'Fortheloveofbass is tot op zekere hoogte mijn bevrijding' 'Fortheloveofbass is tot op zekere hoogte mijn bevrijding'

Interview met Ivo Schot

, Jörg de Groot

'Fortheloveofbass is tot op zekere hoogte mijn bevrijding'

Interview met Ivo Schot

Jörg de Groot ,

Van de basgitaar een volwaardig begeleidingsinstrument maken. Dat is het doel dat Ivo Schot nastreeft met zijn project Fortheloveofbass. Als onderdeel van dit project nam hij samen met PHOS, Eveline Vrooland, een cover op in de Moon Music Studios van Wouter Budé. Wij spraken met Schot over het verhaal achter zijn project.

Wie ben je en waar ben je mee bezig? 'Ik ben Ivo Schot. Ik ben in 2012 afgestudeerd als bassist aan de Rockacademie in Tilburg. Op dit moment ben ik als muzikant actief op een aantal fronten. Ik heb mijn eigen band SUiT waarvan de debutplaat zojuist is opgenomen, ook in de Moon Music Studios. Onze eerste single gaat ook uitkomen op 10 februari 2017.  Ik werk met een eigen theatergezelschap Sun City II waarmee we net een nieuw project zijn gestart. Daarnaast schrijf ik liedjes met andere artiesten en speel en schrijf ik muziek voor theater. Tevens speel ik ook als bassist bij de Deense songwriter Subterranean Street Society
Zoals je kunt lezen doe ik veel dingen. Fortheloveofbass is tot op zekere hoogte mijn bevrijding. Het is mijn eigen project waarbij ik mijn liefde voor de basgitaar en goede liedjes kan combineren. Daarnaast is het een project dat me de ruimte bied om me focussen op het artistieke aspect van het verhaal. Omdat ik het alleen doe 'moet' niks. Alles wat ik doe, doe ik omdat ik er achter sta. Dat werkt bevrijdend. Daarnaast is het voor mij een zoektocht naar de grenzen van mijn instrument. Ik zoek vooral die grenzen in klank op en niet persé in virtuositeit. Ik vind het bijster interessant om te zoeken naar klanken die mensen niet zo snel zouden associeren met een basgitaar. Uiteindelijk is het belangrijkste natuurlijk het liedje en daarbinnen is de zoektocht ook altijd uitdagend, omdat je altijd moet blijven terugkoppelen wat werkt en wel en niet voor de muziek.'

Waarom de keuze voor PHOS en andere vocalisten? 'Als ik een artiest zoek probeer ik iemand te vinden die sprekend is in zijn of haar artistieke kwaliteiten. Iemand die heel goed begrijpt hoe hij of zij een nummer moet vertalen en overbrengen naar een toeschouwer of luisteraar. Ik denk dat altijd mijn artiesten dit ook met elkaar gemeen hebben. De kwaliteit om sfeer te beïnvloeden. PHOS (Eveline Vroonland) en ik hebben samen aan de Rockacademie gestudeerd. Ik heb altijd al enorm bewonderd hoe goede Eveline in staat is om haar eigen belevingswereld volledig om te gieten in muziek. In alles wat zij maakt hoor ik haar terug en ze is hier erg precies in. Dat maakt het natuurlijk bijzonder spannend om een samenwerking aan te gaan.' 

Waarom de keuze voor dit nummer? 'Als ik met een artiest werk geef ik hem/haar altijd drie opties 1. We schrijven samen een nummer. 2. We doen een nummer van jou. 3. We doen een cover.
Meestal stuurt een artiest een aantal nummers. Vaak ga ik dan knutselen aan het nummer dat mij het meeste aanspreekt. Soms moeten we door vier of vijf opties heen voordat we er een vinden die werkt met de bas. Zodanig dat ik het een meerwaarde vind om het met de basgitaar uit te voeren. In het geval van PHOS kwam ze al direct met 'Retrograde'. Ik wist toen eigenlijk al meteen dat dit de song moest worden. Allereerst vind ik het nummer waanzinnig. Daarnaast past het muzikaal nummer heel goed bij PHOS als artiest. Bovendien gaf het mij de mogelijkheid om met Fortheloveofbass een andere richting op te gaan. Ik heb deze track namelijk iets meer geproduceerd en bijvoorbeeld ook een drumcomputer gebruikt. Het voelde als een nieuwe stap voor het project.'

Waarom de keuze voor Moon Music Studios? 'Toen ik ook met Fortheloveofbass wilde beginnen had ik net een plaat opgenomen met mijn toenmalig band Nunki in de Moon Studio. Ik belde met Wouter (Budé, eigenaar Moon Music Studios, red.) om te vertellen over Fortheloveofbass en wilde wat advies inwinnen over hoe ik het opnameproces het beste kon aanpakken. Wouter was meteen enthousiast. Hij vond het project gaaf en bood me aan om te helpen. Vanaf dat moment is hij ook een dominate factor geworden in de sound van het project. Hij heeft echt meegedacht in elke stap. Bovendien is de studio qua apparatuur en mogelijkheid absoluut waanzinnig. Tijdens het project is het ook echt even een speeltuin van geluidsmogelijkheden geweest. Wouter en ik nemen namelijk altijd alle baspartijen op via een DI (direct input, vanaf de basgitaar meteen de mengtafel in, red.). Een dag na de filmopnames gaan we deze signalen opnieuw door basversterkers sturen om de sound van het geheel beter te maken. We pakken dan een bak koffie, zetten een drietal basversterkers naast elkaar, een hele reeks aan effectpedalen en we gaan dan de beste sound zoeken. Je kunt misschien voorstellen dat dit voor een bassist die totaal verguld is door een sound, een van de leukste dingen is om te mogen doen.  

Wat spreekt je aan in het analoge opnameproces? 'Voor mij is het analoge opnames proces intuïtiever. Ik hou ervoor hoe zichtbaar elke stap van je proces is. Wanneer je een mix maakt aan een analoge tafel dwingt dit je veel meer om echt te luisteren. Naar mijn beleving kan de computer in dit proces afleiden. Ook is er een bepaalde kleur die analoge opnames met zich meebrengen die dicht bij mijn persoonlijk smaak ligt. Daarbij moet ik wel zeggen dat uiteindelijk analoge opnames naar mijn mening een 'tool' zijn en niet de heilige graal. Er zitten ook nadelen aan en de digitale wereld biedt allerlei mogelijkheden waardoor Fortheloveofbass anders niet mogelijk zou zijn. Zo zijn om te beginnen natuurlijk alle looppedalen die gebruikt worden hartstikke digitaal. Er hangt natuurlijk een bepaalde stijl om analoog heen. Dezelfde die om rode wijn en typemachines hangt. Ik hou van die sfeer, de romantiek en de melancholie, maar uiteindelijk is er natuurlijk niet een waarheid op dit gebied.'

Wat kunnen we in de toekomst van je verwachten op muzikaal gebied? 'Op dit moment is het dus even heel druk met mij band SUiT. De eerste single komt 10 februari uit. Daarnaast zijn we net klaar met de opnames van de eerste plaat. Naar verluid zal deze op zijn vroegst in de herfst van 2017 uit gaan komen. Daarnaast zijn met Sun City II bezig aan een nieuwe voorstelling.  
Voor Fortheloveofbass liggen er een aantal dingen in verschiet. Ik ben op het moment bezig met een remix van mijn eerste song. Deze ga ik samen met de voorgaande nummers uitbrengen als EPtje op Spotify. Ook ben ik bezig met een nieuwe artiest en video, maar ik kan nog niet zeggen wie het is.'

nu op 3voor12