Weg met Idols en X-factor, leve YouTube
Balloon doet (deed) het met Garageband.com, The Drift (nu even met reces) heeft ingeschreven op het internet-aandelenplan, Sellaband; elke zichzelf respecterende band heeft een website, Esmée Denters heeft Amerika aan haar voeten liggen dank zij You Tube, de Arctic Monkeys maakten zichzelf beroemd via het wereldwijde vrienden-netwerk My Space. Nog meer? Ongetwijfeld. Het internet biedt ongekende mogelijkheden tot ongebreidelde roem.
De zegeningen van het net maken de gevestigde orde onzeker. Wat moeten platenmaatschappijen verder nog als alle artiesten zelf aan de gang gaan. Ilse de Lange deed het ook met haar laatste cd en stak de winst lekker in eigen zak.
Lekker puh, denk ik dan. Waarom zouden artiesten moeten betalen voor het in stand houden van een instituut dat z'n langste tijd echt wel heeft gehad, de platenmaatschappij. Waarom moeten succesvolle artiesten betalen voor A&R managers (artiesten en repertoire, verantwoordelijk voor de artiestenstal) die nog niet eens in staat zijn een basgitaar van een piano te onderscheiden en het hele apparaat van directeuren tot aandeelhouders financieel onderhouden?
Want laten we wel wezen; het geld wordt uiteindelijk verdiend door de artiesten; zij bedenken het liedje dat zo goed verkoopt. Alleen, door al die dure overhead blijft er zoveel aan de strijkstok hangen dat er - bijna - niets overblijft.
Daarom, doe het zelf! Het is er nú de tijd voor. Niet meer leuren langs de platenmaatschappijen en ga zeker niet langs bij Hilversumse freakshows als Idols en de X-factor. Je kunt beroemd worden zónder glibber Henk Jan Smits. Zet je bandje voor de webcam, maak iets goeds met een computer mixprogramma (kijk bijvoorbeeld eens naar Nine Inch Nails, die een complete song leveren op het Apple-programma Garageband, waardoor je de hele mix kunt aflezen en zelfs manipuleren), bouw een netwerk van vrienden op en voila, je bent beroemd.
Er is slechts één voorwaarde: Het moet wel goed wezen natuurlijk.
André Hoogeboom
André Hoogeboom is redacteur van de Alkmaarsche Courant. Deze column is ook te lezen op www.nhd.nl en staat vandaag in de Alkmaarsche Courant.
Klokslag 3voor12/Noord-Holland/AC
Weg met Idols en X-factor, leve YouTube
Wekelijkse column van de Alkmaarsche Courant en 3voor12 Noord-Holland. Aan het woord is André Hoogeboom, redacteur van de Alkmaarsche Courant. Over ongebreidelde roem, doe-het-zelfmuziek, freakshows en nieuwe stijl netwerken.