Met het Pinkpopplein op Megaland Landgraaf als nieuwe locatie is Bunkerpop helemaal terug. En met een uitgekiend affiche waarmee weer volop te ontdekken valt: van jong talent en lokale helden tot de net al iets meer gelouterde bands. Van rauwe punkrock en stoner doommetal tot postpunk, progrock en DJ-sets. Een festival dat na de brand opnieuw leven is ingeblazen en gedragen wordt door de inzet en passie van de vele vrijwilligers. Zij zijn het kloppend hart van deze editie en laten met hun enthousiasme de oude ziel van de Oefenbunker uit zijn as herrijzen.
Dat gebeurt al bij de entree wanneer een prachtige banner van het oude poppodium ons naar het festivalterrein loodst. Het terrein heeft een cirkelvormige layout en een ‘gemütliche’ uitstraling mede door de oude banken en zitzakken die in het midden zijn geplaatst en een goed zicht geven op de kleinere Oefenbunker stage. Maar er staan ook genoeg klaptafels en -banken richting het hoofdpodium. Aan comfort geen gebrek dus. En dat is precies wat dit festival nodig heeft gezien de krappe vijf minuten pauze tussen elke act. Even bijkomen van alle decibels zit er vandaag niet in. Maar daarvoor is het programma ook veel te interessant. Waar het in het begin van de middag nog relatief rustig daar is het festivalterrein tegen etenstijd redelijk volgestroomd. En dat is knap aangezien er in onze provinciehoofdstad ook een gratis festival plaatsvindt en even verderop in het Theater in Heerlen The Haunted Youth staat geprogrammeerd.
Enfin, onder een brandende zon worden we op de Gulpener Stage klokslag 12.30 uur gelijk (met de volumeknop) om de oren geslagen met de post-grunge metal van Sumire, drie jonge Limburgse gasten die pas aan het begin van hun muziekcarrière staan en met hun slotnummer – de binnenkort te verschijnen single ‘Last Chapter’ - hun eerste echte visitekaartje afleveren. Voicecrack is een exponent van SMK muziek en dans en beteugelt met aanstekelijke covers de samenwerking met de Oefenbunker in het toekomstige gebouw. Vaders, moeders en andere familieleden staan enthousiast mee te zingen voor hun muzikale kroost waarvan de leeftijd ergen tussen 13 en 18 jaar oud in ligt. Mooi dat talent op deze wijze ook de kans krijgt om hun kunsten te tonen. Over talent gesproken, daarvan is zeker sprake bij Keycult, die in mei dit jaar hun EP Obsessive Beliefs lanceerden. Waar de EP nog best braaf klonk, staat de band vandaag met het nodige lef te spelen en ontpopt zanger Lars Broekman zich tot een sympathieke frontman met de juiste dosis charisma. Ondersteund door een stel goede muzikanten - waarbij vooral het spel van bassiste Freja Heijmans in het oog springt -, speelt de band dansbare popmuziek met een flink gitaarrandje. En een werkelijk goed gespeelde cover van Muse ‘Plug in Baby’. Wat ons betreft een band om zeker in de gaten te gaan houden.