De voorrondes van de Popprijs van Amstelland kan je gevolgd hebben via onze kanalen, en na de stevige stemronde zijn dit de finalisten: Laat Maar, Sixty-P, Boxin’ the Vox en Floodlines. Vanuit P60 Amstelveen mochten de vier gelukkigen hun progressie 'on stage' aan de jury en een online publiek tonen. De jury bestaande uit Kay Koopmans (KY., Duycker), Jasja Offermans (Typhoon, Indian Askin) en Edwin van Andel (Het Concertgebouw) verkoos uiteindelijk de punkrockers van Floodlines als winnaar. Wij deden verslag vanuit P60, en begeleiden jou zo nog even door deze zinderende finale.

Laat Maar: Humor en nuchter-gevoelige liedjes wisselen elkaar af

De twee jonge muzikanten van het duo ‘Laat Maar’ mochten het spits afbijten en deden dat met hun humoristische maar soms ook gevoelige liedjes. Het begon met swingend toetsenwerk, begeleid door ‘klunzige’ teksten. Wanneer er een wissel was van instrument, dan was dat onder het mom van “we moeten effe interessant doen”. Iets serieuzer werd het daarna tijdens ‘Het Troostlied’, maar al snel daarna werd er weer lachend beklag gedaan; dit keer op het feit dat mannen het toch echt veel makkelijker hebben dan vrouwen tijdens ‘man, man, man’. We eindigden dorstig met een bierlied. De dynamiek tussen het kleinkunstduo was leuk om te zien. Over foutjes werd heen gelachen en gekletst, en zo kreeg de act het publiek ook aan hun kant.

Sixty-P: 4 studenten, 7 instrumenten

Je leest het goed: 4 studenten, 7 instrumenten. Het was stoelendans op het podium tijdens de show van pop-soul act Sixty-P. De drummer? Die rockte ook op de toetsen. De bassist? Die drumt. De zangeres speelt verder ook toetsen, de bassist speelt ook gitaar, en de violiste speelt basgitaar. Snap jij het nog? Het zorgde voor veel afwisseling op het podium, en het was fijn dat dit in het begin even uitgelegd werd. Zo werden we meegenomen in hun proces, en wist de act het optreden persoonlijk te maken.

Boxin’ the Vox: Volksverhalen met enthousiasme vertolkt

Boxin’ the Vox werd door de presentator geïntroduceerd als een act welke diens vaste fanbase al heeft verzameld en een aardig cv heeft opgebouwd. Bescheiden als ze zijn, vertelt Boxin’ the Vox er bij opkomst nog wel even bij dat ze voornamelijk in kleine Ierse pubs getourd hebben. Waarna ze snel de eerste klanken aanslaan en ons meenemen op reis langs verschillende Ierse Folk Verhalen. Het plezier spatte ervan af, maar het werd ook even wat ernstiger met een protestlied tegen Alzheimer. ‘You can’t take my stories away’, is één van de gezongen zinnen wat schrijnend is naast de andere liedjes. Gelukkig werd er met een wat leuker en spottend verhaal geëindigd over ‘The Whiskey War’. We missen de Ierse pubs. Waarom dit relatief vergevorderde duo meedoet? Voor het live optreden, en om Ierse Folk naar een breder publiek te brengen natuurlijk. 

Floodlines: De keiharde winnaars

De laatste en meteen ook hardste act van de avond. Het viertal heeft het basvolume flink aangedraaid, harde drumpartijen klaarstaan en de gitaren die zullen begeleidend grommende akkoorden spelen. Punkrock is wat ze maken en de zanger zijn stem past daar prima bij. Tussen nummers door werd het (virtuele) publiek haastig toegesproken, maar zodra de band speelt gaan ze los en dan zijn ze in hun element. Alsof ze geen publiek nodig hebben. Magisch om het verschil van stilte en herrie bij hun te zien, en het doet je verlangen naar een concert wel met publiek; waar de moshpit weer mag floreren en deze muziek nog beter tot diens recht komt. 

Floodlines is in de tijd vanaf de voorronde tot de finale flink gegroeid, en heeft nog maar zo een 3 optredens op hun cv staan. Dat belooft dus veel goeds voor de toekomst. Wij kunnen niet wachten hen tijdens een echt optreden te zien, en zijn benieuwd waar ze dan zijn in hun muzikale progressie. De jury heeft hen dan ook met dat in hun achterhoofd gekozen, maar het was een lastige keuze met zo een uiteenlopend scala aan finalisten. Van Floodlines zullen we in ieder geval meer gaan horen. Met deze Popprijs kan de act nog een single maken, bovenop de drie singles die ze al hebben staan. Wellicht komt er wel een EP? Wie weet, en hopelijk tot een live optreden, met publiek!