CD-recensie: Wat As Alles Lök?

Ook het debuutalbum van Kwante Hippe is gelukt

Joséphine Kurvers ,

Begin juli presenteerden de heren van Kwante Hippe de release van hun debuutalbum Wat As Alles Lök? Hoogste tijd voor 3voor12/limburg om eens naar deze plaat te luisteren.

Kwante Hippe is een dialect band uit Venlo. Ze timmeren al een tijd aan de weg en dat doen ze niet geheel zonder succes. Zo won de band vorig jaar nog de Jo Erens-priès, bestormden ze als hoogste nieuwe binnenkomer de L1mbo top 100 en staan ze eind deze maand met hun eigen show op het hoofdpodium tijdens Zomerparkfeest in Venlo. Begin juli presenteerden de heren de release van hun debuutalbum Wat As Alles Lök? Hoogste tijd voor 3voor12/limburg om eens naar deze plaat te luisteren.

Wat As Alles Lök bestaat uit twaalf liedjes, geschreven door zanger en gitarist Paul Breuer en toetsenist Niels Winter. Uiteraard allemaal in het Venloos dialect. De bespiegelende teksten zijn uit het leven van deze jonge jongens gegrepen, gaan over de liefde en bevatten her en der wijze levenslessen met een vleug humor. "As idderein aan zichzelf dink, dan is aan idderein gedach" uit Eikelen Theo is daar een treffend voorbeeld van. Het is bijzonder dat de lyrics stuk voor stuk tot de verbeelding spreken. Het voelt alsof je er zelf bij bent geweest. Waarschijnlijk komt dat omdat de teksten recht uit het hart geschreven lijken te zijn.

De nummers steken goed in elkaar, op tekstueel én muzikaal gebied. Ze zijn elk perfect aangevuld met een blazersectie. In het ene staan de blazers wat meer op de voorgrond dan in het andere nummer. Ze geven hoe dan ook een frisse en vaak feestelijke draai aan de plaat, waarvan niet elke tekst even vrolijk is. Het is duidelijk te horen dat deze Venlose band geïnspireerd is door Rowwen Hèze. Met deze plaat staat het vast dat de optredens van Kwante Hippe een feestje zullen zijn en zijn enkele songs zelfs geschikt voor een geslaagde Vasteloavend. In combinatie met wat rustigere en kleinere nummers als Wiejer Gaon en Later Water is dit debuut een uitmuntende soundtrack voor een tour door het glooiende Limburgse landschap. Deze Limburgse band levert met Wat As Alles Lök goed werk af. Ook dit is Kwante Hippe gelukt.