'Ssssttt...... !' bij Stevie Ann

Optreden in Patronaat komt moeizaam op gang maar maakt wel indruk

Tekst: Marlous Blankesteijn Foto's: Norbert Bruschke, ,

Heeft Stevie Ann haar band wel nodig? Die vraag dringt zich op bij haar optreden in de grote zaal van Patronaat. De succesvolle singer-songwriter overtuigt nog het meest op de momenten dat zij solo opereert.

Optreden in Patronaat komt moeizaam op gang maar maakt wel indruk

Stevie Ann zou eigenlijk al in april naar het Patronaat komen. Helaas moest zij toen vanwege oververmoeidheid afzeggen. Aan de drukte vrijdagavond in de grote zaal van het Patronaat te beoordelen, is er reikhalzend uitgekeken naar dit vervangende concert. En terecht, zo blijkt. Wel moeten Stevie Ann en haar band even op gang komen. Tijdens de eerste paar nummers die Stevie Ann speelt, valt vooral de afzonderlijke kwaliteit van de muzikanten die haar vergezellen op. De soepele stem van Stevie Ann fladdert daarbij moeiteloos over de country-achtige liedjes heen. Mooi, maar de simpele kracht van de melodieën samen met de prachtige stem van de jonge zangeres doet de vraag rijzen of ze de band eigenlijk wel nodig heeft. Haar stem staat min of meer op zichzelf. Dat wordt duidelijk als halverwege het concert het akoestisch nummer As Cold As You op het programma staat. De band heeft zich daarvoor even terug getrokken. Het publiek wil echter bij het begin van het nummer maar niet stil worden. Stevie zet toch in met haar gitaar, en net als ze wil beginnen met zingen, houdt ze even in - net lang genoeg om het publiek erop te wijzen dat het volgende nummer absolute stilte nodig heeft. Het werkt. Het wordt muisstil in het volle Patronaat. Zo pakt Stevie Ann voor het eerst tijdens het concert de volledige aandacht voor de ook niet zo doorgewinterde fans die het rumoer veroorzaakten. Zij krijgen als dank een mooie en intieme versie van het laatste nummer van haar nieuwe cd Closer to the Heart. Vanaf dat moment is er een opgaande lijn in de manier waarop Stevie Ann en haar band de nummers neerzetten. Stevie Ann krijgt naar het einde van het concert toe de zaal steeds meer mee. Verrassend valt de keuze te noemen voor een cover van het donkere Personal Jesus van Depeche Mode, dat schril af steekt tegen de rest van haar wat lieve liedjes. Het hoogtepunt is de toegift, waarbij vooral de Queen-cover One Year of Love opviel. Een versie die overigens zelfs Queen-gitarist Brian May in positieve zin is opgevallen. En het is geen toeval dat dit nu precies weer een akoestisch nummer is. Stevie Ann laat al met al indruk achter in het Patronaat, wat met name te danken is aan het tweede deel van het concert. De vraag is wel of ze die band echt nodig om te doen wat ze doet: mooie melodieën en teksten fabriceren en die met haar prachtige stem ondersteunen. Gezien: Stevie Ann Patronaat, Haarlem, 7 december 2007.