Nog niet helemaal wakker besluiten we het terrein toch vroeg te betreden. En hoe kun je de dag beter starten dan met een flinke portie metal? Aviana schudt ons gegarandeerd wakker met loeiharde melodieuze metalcore, vermengd met subtiele synths en gotische elementen. De sfeer is duister, niet alleen qua sound, maar ook visueel: alle bandleden dragen zwarte maskers en capes, op frontman Joel Holmqvist na, die in een opvallende witte jas met hoge kraag het podium op stapt. Het testosterongehalte is hoog, het uiterlijk vertoon groot, maar gelukkig klinkt het geheel ook uitstekend. Jammer dat de synths niet live worden gespeeld, al lijkt het publiek zich daar niet aan te storen: de band krijgt de tent moeiteloos mee.
Door het wegvallen van Crossfaith schuiven we door naar Signs of the Swarm. Deze band, die door de jaren heen diverse bezettingswissels doormaakte, blijft trouw aan zijn compromisloze sound: snoeiharde blastbeats, technische riffs en diepe growls vliegen je om de oren. Frontman David Simonich spat van het podium met een indrukwekkende strot, waarin hij soepel schakelt tussen loeizware grunts en snerpende screams. De set bevat onder meer een nog onuitgebracht nummer en de kersverse single ‘Scars Upon Scars’. Circle pits en crowdsurfers domineren het publiek, dat door Simonich vakkundig vanaf het podium wordt aangestuurd. Afsluiter ‘Amongst the Low & Empty’ maakt deze sterke set compleet.