Voor de dubbelzinnige maar voor de hand liggende naam iPat, een knipoog naar Apple’s iPad, is niet gekozen. iPatro heet de iPhone-applicatie die het Patronaat vrijdag lanceerde. Het Haarlemse podium is de eerste popzaal in Nederland met een eigen ‘app’.
iPatro is een honderd procent Haarlems initiatief, vertelt Tom Schippers, hoofd marketing van het Patronaat. “Eén van onze vaste bezoekers kwam met het idee. Hij heeft een eenmanszaak die zich specialiseert in software-ontwikkeling.” P-Edge Media heet dit bedrijfje, dat in samenwerking met ontwerpstudio Slem de app ontwikkelde. “Het zijn allemaal Haarlemse partijen.”
Wat bevat de iPatro allemaal? Het programma-aanbod, het laatste nieuws, contactinformatie, routebeschrijvingen gekoppeld aan Google Maps en de mogelijkheid om direct kaarten aan te schaffen voor concerten. Maar daarmee is de app nog niet af. Schippers: “Het is de bedoeling om de iPatro in de toekomst uit te breiden. Bijvoorbeeld met een social media-component, zodat de gebruiker ook eigen inbreng heeft.”
De app is onderdeel van een strategie van het Haarlemse podium. “Onze marketing speelt zich voor het overgrote deel online af. Wij zetten dan ook duidelijk in op dit soort nieuwe technische ontwikkelingen. Ook onze website blijft in ontwikkeling en zal meer kenmerken van een community krijgen, bijvoorbeeld door koppelingen met Facebook en Hyves.”
iPatro is gratis te downloaden in de iTunes-store en geschikt voor de iPhone en iPod Touch met OS 3.0 of hoger.
Patronaat lanceert iPhone-app
Honderd procent Haarlems initiatief
Als eerste poppodium van Nederland heeft het Patronaat een eigen iPhone-applicatie. "Een van onze vaste bezoekers kwam met het idee." De app is vanaf vrijdag gratis op te halen in de iTunes-store.