Rodèlle komt niet helemaal uit de verf Rodèlle komt niet helemaal uit de verf

Elektronische postpop in De Bakkerij

, Tekst: Tessa van den Brink | Beeld: Jorinde Reijnierse

Rodèlle komt niet helemaal uit de verf

Elektronische postpop in De Bakkerij

Tekst: Tessa van den Brink | Beeld: Jorinde Reijnierse ,

In november stonden de vijf winnaars van NH Pop Live op het podium in De Bakkerij in Castricum. Eén van deze bands kwam afgelopen week voor de tweede keer langs: Rodèlle. Deze keer bracht hij zijn nummers niet solo maar met twee bandleden.

In het kader van de NH Pop Live-avond speelde Rodèlle in november vorig jaar al eens in De Bakkerij. Toen deed hij het alleen, en stonden de vier andere winnaars van NH Pop Live 2011 later op de avond ook op het podium. Deze eerste zaterdag van maart heeft echter hij zijn band meegenomen en is Rodèlle de enige act van de avond.

Rodèlle maakt sferische, elektronische postpop die van zacht en ingetogen naar woest en hard gaat. Hoewel het geheel af en toe veel doet denken aan werk van Fever Ray uit Noorwegen, en aan Múm of Sigur Rós uit IJsland, komt Rodèlle gewoon uit Zaandam. De liveshow wordt ondersteund door visuals op de achtergrond, die perfect aansluiten bij de muziek.

Visuals
Het eerste dat eigenlijk opvalt bij deze tweede show van Rodèlle in De Bakkerij, is dat de show met twee muzikanten extra op het podium eigenlijk helemaal niet zo veel anders is dan toen hij alleen speelde, in november. De visuals vormen, nog meer dan bij dat eerdere optreden, het grote middelpunt, en in het donker naast het scherm zijn de personen achter de muziek nauwelijks zichtbaar. Daarnaast is het door gebrek aan interactie met het publiek niet meteen duidelijk dat de band al begonnen is, en ook tijdens het optreden doen de dramatische nummers af en toe meer aan als filmmuziek op de achtergrond dan als hoofdact van de avond. Wat meer interactie zou welkom zijn, en misschien toch ook wat meer spotlights op de muzikanten.

Aandacht
Degenen die wél aandachtig kijken en luisteren, worden beloond. Het geheel is goed georkestreerd. De meeste visuals zijn echt de moeite waard en zijn niet los te koppelen van de muziek. De spanning wordt tegelijkertijd opgebouwd in beeld en geluid. Als Rodèlle eenmaal de aandacht heeft, laat de band die ook bijna niet meer los. Als het einde van het optreden nadert, wordt het echter toch moeilijker om de druk pratende bezoekers in de zaal te negeren. De rumoer zorgt dat Rodèlle niet goed uit de verf komt. En dat is zonde, voor zo’n on-Nederlandse band.

nu op 3voor12