De keuze is reuze bij de derde voorronde van de Rob Acda Award 2011/2012

Maar ska, rap en metal imponeren de jury niet voldoende

Tekst & foto's: Ary-Jan de Witte ,

Ska, rap, rock en metal: de keuze is reuze deze eerste vrijdagavond van januari, waarin het popconcours Rob Acda Award wederom op zoek gaat naar veelbelovend talent. Binnen dit scala aan muziekgenres gaat de voorkeur toch wederom uit naar rock, zo blijkt.

The Soundabout
Dit zestal probeerde het met hun Ska al eerder tijdens de Rob Acda Award: in de tweede ronde van de 2010/2011 editie verschenen zij ook ten tonele. De zeskoppige formatie is te beschrijven als studentikoos zomers, ofwel driekwartbroeken met stropdas - al dan niet op blote voeten. Vrolijke uptempo songs, zowel in Nederlands als Engels. Nieuw en oud werk wordt afgewisseld in de setlist van vijf songs.

Als ik zeg Patro!
"Dan zeggen jullie Naat!" Aldus Camel en Reinaldus, twee Haarlemse rappers. De opkomst laat te wensen over - de DJ zet in eerste instantie de verkeerde beat op. Ook Reinaldus lijkt zijn hoofd er niet helemaal bij te hebben en loopt in eerste instantie wat sloom over het podium. Maar schijn bedriegt. De droge verschijning valt Camel bij en samen kunnen ze de wereld aan, en dus zeker de Rob Acda Award. Of wel uit eigen mond "Houd je niet van de domme - anders wordt er straks in het Spaarne gezwommen".

Nornagesta
We horen fluit, zang en melodie, we horen folk. Maar we zien ook een Flying V-gitaar en lange haren. De grunt wisselt de zang af en daarmee is het duidelijk geworden: Nornagesta breng folk metal. Zoals elke band heeft ook Nornagesta vanavond een aardige hoeveelheid fans richting het Patronaat weten te bewegen. Headbangen op de eerste linie dus. Maar de enige circlepit die ontstaat zijn de Soundabout-fans die plaats maken voor die van Nornagesta, om op hun beurt plaats te maken voor fans van Halfway Useless.

Halverwege
Als derde, en daarmee bijna halverwege de avond, een trio uit de bollenstreek: Halfway Useless. Hun performance is mogelijk niet heel origineel. Zo betitelt de jury de set als ‘clichématig’ en raadt de band aan ‘op zoek te gaan naar een eigen geluid’. Cliché of niet, de band brengt wel rauwe rock zoals rauwe rock hoort te zijn: alles staat als en huis, stampt, beukt en dendert voort. En dat is ook wel eens prettig, een bas, drum en gitaar zonder spreekwoordelijke toeters en bellen.

The Fridge
Speelt mooie luisterliedjes waarin de akoestische gitaar van David Widen vaak aftrapt om vervolgens fraai aangevuld te worden met rifs uit de electrische gitaar. Als dat bouwwerk eenmaal staat vult de prettige stem David aan. Het resultaat zijn zeer toegankelijke popliedjes waar naast luisteren zo nu en dan ook de voetjes goed bij los kunnen komen. Naast een kleine misstap - eenmaal moet een intro overnieuw - brengt het Haarlemse viertal hun set op enthousiaste wijze, iets waar de jury later over roemt in haar oordeel.

Headwear

Weer een viertal en wederom melodieuze gitaar-pop/rock. Headwear: uit de Zaanstreek afkomstig, de jeudigste band van de avond. Jonge binken met eenvolwassen sound, balancerend tussen Americana en indierock. “Veel spelen en dan ligt een Serious Talent-nominatie in het vooruitzicht”, zo voorspelt de jury.

De uitslag
Presentator P.P. Fischer verwoordt het juryrapport en onthult daarbij als eerste de runner-up: The Fridge. Zij maken dus kans op een een plek in de finale, al kunnen ze daar naast hun optreden van vanavond geen verdere invloed op uit oefenen. De band die betere kaarten heeft, en gegarandeerd in de finale komt, is Headwear. Daarmee laat de jury al het verrassende schieten in haar keuze. Naast Good Meat, en Dress Up Dolls wederom een pop-rock band in de finale line-up. Aan de andere kant: met Headwear kiest de Jury óók voor een jonge en veelbelovende band. En wees eerlijk: daar is de hele popconcours eigenlijk ook voor bedoeld.

Gezien: Derde voorronde Rob Acda Award
Patronaat, Haarlem, 6 januari 2012