De zoektocht naar de juiste sound

Vrijplaats #34

tekst: Milo Lambers ,

3VOOR12/Noord-Holland werkt samen met de Alkmaarsche Courant. Elke donderdag in de krant én op deze site: Vrijplaats 3VOOR12. Vandaag is het woord aan Milo Lambers, redacteur van de Alkmaarsche Courant. Over Gibsons in combinatie met Marshalls, oftewel: de zoektocht naar de juiste sound.

Vrijplaats #34

Als regionale band moet je blij zijn als je voor een optreden mag soundchecken. Er is namelijk nooit veel tijd en helaas zijn er maar weinig geluidstechnici die tijdens het optreden zelf het geluid weten te perfectioneren. Toen ik met mijn band tijdens één van onze eerste optredens de gelegenheid kreeg om uitgebreid te soundchecken, grepen we die kans dus met beide handen aan.

We pingelden wat, stemden de volumes op elkaar af en bespraken met de geluidsman onze voorkeuren voor het geluid op de monitorboxen. Helemaal prima, wij waren klaar voor de gig! En ja, op het podium klonk het geluid uitstekend. Tijdens het optreden zelf kreeg ik al het idee dat er iets niet goed zat. Mensen keerden ons de rug toe, terwijl ik toch echt zeker wist dat we strak speelden. De enkeling die was blijven staan, vertelde na afloop dat we als een brij van geluid klonken.

Die deceptie was natuurlijk niet de schuld van de geluidsman, maar het gevolg van het feit dat we te weinig aandacht aan onze sound hadden besteed. De sound is een onderschoven kindje van veel bands. Jammer want al speel je nog zo strak, zonder een goede sound ben je nergens. Bovendien zorgt een goede sound voor herkenbaarheid. Vraag dat maar aan de gitaristen van AC/DC of Queens of the Stone Age. Bands die na één noot al te herkennen zijn. En dat geldt ook voor minder bekende acts. Onlangs zag ik Elle Bandita in Victorie. Eenvoudige rockmuziek, weinig bijzonders. Maar dankzij de snoeiharde sound toch overweldigend.

Zo’n sound heb je natuurlijk niet zo maar gevonden. Ten eerste moet de bezetting van een band kloppen en boven alles moet je natuurlijk goed kunnen spelen. Maar dan nog klink je met een dure gitaar in je handen niet direct goed. Ook opbouwen en meteen spelen is er niet bij. Alle instrumenten dienen perfect op elkaar te zijn afgesteld. Kies je spullen dus zorgvuldig, maar blijf creatief. Een Gibson in combinatie met een dikke Marshall is ideaal voor bluesrock, maar zijn er niet al tienduizend anderen die dat ook doen? Inderdaad, een eigen sound vinden is lastig.