De laatste dag van Prilpop is aangebroken en dit betekent dat het festival inkrimpt tot de helft van de capaciteit. Waar normaal vier area’s te bezoeken zijn, ‘Hier’, ‘Daar’, ‘Ginder’ en ‘Elders’, beperkt het zich nu tot de zaal en de tent in de tuin. De laatste dag is voor menig festivalbezoeker even doorzetten, maar dan heb je wel wat!
De twijfelachtige eer om Prilpopmaandag te openen gaat dit jaar naar Gifter. Het is altijd moeilijk om het duffe maandagmiddag publiek aan de gang te krijgen. Gifter ’s sound valt meteen op, bombastisch, instrumentaal en vernuftig. De muziek is goed doordacht met gitaarspel wat doet denken aan de vroegere Editors. De opbouw van de set is langdradig en uitgespreid over een lange tijdspanne. Toch blijft de aandacht daar, door de slimme breaks en meezing refreintjes a la Kings of Leon. Daarna valt Gifter opnieuw terug in de veilige omgeving van dynamische jams. Als donderslag bij heldere hemel speelt Gifter een klein stukje rock ’n roll. De haren gingen heel even los, maar vrijwel direct gaat Gifter verder met eindeloze escapades en solide jams. Jammer, want de afwisseling is welkom. De jongens uit Oss werken netjes naar een climax, welke te verwachten viel. De climax is mooi omlijst door een groteske sound. Jules Kersten
De heren van Non-Allignment Pact (NAP) uit Nijmegen laten post-punk herleven en New Wave heersen. In hun zwarte kledij en in een zorgvuldig uitgepuft rookgordijn stappen ze het podium op. Stipt om half vijf. Dit zijn toegewijde muzikanten, professionals, liefhebbers van het vak. Joy Division is nooit ver weg. Het publiek wordt even op het verkeerde been gezet wanneer er een cover van The Cure’s 'A Forest' erin wordt gegooid. De galm op de zang is identiek aan het origineel. Het publiek blijft bij de les. Dit is herkenbaar, dit is goed. Het nummer ‘Lights’ is meeslepend en wordt gekenmerkt door het snerpende gitaargeluid. Non-Allignment Pact kiest ervoor om netjes bij het geluid van Joy Division te blijven. Hier en daar ogen de heren wat stijf en nerveus. De drummer is te betrappen op een aantal kleine foutjes. Nummers worden naar een hoogtepunt gebracht om vervolgens abrupt te eindigen, maar zoals het hoort is daar de distortion op de bas om het geheel een trap na te geven. Jules Kersten