ,,Toen ik op de middelbare school zat, luisterde ik gewoon veel rap. Ik dacht “nice, dit wil ik ook gaan doen”. Maar later vond ik dat je als rapper redelijk gelimiteerd bent, dus ben ik ook wat meer gaan zingen", vertelt hij over hoe hij met rap is begonnen. Net als Hiltje is ook Zeno support van Ares en kun je Zeno zien als een protégé van Ares.

Arie

Biertjes vloeien rijkelijk

Het publiek bestaat voornamelijk uit mannen, gekleed in een uniform: een simpele spijkerbroek en T-shirt of trui. Tijdens het wachten vloeien de biertjes rijkelijk en het geklets dempt de hiphop die door de zaal klinkt. Een kwartier later verschijnt er een hoofd tussen de gordijnen op het podium; het is Ares die even z’n gezicht laat zien. Alle aandacht gaat daar naar toe en het geklets houdt in één keer op, nu is het geschreeuw. ,,Arie, Arie, Arie!”, klinkt als een eenheid vanuit de zaal en Ares begint vanaf backstage te rappen. Na een halve minuut springt hij het podium op en is het geschreeuw weer terug. Zowat alle handen gaan de lucht in, bewegend met de klanken van de muziek.

Mijlpaal

Dertien jaar bezig met muziek maken

Het is een mijlpaal concert volgens Ares. Hij is nu namelijk al dertien jaar bezig met muziek maken en dit is de laatste keer dat hij z’n oude repertoire doet. De eerste melodieën van nummer Hart is Koud klinken, en daarmee is de toon gezet. Een echte Ares-klassieker, en een geliefd nummer onder fans met zo’n 1.3 miljoen streams. Gretig wordt er gerapt en hoofden bewegen op de beat. Hij kondigt een volgend nummer aan en beveelt het publiek mee te doen: ,,Deze moeten jullie doen”, hij leidt het in door te zeggen dat democratie niet bestaat, waarna een boze beat klinkt. Keihard rappen alle mannen in de zaal de tekst, de sfeer is broeierig en ook nu gaan alle handen weer de lucht in om gretig de teksten te ondersteunen.

Moshpits

'Ik heb veel tattafans

,,Ik heb veel tattafans” grapt Ares, implicerend naar een mogelijk slecht ritme van zijn publiek. Hij zal dus een seintje geven wanneer er een moshpit gevormd moet worden, om ongemakkelijkheid te voorkomen. Dat moment is nu: ,,Je mag die cirkel op zich wel openen”. De eerste moshpit van velen vormt, maar Ares stopt hem abrupt ook weer. Hij dacht dat iemand was flauwgevallen, wat gelukkig niet het geval was. Het bleek een misverstand te zijn: een fan schreeuwde een vraag, waaruit Ares dacht dat er iets mis was. Hij reageert met: “Je vraagt toch ook niet aan een conducteur wat hij gaat eten vanavond?”, er wordt gelachen.

Solo

Nummer over eenzaamheid en isolatie

,,Ik ben een emotionele jongen, ik schaam er niet voor”, bekent hij. Het is tijd voor Solo, een nummer over eenzaamheid en isolatie: “hiden achter de gordijnen, waar de klachten verdwijnen”. Het gaat als een deken over de zaal heen, de broeierige sfeer van eerst wordt nu liefdevol. Twee vrienden knuffelen elkaar en in koor wordt het refrein gezongen. Veel tijd voor rust is er niet; Russian Spies is aan de beurt, een ‘fan favourite’. Het is voorlopig de laatste keer dat zijn fans het live zullen horen, alhoewel grapt Ares dat hij Russian Spies misschien op z’n 50e nog een keer live doet. Met dat vooruitzicht barst het los, nog een (waarschijnlijk) laatste keer geniet het publiek van dit nummer. Het gespring is zo hard dat de grond beweegt.

Nieuw album

'Ik kan pas stoppen als ik het domste album ooit van Nederland heb gemaakt'

Dit concert staat voor een nieuw begin, de rapper kondigt aan dat hij volgend jaar met een nieuw album komt. 162 - zijn platenlabel - zal volgens hem nooit stoppen met bestaan. ,,Ik kan pas stoppen als ik het domste album ooit van Nederland heb gemaakt”. Daarmee wordt het einde van de show aangekondigd, maar niet voordat er nog een laatste moshpit wordt gevormd.