In een oefenruimte in Noord-Scharwoude knalt een nummer door de ruimte. Ondanks dat deze de afgelopen weken al tientallen keren beluisterd moet zijn, luisteren vier heren aandachtig en kritisch naar de sixties gitaren, de melodieuze lijntjes van de blazers a la The Jam's laatste elpee The Gift, de felle baslijnen en de karakteristieke zang. We luisteren met Steed naar de ruwe mix van hun debuut-cd. De opnames in Rotterdam zitten er op en nu ligt de muziek bij Excelsior-huisproducer Frans Hagenaars voor de definitieve mix. Het zijn spannende tijden voor de heren.
In 2007 en 2008 was britpopband Steed een opvallende verschijning op de Noord-Hollandse podia. Of het nu het voorcafé van Kompleks in Heerhugowaard was of Paradiso en de Waerdse Tempel: de vier heren beklommen nooit zonder een keurig zwart pak plus das het podium. De afgelopen maanden was het stil rondom de band uit Alkmaar en Hoorn en ook de komende maanden zal het rustig blijven. Althans, voor buitenstaanders. De band werkt keihard aan bovengenoemde cd die eind dit jaar verschijnt.
Zanger/gitarist Alex Pasveer: "We hebben eerder een demo opgenomen, maar we wilden een stap verder. We hebben veel studio's aangeschreven en bezocht en de keus viel op de Excess Studio's in Rotterdam. We zijn met zijn vieren naar engineer Hans Pieters gegaan en dat klikte meteen."
Gitarist/zanger Herman Halfmouw: "Wij hadden bepaalde ideeën over hoe we wilden klinken. Naturel, maar ook brutaal en in your face. Tot onze verbazing zei Hans dezelfde dingen!"
Alex: "De studio heeft veel metal en gothic gedaan, maar ook El Pino & The Volunteers en de Bintangs. Hans heeft weer invloeden uit de punktijd van eind jaren zeventig en dat is ook wel ons ding."
Bassist Joris Kuhne: "In december zijn we naar Rotterdam gegaan voor de pre-productie. We namen binnen een dag zestien nummers op en zeven dagen later hadden we een ruwe mix..."
Drummer/zanger Tom Hoffer: "… en twee A4'tjes vol op- en aanmerkingen, haha! Daar zijn we in de oefenruimte mee gaan werken."
Herman: "Als je je eigen nummers terughoort, dan is dat heel anders dan als je ze staat te spelen. Je hoort de partijen van anderen beter, je hebt niet de power van het live spelen, dus er vallen soms wat gaten. Met onze ideeën en met die van Hans hebben we alle nummers omgegooid, verbeterd, veranderd."
Alex: "De kritiek van Hans was prettig. We hebben hem expres als producer gevraagd en niet als engineer. We wilden de mening van een buitenstaander, omdat het moeilijk is om objectief naar je eigen muziek te blijven luisteren."
Tom: "Daar word je wel toe gedwongen tijdens zo'n opnameproces."
Joris: "Er zijn nieuwe arrangementen ontstaan, hier en daar is er een vinger op een zere plek gelegd en het positieve is dat niet alleen de nummers beter zijn geworden, maar wij als band ook."
Begin dit jaar verscheen er een artikel in de Alkmaarse Courant over de opnames. Niet alleen de legendarische trompettist Eric Vloeimans zou op de plaat meespelen, maar ook de blazers van Voicst. Hoe is dat zo gekomen?
Alex: "Ik wilde bij mijn vorige band al blazers, maar er was nooit geld. Ik hoor altijd overal van die papapa-blaaslijntjes achter en het moest er een keer van komen. De hele band wilde het graag. Ik heb avonden gebeld met Herman en we stonden steeds melodietjes in de hoorn te neuriën, haha! Gelukkig kan Herman noten lezen en noteren, dus die schreef op wat ik zong."
Tom: "We kenden allemaal blazers en Joris heeft met veel blazers op het conservatorium gezeten. Dat ging dus allemaal heel makkelijk."
Alex: "Saxofonist Koen Braak heeft alles gearrangeerd en ook hier viel alles weer op zijn plek. Hij deed precies wat wij in ons hoofd hadden, maar dan beter. De blazerssectie bestond naast Koen uit Anne Dockter, de vader van Joris en Lorenzo Mignacca. Anne en Lorenzo zaten in de vaste blazerssectie van Voicst en wat goed genoeg is voor Voicst is ook goed genoeg voor ons! En we moesten 'papa' Kuhne natuurlijk hebben voor de papapa's!"
Herman: "Naast de blazerssectie wilden we ook graag een paar trompetsolo's. Ik raakte na een van zijn optredens in gesprek met Eric Vloeimans en tot mijn verbazing wilde hij meteen meedoen! Er moest nog wat afgedongen worden met zijn manager, maar geen jazz-artiest gelooft dat wij Eric op de plaat hebben!"
De band nam vier nummers met blazers op. Eind januari reed de band naar Rotterdam voor vijf lange dagen opnemen, inclusief overnachtingen, veel drank en nog meer lol. Daarna werden er nog vier weekeinden opgeofferd voor de laatste loodjes.
Alex: "Het was een fantastische tijd. Omdat we er sliepen ben je er echt met het bandje. je staat op, je pakt je gitaar en je gaat aan de gang. Ideaal."
Tom: "Het bandgevoel werd er beter door, want je bent op elkaar aangewezen."
Herman: "Alsof je voor het eerst met je nieuwe vriendin op vakantie gaat: Na afloop weet je precies wat je aan elkaar hebt!'
Alex: "De opnames zijn afgerond en we zijn zeer tevreden. Momenteel zijn we druk bezig voor de release en de aankomende tour. En nog belangrijker: Excelsior-producer Frans Hagenaars aan het mixen. Dat is ook spannend."
Herman: "Na Hans en de blazers was Frans de derde die precies op één lijn zat met ons."
Joris: "Na het mixen wordt de cd gemasterd en we willen het in oktober uitbrengen. We zijn dus druk met de vormgeving en met mogelijke distributiedeals. We hebben hier en daar wat contacten. Het doel is dat we de beste plaat maken die we kunnen maken en dat is gelukt. Door alle hulp is het zelfs beter geworden! Als band zijn we echt een trede hoger gegaan en we willen nu veel mooie optredens doen."
Alex: "Natuurlijk met de blazers. De datum van de cd-presentatie maken we nog bekend. We hebben geen haast, maar we willen alles goed doen. We hopen het in Paradiso of de Melkweg te kunnen doen."
Steed pakt opname debuut groot aan
Met blazers, grote namen, vakmanschap en vooral veel passie
De Noord-Hollandse britpopformatie Steed heeft zijn debuut-cd opgenomen. Op professionele wijze, met de hulp van trompettist Eric Vloeimans en Excelsior-huisproducer Frans Hagenaars. 3VOOR12/Noord-Holland was nieuwsgierig en vroeg het viertal naar de details. "We wilden de mening van een buitenstaander, omdat het moeilijk is om objectief naar je eigen muziek te blijven luisteren."