Klokslag 3VOOR12/Noord-Holland/AC

Wildplakken

John Min, ,

Wekelijkse column van de Alkmaarsche Courant en 3VOOR12/Noord-Holland. Aan het woord is John Min, redacteur van de Alkmaarsche Courant. Over zwartleren jassen en zwierige PLO-sjaals, wildplakkende plakwetovertreders, opwaaiende gescheurde randen en interactieve websites.

Wildplakken

Wildplakken Gehuld in lange zwartleren jassen en zwierige PLO-sjaals tuften ze bij nacht en ontij op pruttelende mobyletjes van zuilen, naar bomen, naar lantaarnpalen, naar PEN-hokjes. Posters, lijm en behangkwast zorgvuldig verstopt onder een vuilniszak achterop. De posters hingen, naarmate de plakwetovertreders langer onderweg waren, schever en schever. Ik heb vele bandaankondigingen op de kop zien hangen. Vermoeidheid wellicht, maar misschien ook wel bij wijze van grap zo gedaan. De mooiste waren antracietgrijs, schreeuwden met opzichtige witte schreefletters de naam van een echte rockband en waren onder een hoek van ongeveer 45 graden over een andere poster heen op een kastanjeboom geplakt. Het papier liefst nog wat bol van de lijm en gescheurde randen die opwaaiden. Mooi van lelijkheid. Goed, het waren de jaren tachtig en er werd wild geplakt. Soms trad men er tegen op. Enkele gemeenten pasten de APV er zelfs voor aan. Nu plakt men minder vaak wild en als het gebeurt, wordt er minder tegen gedaan. In tijd van de wildplakkers waren poppodia niet wat ze nu zijn. De publiciteit bestond uit een heftig éénrichtingsverkeer van stencils, krantjes, stickers en posters geschreven en geplakt door goedwillende vrijwilligers onder leiding van overijverige jongerenwerkers. Men zag wel of er mensen op afkwamen. De marketing ging niet veel verder dan zo nu en dan een warrige enquête. Internet bestond niet en 'professionalisering’ was nog een vies woord. Veel is veranderd. Vele poppodia hebben gelikte, zogeheten interactieve websites met daarop nieuwsbrieven, prijsvragen, polls of heuse klanttevredenheidsonderzoeken. Want meten is weten en klant is koning. Gezien de vele problemen bij podia vraag je je af of die marketing van nu dan zo wel goed werkt. Maar de posters, die worden gelukkig, nog steeds met liefde geplakt. Als een tijdloos baken in de woelige zee van de regionale popcultuur. John Min John Min is medewerker van de Alkmaarsche Courant. Deze column is ook te lezen op www.nhd.nl en staat vandaag in de Alkmaarsche Courant.