Franky Gomez is al naar huis. Zijn drumtracks staan er in vele facetten op. Sampler Martijn Geuijen is eveneens afwezig. Gelukkig is de rest er wel. Len David (gitaar en man achter de mixtafel vandaag), Ruud Versteden (bas en zang) en Joris Schreurs (toetsen) zijn samen met engineer in opleiding Tom Geenen hard aan het werk om op de laatste opnamedag nog een paar vocalen vast te leggen.
"Deze week worden er vooral ideeën vastgelegd." vertelt Len David. "Voor het nieuwe album inderdaad." David vervolgt: “Het belangrijkste vinden wij het om de drumsound vast te leggen. Dat moet resultaat opleveren. We werken daarnaast één nummer compleet uit. Franky was maandag tot en met woensdag hier. We hebben zoveel mogelijk nummers opgenomen als basis. Sommige nummers in ruwe vorm, sommige waarvan we slechts 4 maten hebben. Een break hier, het tempo daar wat opschroeven. De intensiteit wat veranderen en zo een aantal variaties opnemen. Hopelijk hebben we genoeg materiaal om op verder te borduren.”
Normaal begin je met een melodie, toch? “Wij beginnen vaak met een groove.” vertelt Ruud Versteden. “Je hebt een soort basis en daar begin je op te bouwen. Gewoon uitproberen wat werkt. Je moet wel ergens beginnen.” David vervolgt:” Je moet ook keuzes durven te maken. We hadden een nummer dat lekker klonk maar met een bridge die akkoordtechnisch eigenlijk niks voorstelde. Ik stelde voor dat Franky gewoon zijn ritme bleef drummen om te kijken waar we uit zouden komen. Nu blijken die zelfde akkoorden wel te werken door een andere melodie er overheen te zetten.” Versteden: ”Het is wel gevaarlijk want je blijft alle kanten op te kunnen gaan met een nummer. Dat weet ik nog van onze eerste plaat”. Gevaar is dat je nooit tevreden bent? David:” Je hebt keuzes gemaakt met betrekking tot de drumpartij. Daar zit je toch redelijk aan vast.”