De rare, impulsieve sprongen van The Sheer

Haarlemse band is terug, in een andere gedaante

tekst: Chris Dekker ,

3VOOR12/Noord-Holland presenteert: een tweedelig interview met The Sheer. De Haarlemmers veroverden de harten met vrolijke britpop, maar tonen nu een heel ander gezicht. "De mensen hebben eigenlijk een kaartje gekocht voor een andere band." Het laatste deel van een openhartig gesprek.

Haarlemse band is terug, in een andere gedaante

Binnenkort verschijnt Here And Now And Long Before, het nieuwe album van The Sheer. Een album dat een heel ander geluid laat horen dan we van de Haarlemmers gewend zijn. 3VOOR12/Noord-Holland ging om de tafel met zanger/gitarist Bart van Liempt en toetsenist Jasper Geluk en vroeg alles over de totstandkoming van de nieuwe plaat.

Hoe zijn de nummers ontstaan?
Bart: “Ik zit eerst thuis te pielen. Dan kom ik met flarden tekst en wat akkoordenschema’s bij de band en dan gaat de band pielen. Producer Daniel Presley was er nu veel eerder bij dan vroeger, dus al bij de preproductie, en hij is erg goed in helderheid scheppen. Hij kan feilloos aangeven wat sterk is binnen een song, maar ook welke songs sterk waren.”

Dus dan kan je de mindere nummers eerder lozen?
Jasper: “Inderdaad. Hij heeft een scherp oor, een eerlijke mening en het is gewoon een briljante vent. Hij legt de vinger meteen op de zere plek en hij daagde ons allemaal uit om verder te gaan dan we gewend waren. Zelfs met het artwork was hij betrokken.”

Als band weet je meestal wel hoe je moet opnemen. Daar is geen producer voor nodig. Maar een klankbord is volgens mij wel zeer belangrijk?
Jasper: “Ja, hij liet ons een nieuwe kant opkijken en het is heerlijk als hij zegt: doe maar gek en we zien wel waar het schip strandt. We hadden met de hele band het idee dat we een andere kant opwilden en we hebben Bart ontzettend aangemoedigd om vooral die obscure dingen die hij altijd al schreef mee te nemen."

Dat was drie jaar geleden misschien meteen afgekeurd?
Jasper: “Inderdaad, maar nu niet. Het zou makkelijk zijn geweest om onze plaat weer net zo te laten klinken als de vorige, maar dat wilden we dus niet.”
Bart: “Jasper stond meteen achter de nieuwe nummers, maar binnen de band zijn er wel wat gesprekken geweest hoor. Maar daarna hebben we met zijn allen de schouders eronder gezet.”

Wat waren je invloeden tijdens het schrijven?
Bart: “Heartbreaker en Gold van Ryan Adams. Wilco natuurlijk. Americana dus. En veel meer hoor. We begonnen americana te waarderen en later werden er steeds meer invloeden in onze nummers verwerkt. Het liedje is heilig bij ons en daarna kan je keizen hoe je hem aankleedt.”

En ieder liedje heeft een ultieme uitvoering.
Beiden: “Absoluut.”
Bart: “De juiste arrangementen zijn heel belangrijk. De plaat is daardoor heel homogeen geworden, hoewel er ook wel nummers zijn die neigen naar onze oude sound. Buitenbeentjes, maar we vonden het gewoon leuke liedjes. Dan stoppen we ze niet weg.”

En dan is er opeens een nieuw bandlid?
Bart: “JanPeter Hoekstra van Krezip inderdaad. En eigenlijk wilden we hem alleen vragen voor een pedal steel guitar op de plaat, haha.”
Jasper: “We kenden JanPeter eigenlijk al heel lang en nu gingen we dus samen wat pielen. En die jongen kan echt alles! Gitaar, piano, het maakt niet uit: hij pakt een instrument en binnen een half uur kan ie er op spelen. En goed!”
Bart: “We keken elkaar aan tijdens het spelen en we merkten allemaal dat het wel heel goed klonk met hem erbij. Toen is hij eigenlijk met ons samen gaan spelen en later hebben we hem echt bij de band gevraagd.”
Jasper: “We besloten het eigenlijk niet eens, maar het ging gewoon vanzelf.”

Bart: “Het versterkte wel meteen het beeld dat we hadden. Het hele album kreeg door zijn partijen iets speciaals. Je moet weten dat we al een jaar bezig waren met schrijven, pre-produktie en we hadden op een gegeven moment dus kant en klare backing tracks die we in Zweden hadden opgenomen.”
Jasper: “Hij ging heel impulsief met die tracks aan de gang en heel natuurlijk ontstonden al zijn partijen.”

Dus je gaf je tracks aan hem mee en je kreeg ze met een extra laag terug?
Bart: “Nee, we waren erbij dat ie alles opnam. Dat waren mooie momenten!”
Jasper: “Ook bij hem riepen we: ‘Doe eens iets geks’, maar bij hem hoefde je dat echt maar een keer te zeggen en er kwam van alles uit, haha!”
Bart: “Op een gegeven moment heeft hij iets gedroomd en hij heeft in de droom bewust naar zijn handen gekeken om te zien wat hij speelde en dat heeft hij de volgende dag dus opgenomen. Bizar hè?”

En dan is er opeens een nieuwe Sheer met een nieuw geluid. En dan?
Bart: “Toen hebben we Universal gedag gezegd. Na twee platen hebben we nu ons eigen label! Ook dat was weer in het kader van de verandering. Pias doet wel de distributie, maar de plaat is dus echt van ons. Het is niet alleen onze puurste, maar ook duurste plaat. Het komt allemaal uit eigen zak, dus dat zet je op scherp. Er moet wel iets komen. Ook dat was weer een van de impulsen. Vol er in, al het geld er in en alles geven wat je hebt! Dat gaf veel energie.”
Jasper: “Alle touwtjes in eigen handen hebben is leuk en makkelijk, maar het geeft ook een bepaalde druk. We moesten opeens. Gelukkig is Pias een goede partner.”
Bart: “Als ik er nu zo over nadenk, dan is ‘impulsief’ het woord wat de afgelopen periode mooi samenvat. We maakten allemaal rare, impulsieve sprongen en die zijn allemaal in ons voordeel gaan werken. Alles klopte akelig goed.”        

Het moest gewoon allemaal zo zijn?
Beide: “Inderdaad!”

The Sheer was de band van de jonge honden, de energie, de britpop. En nu is er dan opeens een redelijk zware, volwassen plaat met americanamuziek. Even heel zwart/wit gezegd. Hoe zijn de eerste reacties? Bepaalde fans willen juist dat je als band groeit, maar anderen willen tien keer ongeveer dezelfde plaat horen.
Bart: “Wat jij zegt, zo praten wij ook. We hebben geen flauw idee. De eerste reacties van journalisten zijn goed, bekenden van ons hebben de plaat gehoord en we hebben net de eerste shows gedaan en dat is het eerste moment van confrontatie en directe reactie van het publiek. De mensen hebben eigenlijk een kaartje gekocht voor een andere band! Maar de reacties zijn erg goed en we zijn wel opgelucht. De sfeer was goed en mensen zien dat we het menen.”
Jasper: “We willen dingen doen waar we zelf achter staan en we willen versteld staan van ons zelf. We zijn nu uit onze comfort zone, maar we zijn wel echt.”

De 16-jarige fan van toen is nu 23, de 23-jarige fan is nu 30. Tijden veranderen. Felix Maginn maakte met Supersub ook vrolijke Britpop, maar hij heeft nu meer succes dan ooit met het redelijk zware Moke.
Jasper: “Inderdaad. Uiteindelijk is het belangrijk dat je muziek maakt waar je achter staat en waar je in gelooft en als je gaat teren op oud succes, dan ben je slecht bezig. Het is nu spannend in plaats van dat we een setje popliedjes afraffelen.”

Hoe ziet de set er nu uit? De nieuwe liedjes gecombineerd met obscure albumtracks van eerdere platen?
Jasper: “De oude singles die er nog wel enigszins bij pasten hebben we opnieuw gearrangeerd en we spelen ze nu meer in de lijn van het album. We zijn nu met de try-outs bezig om vertrouwd te raken met de nieuwe nummers, maar ook om te kijken wat werkt en wat niet. Een en ander kan dus nog veranderen. Soms werken dingen die je niet verwacht en andersom. Je denkt te weten wat mensen willen horen, maar dat is niet zo.  We spelen weer met passie en wat jij eigenlijk al zegt: het is onvermijdelijk dat we fans verliezen, maar hopelijk winnen we er weer veel nieuwe mensen bij!”
Bart: “En het is weer spannend. We moeten mensen weer gaan overtuigen vanaf dat podium. We zitten weer met zijn allen in dat busje, geweldig!”

Alle ellende heb je er uitgegooid. Heb je daarmee een periode afgesloten?
Bart: “Voorlopig blijf ik in het verlengde schrijven van deze plaat. Er zijn alweer nieuwe dingen ontstaan. Misschien krijgen de nummers weer een ander thema, maar dat zien we wel. We gaan nu eerst spelen, daarna nieuwe liedjes schrijven, deze worden weer gefilterd, er komen weer nieuwe invloeden van buitenaf.”
Jasper: “We zitten nu midden in de geboorte van deze plaat. Het is nu gewoon heel spannend met alle pers, de nieuwe single is net uit, de plaat komt er aan. Het is vooral spannend om er achter te komen wat de luisteraar van onze plaat vindt.”

Deze plaat vraagt misschien wat meer van de luisteraar, maar hij krijgt er hopelijk ook veel voor terug.
Bart: “We spraken een recensent die de plaat in zijn auto wilde luisteren. Dat voegde helemaal niet, dus hij heeft de cd meteen uitgezet en hij is er ’s avonds rustig met een glas wijn naar gaan luisteren.”

Als je dat hoort weet je dat je het goed gedaan hebt!
Beiden: “Absoluut!”

Het album Here And Now And Long Before wordt donderdag 16 april gepresenteerd in de Melkweg. Klik hier voor deel één van het interview met The Sheer.