Interview: Les Djinns werken stiekem aan opvolger van hun debuutplaat

Opnames in befaamde Amsterdamse Studio 150

Jörg de Groot ,

Een tijd geleden was ik op bezoek bij de helden van Les Djinns in de befaamde Studio 150, winnaars van Nu Of Nooit editie 2014. Reden dat er hier in de studio gewerkt werd had niet expliciet te maken met het nieuwe album maar meer met het feit dat de studio hen de kans bood om een week lang gebruik maken van deze excellente studio waar onder andere Spinvis, New Cool Collective, Benjamin Herman, Moke, Paul Weller en recent Extince hen voorgingen. Een rij grote namen. En als je ziet hoe deze studio verstopt is in een van de mooie grachtenpanden van Amsterdam zonder in te boeten aan ruimte en faciliteiten maar ook sfeer, dan snap je het wel. We praten even bij over de ‘tweede van Les Djinns’.

Franky Gomez is al naar huis. Zijn drumtracks staan er in vele facetten op. Sampler Martijn Geuijen is eveneens afwezig. Gelukkig is de rest er wel. Len David (gitaar en man achter de mixtafel vandaag), Ruud Versteden (bas en zang) en Joris Schreurs (toetsen) zijn samen met engineer in opleiding Tom Geenen hard aan het werk om op de laatste opnamedag nog een paar vocalen vast te leggen. 

"Deze week worden er vooral ideeën vastgelegd." vertelt Len David. "Voor het nieuwe album inderdaad." David vervolgt: “Het belangrijkste vinden wij het om de drumsound vast te leggen. Dat moet resultaat opleveren. We werken daarnaast één nummer compleet uit. Franky was maandag tot en met woensdag hier. We hebben zoveel mogelijk nummers opgenomen als basis. Sommige nummers in ruwe vorm, sommige waarvan we slechts 4 maten hebben. Een break hier, het tempo daar wat opschroeven. De intensiteit wat veranderen en zo een aantal variaties opnemen. Hopelijk hebben we genoeg materiaal om op verder te borduren.” 

Normaal begin je met een melodie, toch? “Wij beginnen vaak met een groove.” vertelt Ruud Versteden. “Je hebt een soort basis en daar begin je op te bouwen. Gewoon uitproberen wat werkt. Je moet wel ergens beginnen.” David vervolgt:” Je moet ook keuzes durven te maken. We hadden een nummer dat lekker klonk maar met een bridge die akkoordtechnisch eigenlijk niks voorstelde. Ik stelde voor dat Franky gewoon zijn ritme bleef drummen om te kijken waar we uit zouden komen. Nu blijken die zelfde akkoorden wel te werken door een andere melodie er overheen te zetten.” Versteden: ”Het is wel gevaarlijk want je blijft alle kanten op te kunnen gaan met een nummer. Dat weet ik nog van onze eerste plaat”. Gevaar is dat je nooit tevreden bent? David:” Je hebt keuzes gemaakt met betrekking tot de drumpartij. Daar zit je toch redelijk aan vast.”

Het feit dat jullie de eerste grote stappen zetten deze week naar album nummer twee, in deze studio, in hoeverre wijkt dit af van het opnemen van de eerste plaat? David:” Je hebt een tafel die zo lekker klinkt, microfoons die super klinken, dat is al zo’n wereld van verschil met thuis opnemen. Qua sound zal dit een plaat worden die sowieso al veel beter en professioneler klinkt als onze eerste plaat. Mede door de drumsound. Dat is gewoon de basis.” Versteden: ”De bluesstructuren zijn verdwenen. Op de eerste plaat staan twee nummer die een bluesstructuur kennen. Dat is nu niet meer zo.” David: Tijdens de eerste plaat zaten we veel in ons eigen ‘ding’, ons eigen aandeel. Dat is nu anders. Meer een algemene verwachting hoe een nummer zou moeten klinken.” Schreurs vult aan: “We werken nu meer op melodie. De vorige plaat was meer starten vanuit een thema ‘Hoe moet dit nummer klinken.’ 

Is er een thema gekozen voor deze plaat? Versteden: “De zieke maatschappij. Het zijn doorgaans niet de meest hoopgevende nummers, maar er zitten toch ook wel wat lichtpuntjes in.” Is er al een titel bekend? “Nee, we hebben zo wat ideetjes maar concreet is het nog niet.” besluit Versteden.

En wat gaan jullie na deze opnameweek doen, muzikaal gezien? David: “Nu volgt er een periode van overdubs thuis doen, zanglijn-ideeën verzamelen. Daarna zullen we waarschijnlijk nog een keer de studio in gaan om alle zang fatsoenlijk op te nemen.” Hebben jullie zelf een tijdlijn voor ogen? David: “We hebben geen absolute datum waarop het album af moet zijn. Dat werkt ook niet fijn want je weet niet wat je tegenkomt onderweg. De druk ligt er ook niet echt.” Versteden vervolgt: “De druk ligt er van buiten niet op. Voor ons zelf willen we natuurlijk wel nieuw materiaal maken en spelen.” David vervolgt: “We hebben het idee dat er met dit nieuwe materiaal meer coherentie tussen de nummers aanwezig is. Waar de eerste plaat nog een beetje aftasten was. Wie zijn de Djinns eigenlijk? Qua sfeer zit er een dikke rode draad in.”