3VOOR12 Noord-Holland tipt: maart

Een maandelijkse greep uit de concertagenda

Maikel Ineke, ,

Noord-Holland is groot, evenals de muziekwereld. Des te groter is het aanbod van muzikale activiteiten in de provincie. 3VOOR12 Noord-Holland neemt je bij de hand en leidt je langs de meest waardevolle geheimen van de overvolle concertagenda.

Een maandelijkse greep uit de concertagenda

Noord-Holland is groot, evenals de muziekwereld. Des te groter is het aanbod van muzikale activiteiten in de provincie. 3VOOR12 Noord-Holland neemt je bij de hand en leidt je langs de meest waardevolle geheimen van de overvolle concertagenda. Afgelopen maanden is er, onder meer op deze site, stevig gediscussieerd over het vermeende ongunstige popklimaat in Alkmaar. De noodroepen bereikten kennelijk het stadhuis, want in het Actieplan Cultuurbereik van de gemeente wordt veel aandacht besteedt aan (live)muziek. Onder de noemer 'Popsurprise' worden verschillende stimulerende initiatieven opgezet en een daarvan is een bandjesavond voor speciaal geselecteerde acts van Alkmaarse bodem. MEZCALINE, IGNORAMUS, BIG RED, POONTANG RIDERS en NOMANSLAND mogen in dit kader op zaterdag 10 maart in Parkhof laten horen hoe het werkelijk gesteld is met de Alkmaarse scene. Dat betekent niet dat er in de kaasstad alleen maar gitaargeluid uit de boxen schalt. Wie die avond meer behoefte heeft aan elektronisch geweld kan even verderop in Atlantis terecht. Aldaar presenteert Fingerlickin' het Amsterdamse LE CLIC. Dit trio bewees eerder dit jaar op Noorderslag de fijne kneepjes van het dancevak goed in de vingers te hebben, want zij zetten met hun zorgvuldig opgebouwde funky house de gehele zaal naar hun hand. En als je stugge Groningers in beweging krijgt, moet je in Alkmaar ook wel slagen. Dat stevige elektronische klanken ook een prima basis kunnen vormen voor hiphop bewijzen KUBUS & BANG BANG. Als producer heeft Kubus faam in de nederhop verworven met werk voor onder meer Opgezwolle, Duvelduvel en Jawat. Zijn harde, recht-voor-je-raap beats dienen tegenwoordig als ondergrond voor de teksten van de Britse rapper Bang Bang. Onlangs leverden zij samen het album Learning Curve af en vrijdag 16 maart vertonen zij live hun kunsten in het Amstelveense P60. ALAMO RACE TRACK verwierf in 2006 bekendheid als Nederlandse internethype van het jaar. Hun uitvoering van de single Black Cat John Brown in de kleedkamer van Tivoli werd zo'n 250.000 maal op YouTube bekeken. Proficiat voor de band, maar wat daardoor op de achtergrond dreigt te geraken is het algehele vol van verrassingen doorspekte repertoire van de Amsterdammers. Donderdag 22 maart staan zij op de planken van de kleine zaal in het Patronaat (Haarlem). Dat doen zij samen met COPARCK, dat iets traditionelere songstructuren hanteert maar ook het vervreemdende effect niet schuwt. Een niet te missen Zaans feestje: DE KIFT vrijdag 23 maart in De Kade (Zaandam). Het vanuit Koog aan de Zaan opererende collectief brengt al jarenlang een mix van muziek, theater, fanfare en punk die constant weet te verrassen. Dat komt vooral doordat De Kift het zichzelf nooit makkelijk maakt en niet bang is een experiment aan te gaan. Zo bouwden de Zaankanters hun nieuwste album 7 op rond zelf vertaalde verzen van de 19e-eeuwse Russische dichter Alexander Poesjkin. De aanpak van Hoornse supportact SACK-O'-WOES is als iets meer recht-toe-recht-aan te betitelen: punkgeraas met een bluesrandje. Zo mogelijk nóg simplistischer is de muziek van MALLE PIETJE AND THE BIMBO'S. Met de nummers Tienerhoer en Keihard Beuken heeft dit Amsterdamse punktrio in obscure kringen al een cultstatus verworven. Nu Malle Pietjes en consorten tot gevestigde media als De Wereld Draait Door zijn doorgedrongen lijkt hun roem zelfs tot de beschaafde lagen van de bevolking te reiken. Of dat enkel en alleen aan hun tot de verbeelding sprekende songtitels is te danken, kan het publiek op zaterdag 24 maart beoordelen in de Waerdse Tempel te Heerhugowaard. Om de maand niet stijlloos te hoeven sluiten: BETTIE SERVEERT op vrijdag 30 maart in P3 (Purmerend). Bettie timmert al 15 jaar aan de weg en dus vonden de bandleden het eens tijd worden voor een nieuwe uitdaging. Het laatste album Bare Stripped Naked werd semi-akoestisch ingespeeld, wat vergeleken met de vertrouwde gitaarrock een bijna jazzy sfeer creëert. In Purmerend kan men naast deze rustigere nummers ook rekenen op het eerdere elektrisch georiënteerde materiaal.