Strak in pak betreden de Belgische heren het podium van NIEUWE NOR, met een paar switches: drummer Ace Zec is vervangen door Yannick de Clerck, en Maarten Jan Huysmans maakt op synthesizer het cirkeltje rond. Meteen starten ze de set met nieuwe nummers ‘Love To The Lens’ en ‘Gimme Entertainment.’ Customs heeft duidelijk goed geluisterd naar een rijtje post-punk revival bands als Franz Ferdinand en Editors. Hoewel het geen nummers zijn die daadwerkelijk dat gat in de markt vullen, staan ze als een huis. Hun gezichten verraden dat ze precies weten waar ze mee bezig zijn. Geen arrogantie, maar controle. En dat mag ook. Ze spelen hoekig, vol overtuiging en met die typische, donkere stem van Uittebroek (hallo Ian Curtis!).
Het verschil met hun vorige albums is overigens wél aanwezig. Waar nummers als ‘The Matador’ en ‘Justine’ van eerste album Enter The Characters meer Interpol-duister worden uitgevoerd en ‘Harlequins’ van Harlequins Of Love erg poppy is, slaan ze nu een zijweggetje in. “We wilden iets meer funk erin leggen,” legt Uittebroek uit. Single ‘Hole in the Market’ is het perfecte voorbeeld daarvan. Muziek die gemaakt is om live te spelen. Niet bijzonder vernieuwend, maar desalniettemin lekkere dansbare riffjes waarbij je je heupen eigenlijk alle kanten van de zaal zou moeten laten zien. Dat dit nauwelijks gebeurt in het vrij saaie publiek, deert de mannen niet. Onverstoorbaar gaan ze door, dansen doen ze zelf wel. “Heeft iemand de nieuwe plaat eigenlijk al gehoord?” lachen ze. Een meisje steekt haar hand op. “U bent veruit de sympathiekste in de zaal.”